Skip to content

"A viral has to have humour"

They can do quite a bit, at Fitzroy. Always fun to attend presentations, as the Amsterdam-based marketing agency showed at the Performing Arts Congress on 29 and 30 May 2012.

Fitzroy must be doing something right. Otherwise you won't be in such an office.

In vol partnerschap met marketing, multimedia-  en webbureau wecross (de makers van deze website) interviewden we 10 mensen die op dat congres de podiumkunstwereld  kwamen vertellen hoe ze het beter konden doen. We plaatsen de video’s hier.

De samenvatting van het gesprek is van de hand van Hilde Smetsers from wecross:

Chris Alders is strategy director bij het activatiebureau Fitzroy. In zijn presentatie stond Adapt or # Failcentraal. Het is zijn stelling dat organisaties die zich kunnen aanpassen aan een veranderende omgeving overleven en organisaties die dat niet doen niet.

In de natuur heb je veranderingen die ervoor zorgen dat dier en plant zich moeten aanpassen om te overleven. Deze veranderingen zijn echter niet zo plotseling als de veranderingen waar marketeers nu mee te maken krijgen, zoals de veranderende consument, veranderende media en veranderende technologie.

Volgens Alders maakt het dus niet uit of je de grootste of de meest intelligente bent, maar of je de evolutietheorie van Darwin: “It’s not the strongest of the species (lees: brands) that survives, nor the most intelligent. It’s the one that is the most adaptable to change.” goed kan toepassen.

Heeft de podiumkunstsector de huidige tegenwind aan zichzelf te danken?
Op de prikkelende startvraag of de podiumkunsten de huidige tegenwind aan zichzelf te danken heeft antwoord Chris dat hij het algemene idee heeft dat marketeers de afgelopen tijd hebben zitten slapen en huidige ontwikkelingen hebben laten liggen. Het luisteren naar de stem van Nederland is altijd goed mogelijk geweest via digitale media, maar veel marketeers zijn te laat gaan luisteren. Vandaar ook de stelling “adapt or die”, de organisaties die het meest adaptief zijn, die zullen overeind blijven.

Specialisme in plaats van crowdsourcing
De veranderende rol van consumenten naar producenten vinden veel organisaties eng. Wijbrand vraagt Chris wat zijn oplossing is. Hij geeft aan dat veel reclame en marketingbureaus inzetten op crowdsourcing, maar hij zelf gelooft in specialisme. “Je moet 10.000 uur maken om ergens gespecialiseerd in te zijn”.

Advies aan organisaties
Op de case van een klein toneelgezelschap die Wijbrand Chris voorlegt, geeft hij aan dat zijn eerste vraag zou zijn: Wie zijn jullie en waarom doen jullie dit? Pas hierna kan tot de essentie gekomen worden. Wat is de boodschap die de organisatie de wereld wil meegeven? Volgens Alders is budget niet van belang, het budget bepaalt enkel de creatieve oplossing. Op het moment dat je minder budget hebt, moet je soms creatiever en innovatiever zijn dan met grote budgetten, waarmee je direct een groot publiek kan bereiken. De eerste opdracht aan henzelf zou dan zijn om de allerslimste en creatiefste oplossing te bedenken die past. “Misschien wel zonder budget, die een organisatie zelf kan uitvoeren.”

Recept voor virals
Het bureau van Chris Alders: Fitzroy heeft enkele successen gehad met virals. Tenslotte vraagt Wijbrand zich af of er een recept is voor een geslaagde viral. Chris geeft aan dat hij altijd probeert te doorgronden wat de succesfactor is, maar dat er geen recept is. Hij heeft wel ontdekt dat er in Nederland een flinke dosis humor in moet zitten en hoe scherper hij is hoe groter de kans dat de viral de rondte in gaat.

Wijbrand Schaap

Cultural journalist since 1996. Worked as theatre critic, columnist and reporter for Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool and regional newspapers through Associated Press Services. Interviews for TheaterMaker, Theatererkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcast maker, likes to experiment with new media. Culture Press is called the brainchild I gave birth to in 2009. Life partner of Suzanne Brink roommate of Edje, Fonzie and Rufus. Search and find me on Mastodon.View Author posts

Private Membership (month)
5€ / Maand
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A special newsletter
Own mastodon account
Access to our archives
Small Membership (month)
18€ / Maand
For cultural institutions with a turnover/subsidy of less than €250,000 per year
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Your own Mastodon account
Access to archives
Posting press releases yourself
Extra attention in news coverage
Large Membership (month)
36€ / Maand
For cultural institutions with a turnover/subsidy of more than €250,000 per year.
No annoying banners
A special newsletter
Your own Mastodon account
Access to archives
Share press releases with our audience
Extra attention in news coverage
Premium Newsletter (substack)
5 trial subscriptions
All our podcasts

Payments are made via iDeal, Paypal, Credit Card, Bancontact or Direct Debit. If you prefer to pay manually, based on an invoice in advance, we charge a 10€ administration fee

*Only for annual membership or after 12 monthly payments

en_GBEnglish (UK)