Skip to content

Wry-poetic Alzheimer's doc First Cousin Once Removed best of IDFA

Two opposites had emerged. Would the VPRO IDFA Award for best feature-length documentary go to a personally coloured auteur's film, or to a thoughtful account of a major issue? To Alan Berliner's remarkable portrait of Alzheimer's-affected poet Edwin Honig, or to Dror Moreh's fascinating insight into the Israeli secret service?

In die laatste film, The Gatekeepers, zien we het Palestijnse conflict door de ogen van een zestal voormalige leiders van de organisatie die aan de frontlinie van Israëls war on terror staat. In tegenstelling tot wat je mogelijk zou verwachten tonen ze zich opmerkelijk pragmatisch en zelfs liberaal. Een visie uit onverdachte hoek, gemonteerd tot een meeslepend verhaal dat, nu het allemaal weer hoogst actueel is, met de grootste spoed door een omroep moet worden aangekocht.

Toch is het meer een gedreven journalistiek product dan een documentaire die een duidelijke handtekening van de maker draagt. Dat is wel het geval met de vanavond bekend gemaakte winnaar, First Cousin Once Removed van Alan Berliner. Eerder had hij al eens zijn eigen slaapproblemen tot onderwerp van Wide Awake gemaakt. Ook in First Cousin Once Removed is zijn uitgangspunt heel persoonlijk. Hij gaat op bezoek bij zijn verre oom en vroegere mentor Edwin Honig, ooit een door velen zeer bewonderde en succesvolle dichter, vertaler, literair criticus en universitair docent. Maar nu heeft Alzheimer zijn geheugen grotendeels weggevaagd. Toch flakkert er af en toe nog een dichterlijke ingeving op, alsof dat zich het moeilijkste laat uitroeien.

Volgens de jury heeft Berliner op intelligente, inventieve en poëtische wijze een prachtige, ontroerende en artistieke film gemaakt. Dat is inderdaad een redelijk accurate karakterisering. Daar zou nog aan toegevoegd zou kunnen worden dat Berliners bewondering en persoonlijke band een onbevangen benadering niet in de weg hebben gestaan. Nieuwsgierigheid en een open houding winnen het van voorgekookte sentimenten. Zo verbloemt hij niet dat Honig ook een zeer onaangenaam mens kon zijn, maar ja, ook daar weet hij niets meer van. Zo wordt het niet alleen een aangrijpend, tragikomisch en soms wrang persoonlijk portret, maar tegelijkertijd een essay over het belang van herinneren en vergeten.

Israël kwam overigens toch nog aan de orde. De Israëlisch-Nederlandse filmmaakster Esther Hertog sleepte zowel de debuutprijs als de prijs voor beste Nederlandse documentaire in de wacht met Soldier on the Roof. Drie jaar verbleef ze met regelmaat in een joodse settlement in het verder door Palestijnen bevolkte Hebron. Ze observeerde er het dagelijks leven, wat een sprekende impressie oplevert van de overtuigingen en doelstellingen van de orthodoxe joden aldaar. Een verkorte versie was afgelopen maandag al bij de VPRO te zien.

Opvallend is dat John Appels sterke openingsfilm Wrong Time Wrong Place, die zowel aan de internationale als de Nederlandse competitie deelnam, in beide categorieën zelfs geen nominatie kreeg.

Voor de overige winnaars van de zes competities zie www.idfa.nl

Hoewel het festival nog tot en met zondag loopt verwacht IDFA minimaal 200.000 bezoeken, een kleine groei ten opzichte van vorig jaar. Het aantal (inter)nationale gasten steeg tot 2.720. Ruim 6.000 scholieren uit het basis- en voortgezet onderwijs bezochten de schoolvoorstellingen.

 

Leo Bankersen

Leo Bankersen has been writing about film since Chinatown and Night of the Living Dead. Reviewed as a freelance film journalist for the GPD for a long time. Is now, among other things, one of the regular contributors to De Filmkrant. Likes to break a lance for children's films, documentaries and films from non-Western countries. Other specialities: digital issues and film education.View Author posts

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)