Skip to content

Hospitality and art: not a natural marriage

The Amsterdam City Theatre is looking for a manager for its restaurant. Happens more often, but this time it is news. You see, the Amsterdam City Theatre has a place to reclaim. On the restaurant. When that restaurant opened a few years ago after a major renovation of the 19th-century building on Leidseplein, the Stadsschouwburg had suddenly become sort of untraceable.

Op zijn dorps was de eerste theaterzaal van het land verworden tot het achterzaaltje van het ambitieuze restaurant Stanislavski. Bezoekers van de Stadsschouwburg moesten zich tussen bedienend personeel en restaurantgasten een weg banen naar de zaal, of werden via de kassa’s aan de zijkant van het gebouw om de dure eters heen geleid.

Wilde je koffie bestellen, kon dat niet aan de ene kant van de bar, waar ze lekkere koffie hadden voor de restaurantgasten, maar moest je bij de Douwe Egberts Koffiemachinebedieners van de schouwburg aan het andere einde van de bar in de rij gaan staan, want van die bedieners waren er steevast te weinig. En na afloop van een indrukwekkende klassieker op vrijdagavond stond je in de fameuze ‘Rotonde’ tussen de dronken clubgasten op keiharde muziek na te genieten van de subtiel gefluisterde teksten. Als je je oud en out of sync wilde voelen als theaterliefhebber was de Amsterdamse Stadsschouwburg the place to be.

Puntje bij paaltje: restaurantuitbaters hebben niks met theaterbezoekers, die steevast ook nog eens na hun theatermenuutje om 20:00 uur in de zaal willen zitten en dan ook nog hun dessert en de rekening hebben betaald. Dat past niet in de cultuur van een restaurant. Dat hebben ze in Utrecht gemerkt, in Maastricht, en in Rotterdam. Koken in een theater kan alleen als het koken in dienst staat van het theater, en niet omgekeerd.

Nu ja.

Nu zoekt, na jaren gedoe en gemor van de klanten, de Amsterdamse Stadsschouwburg een bedrijfsleider die het perfecte huwelijk tussen theater en eten en drinken tot stand kan brengen. Een theatermens dus, maar dan met alle denkbare horecadiploma’s.

We doen een gokje: Amaro.

Alle andere kanshebbers kunnen zich here report.

one of our members

Members of Culture Press co-own our cooperative for a small monthly or annual fee, and may also contribute content to the site when appropriate. For members with an institutional membership, we offer the possibility of posting their press releases unabridged. Also want to become a member? You can. Please visit this pageView Author posts

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)