Meteen naar de inhoud

Horeca en kunst: geen vanzelfsprekend huwelijk

De Amsterdamse Stadsschouwburg is op zoek naar een bedrijfsleider voor het restaurant. Gebeurt vaker, maar dit keer is het wel nieuws. De Amsterdamse Stadsschouwburg heeft namelijk een plek terug te veroveren. Op het restaurant. Toen dat restaurant openging, een paar jaar geleden na een ingrijpende verbouwing van het 19e eeuwse pand aan het Leidseplein, was de stadsschouwburg opeens soort van onvindbaar geworden.

Op zijn dorps was de eerste theaterzaal van het land verworden tot het achterzaaltje van het ambitieuze restaurant Stanislavski. Bezoekers van de Stadsschouwburg moesten zich tussen bedienend personeel en restaurantgasten een weg banen naar de zaal, of werden via de kassa’s aan de zijkant van het gebouw om de dure eters heen geleid.

Wilde je koffie bestellen, kon dat niet aan de ene kant van de bar, waar ze lekkere koffie hadden voor de restaurantgasten, maar moest je bij de Douwe Egberts Koffiemachinebedieners van de schouwburg aan het andere einde van de bar in de rij gaan staan, want van die bedieners waren er steevast te weinig. En na afloop van een indrukwekkende klassieker op vrijdagavond stond je in de fameuze ‘Rotonde’ tussen de dronken clubgasten op keiharde muziek na te genieten van de subtiel gefluisterde teksten. Als je je oud en out of sync wilde voelen als theaterliefhebber was de Amsterdamse Stadsschouwburg the place to be.

Puntje bij paaltje: restaurantuitbaters hebben niks met theaterbezoekers, die steevast ook nog eens na hun theatermenuutje om 20:00 uur in de zaal willen zitten en dan ook nog hun dessert en de rekening hebben betaald. Dat past niet in de cultuur van een restaurant. Dat hebben ze in Utrecht gemerkt, in Maastricht, en in Rotterdam. Koken in een theater kan alleen als het koken in dienst staat van het theater, en niet omgekeerd.

Nu ja.

Nu zoekt, na jaren gedoe en gemor van de klanten, de Amsterdamse Stadsschouwburg een bedrijfsleider die het perfecte huwelijk tussen theater en eten en drinken tot stand kan brengen. Een theatermens dus, maar dan met alle denkbare horecadiploma’s.

We doen een gokje: Amaro.

Alle andere kanshebbers kunnen zich hier melden.

een van onze leden

Leden van Cultuurpers zijn voor een klein bedrag per maand of per jaar mede-eigenaar van onze coöperatie, en mogen in voorkomende gevallen ook inhoudelijk bijdragen aan de site. Voor leden met een instellingslidmaatschap bieden we de mogelijkheid om hun persberichten onverkort door te plaatsen. Ook lid worden? Dat kan. Kijk op deze paginaBekijk alle berichten van deze auteur

Klein Lidmaatschap
175€ / 12 Maanden
Speciaal voor organisaties met een omzet  of subsidie van minder dan 250.000 per jaar.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
5 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon account op onze instance
Groot Lidmaatschap
360€ / Jaar
Voor culturele organisaties
Geen storende banners
Een premium Nieuwsbrief
10 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten
Inzage in financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon-account op onze instance
Samenwerking
Privé Lidmaatschap
50€ / Jaar
Voor natuurlijke personen en zzp’ers.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Eigen mastodon account op onze instance
nl_NLNederlands