De Amsterdamse Stadsschouwburg is op zoek naar een bedrijfsleider voor het restaurant. Gebeurt vaker, maar dit keer is het wel nieuws. De Amsterdamse Stadsschouwburg heeft namelijk een plek terug te veroveren. Op het restaurant. Toen dat restaurant openging, een paar jaar geleden na een ingrijpende verbouwing van het 19e eeuwse pand aan het Leidseplein, was de stadsschouwburg opeens soort van onvindbaar geworden.

Op zijn dorps was de eerste theaterzaal van het land verworden tot het achterzaaltje van het ambitieuze restaurant Stanislavski. Bezoekers van de Stadsschouwburg moesten zich tussen bedienend personeel en restaurantgasten een weg banen naar de zaal, of werden via de kassa’s aan de zijkant van het gebouw om de dure eters heen geleid.

Wilde je koffie bestellen, kon dat niet aan de ene kant van de bar, waar ze lekkere koffie hadden voor de restaurantgasten, maar moest je bij de Douwe Egberts Koffiemachinebedieners van de schouwburg aan het andere einde van de bar in de rij gaan staan, want van die bedieners waren er steevast te weinig. En na afloop van een indrukwekkende klassieker op vrijdagavond stond je in de fameuze ‘Rotonde’ tussen de dronken clubgasten op keiharde muziek na te genieten van de subtiel gefluisterde teksten. Als je je oud en out of sync wilde voelen als theaterliefhebber was de Amsterdamse Stadsschouwburg the place to be.

Puntje bij paaltje: restaurantuitbaters hebben niks met theaterbezoekers, die steevast ook nog eens na hun theatermenuutje om 20:00 uur in de zaal willen zitten en dan ook nog hun dessert en de rekening hebben betaald. Dat past niet in de cultuur van een restaurant. Dat hebben ze in Utrecht gemerkt, in Maastricht, en in Rotterdam. Koken in een theater kan alleen als het koken in dienst staat van het theater, en niet omgekeerd.

Nu ja.

Voor je verder leest...

Alleen dankzij onze leden kunnen we dit soort verhalen blijven vertellen.

Word Lid!

Nu zoekt, na jaren gedoe en gemor van de klanten, de Amsterdamse Stadsschouwburg een bedrijfsleider die het perfecte huwelijk tussen theater en eten en drinken tot stand kan brengen. Een theatermens dus, maar dan met alle denkbare horecadiploma’s.

We doen een gokje: Amaro.

Alle andere kanshebbers kunnen zich hier melden.