Meteen naar de inhoud

Maastricht

Westbeat, de nieuwgebouwde Amsterdamse culturele rafelrand, is misschien wel té goed.

  • 4 min leestijd

Kunst, en zeker avant garde-kunst, gedijt bij de rafelranden van de samenleving. Zeker in de tweede helft van de 20ste eeuw was industrieel erfgoed en nog niet gerenoveerd stadsschuim dé plek waar kunst zich aan de normen van de heersende klasse kon onttrekken. De NDSM-werf… 

​PODCAST – De permanente zoektocht van Naomi Velissariou: ‘Ik vraag me af of ik als kunstenaar wel aan duiding of verbinding moet doen.’

  • 1 min leestijd

Naomi Velissariou (1984) zou tijdens het Bossche Festival Boulevard 2021 eigenlijk met meer voorstellingen staan. Dit jaar zou haar hele trilogie ‘Permanent Destruction’ in een setting als clubrave worden uitgevoerd. Woest muziektheater, gebaseerd op toneelauteurs Sarah Kane en Heiner Müller, en afgesloten met het meer… 

Met lokale worteling van gesubsidieerde kunst neem je het populisme wind uit de zeilen

  • 7 min leestijd

De laatste dagen verschijnen op diverse plekken voorzetjes voor een nieuw systeem om de kunst in Nederland te financieren. Lastige stukken, en tot nu toe niet getuigend van heel erg veel doortastendheid. In Het Parool vindt een aantal prominenten, waaronder Tinkebel en reclameman Kessels, dat… 

Cultuur is nergens goed voor

  • 5 min leestijd

4 juni jongstleden bracht de Raad voor Cultuur haar advies uit over de subsidieaanvragen van de culturele instellingen uit de zogeheten basisinfrastructuur. De Raad voor Cultuur is het wettelijke adviesorgaan van de regering en het parlement op het terrein van kunst, cultuur en media. De… 

‘Aan crowdfunding zit een limiet, daar kun je maar twee keer mee aankomen.’ – Groeipijnen van de dansfilm, deel 2

  • 8 min leestijd

De dansfilm neemt een unieke plaats in binnen het filmaanbod. Niet louter gedreven door psychologisering of tekst, biedt het alle mogelijkheid voor experiment in vorm en inhoud. Maar dat betekent ook dat het lastig te plaatsen is. En dus lastig te maken. In het tweede… 

Jesús de Vega maakt Choreopop: ‘Er moet altijd iets zijn dat wrijving veroorzaakt.’ (Wat een jeugd op Gran Canaria met een danser doet)

  • 5 min leestijd

‘Ik heb elk bot aan de linkerkant van mijn lichaam wel een keer gebroken. Mijn knie, tien jaar geleden, mijn elleboog vijf jaar later, een teen, een vinger, en onder mijn linkeroog heb ik een litteken van een steen die iemand naar mij gooide toen… 

Nominaties Zwanen 2018 bekend, dus wie wint?

  • 4 min leestijd

De Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties en Festival de Nederlandse Dansdagen maken de jaarlijkse nominaties voor de VSCD-Dansprijzen (de Zwanen) bekend. Genomineerd voor de Zwaan ‘meest indrukwekkende dansproductie’ zijn: Rule of Three, choreografie: Jan Martens, van GRIP The hidden floor, choreografie: Franck Chartier, van Nederlands… 

Vier mannen kregen de opdracht: verzin een festival waar je zélf naar toe wilt. Dat werd TREK, een ratjetoe van foodtrucks, burgemeester en pastoor.

  • 12 min leestijd

Je moet wel een ernstige misantroop zijn om het die vrijdag niet naar je zin te hebben in Stadspark Maastricht. De zon schijnt. Het is subtropisch warm met een licht lentebriesje. De locatie, naast een door stadswallen en torentjes omarmde vijver, is perfect. Onder de… 

Annelies van Parys: ‘Geen mooier symbool voor de liefde dan een bloem’

  • 5 min leestijd

In 2014 componeerde Annelies van Parys (1975) haar eerste opera, Private View, voor Asko|Schönberg en Neue Vocalsolisten Stuttgart. Deze werd kort daarna onderscheiden met de FEDORA – Rolf Liebermann Prize for Opera. De Stuttgarter zangers vroegen haar subiet een nieuw stuk voor hen te componeren.… 

Aantal filmfestivals daalde vorig jaar met 20 procent. Amsterdam nog steeds koploper met 47 filmfestivals.

  • 3 min leestijd

Waar kun je als filmliefhebber in Nederland je hart ophalen? Met 54 festivaledities in 2017 blijkt Noord-Holland de provincie te zijn waar je het vaakst van filmfestivals kunt genieten. Amsterdam spant de kroon met maar liefst 47 filmfestivaledities, zo blijkt uit een studie van de… 

Guy Coolen over Operadagen Rotterdam: ‘We noemen onszelf een bluf-festival’

  • 5 min leestijd

‘Als Mohammed niet naar de berg komt, komt de berg naar Mohammed’, dachten ze bij Operadagen Rotterdam. Eerder dit jaar al gaf de in Enschede gevestigde Nederlandse Reisopera een perspresentatie in Carré. Dit keer togen de Rotterdammers naar de hoofdstad. Artistiek directeur Guy Coolen en… 

Echt Gebeurd is Geen Excuus, ofwel: Hoe theatermaker Sadettin Kırmızıyüz links en rechts door De Luizenmoeder wordt gepasseerd

  • 7 min leestijd

Ik bezocht de try-out van Metropolis #1 in het Haagse Theater aan het Spui en een week daarna – omdat ik de eerste keer mijn ogen niet kon geloven – ging ik ook nog eens naar de première. Zelden zag ik zoiets bloedstollend spannends op…