Skip to content

Realistic-optimistic The Rocket wins double award at Cinekid

"Children are the best judges of what makes a good children's film," a member of the Cinekid children's jury spoke confidently. There may be room for improvement on that, but the fact is that at the awards ceremony on the festive closing night of the Cinekid festival, there was remarkable agreement with the adult jury.

Not only did both juries nominate the same film twice (The Rocket and Your Beauty is Worth Nothing), maar ook kozen ze beide The Rocket als uiteindelijke winnaar van de Cinekid Leeuw. De Australische filmmaakster Kim Mordaunt draaide dit grimmige, maar ook poëtische en hoopvolle jeugddrama in Laos, getoond als een land dat nog steeds de nasleep van de oorlog voert. Eerder maakte Mordaunt daar de documentaire Bomb Harvest over de mensen die daar nog steeds de niet-ontplofte bommen ruimen – iets dat ook in The Rocket opduikt.

Hoofdpersoon is een tienjarige Ahlo die samen met zijn vader en enkele anderen op zoek gaat naar een beter bestaan. Tot overmaat van ramp beweren sommigen dat Ahlo een vloek die ongeluk brengt met zich meedraagt. Zelf blijft hij vastbesloten te bewijzen dat hij wel degelijk geluk kan brengen. Mordaunt poetst de harde werkelijkheid niet weg, integendeel, maar maakt daarnaast de onbevangen kinderblik en het bijbehorend doorzettingsvermogen tot een ontroerend symbool van hoop. Het leverde The Rocket eerder al de hoofdprijs in de jeugdsectie van het filmfestival van Berlijn op.

De jeugdjury van Cinekid noemde The Rocket niet alleen geloofwaardig, grappig en spannend, maar prees de film ook omdat die niet bang is het leven te laten zien zoals het is.

Lof voor de moed om confronterende onderwerpen aan te snijden was een geluid dat vaker klonk. Zo kreeg de Klokhuis-aflevering over kindermishandeling niet alleen de Kinderkast-publieksprijs, maar ook de juryprijs voor beste jeugdtelevisieprogramma van 2013.

Ook het dubbel genomineerde Oostenrijkse immigrantendrama Your Beauty is Worth Nothing weet een fel-realistisch onderwerp om te toveren tot een ontroerende ode aan hoop en liefde.

Wat overigens niet betekent dat het op Cinekid altijd zwaar op de hand moet zijn – het mooiste voorbeeld van het tegendeel is misschien wel de verrassende bekroning van Nijntje als beste Nederlandse jeugdfilm.

Alle andere prijzen zijn te vinden op http://www.cinekid.nl/

 

Leo Bankersen

Leo Bankersen has been writing about film since Chinatown and Night of the Living Dead. Reviewed as a freelance film journalist for the GPD for a long time. Is now, among other things, one of the regular contributors to De Filmkrant. Likes to break a lance for children's films, documentaries and films from non-Western countries. Other specialities: digital issues and film education.View Author posts

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)