Skip to content

Through Facebook, writers return to origins #wu14

It's because of Facebook. Says Ton van de Langkruis, artistic director of writers' festival Writers Unlimited: "You can no longer be that anonymous figure bombarding the world with hermetic texts from a locked attic room. The market is no longer for it. Your main means of communication is facebook. There you have to be open to questions, you communicate with your readers. We are back in the village square where the first stories were once told."  

Met ‘Like me’ als festivalmotto is dus duidelijk dat wat betreft het festival schrijvers weer meer vertellers moeten worden. Vertellers zoals die gebruikelijk zijn in de delen van de wereld waar veel van de gasten uit afkomstig zijn. Dat blijkt op de optredens in Theater aan het Spui, maar dat  zie je nog veel beter in het taditionele zaterdagse uitstapje van Writers Unlimited  naar het Dakotatheater in de naoorlogse krachtwijk Eskamp. Belangrijke eregasten als Antjie Krog en Rodaan Al Galidi ontmoeten daar buurtbewoners en studenten van onder andere het internationaal geörienteerde Institute of Social Studies en wisselen verhalen uit.

Dat uitwisselen moeten we letterlijk nemen: de microfoon gaat rond, en wie iets voorbereid heeft, of wie een spontane opwelling heeft, mag zijn of haar verhaal doen. Het levert een zeer uiteenlopend allegaartje aan persoonlijke verhalen op, waarbij de samenbindende kracht van het vertellen evident is: in intieme kring naar iemands verhaal luisteren is door nog geen televisieprogramma overtroffen.

Een inmiddels erkende vluchtelinge uit Bosnië vertelt hoe ze als kind naar Nederland kwam en haar hele jeugd in angst heeft doorgebracht. Angst om terug te moeten naar Bosnië, terwijl ze al zo lang in Nederland was. Het onopgesmukte verhaal, in combinatie met de dankbaarheid die ze toont voor de uiteindelijke erkenning van haar status in het Generaal Pardon doet je veel. Op zeker moment zat iedereen in het kleine zaaltje met tranen in de ogen. Waarna Rodaan al Glaidi de sfeer weer opluchtte door zijn eigen vluchtverhaal, dat achteraf gezien inderdaad hilarisch was. Maar daar heb je dus een verteltalent voor nodig, niet alleen een verhaal.

The music of Neco Novellas, een tamelijk briljante zanger en one man-band uit Rotterdam, maakte de middag helemaal compleet. Volgend jaar weer.

 

Wijbrand Schaap

Cultural journalist since 1996. Worked as theatre critic, columnist and reporter for Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool and regional newspapers through Associated Press Services. Interviews for TheaterMaker, Theatererkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcast maker, likes to experiment with new media. Culture Press is called the brainchild I gave birth to in 2009. Life partner of Suzanne Brink roommate of Edje, Fonzie and Rufus. Search and find me on Mastodon.View Author posts

Private Membership (month)
5€ / Maand
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A special newsletter
Own mastodon account
Access to our archives
Small Membership (month)
18€ / Maand
For cultural institutions with a turnover/subsidy of less than €250,000 per year
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Your own Mastodon account
Access to archives
Posting press releases yourself
Extra attention in news coverage
Large Membership (month)
36€ / Maand
For cultural institutions with a turnover/subsidy of more than €250,000 per year.
No annoying banners
A special newsletter
Your own Mastodon account
Access to archives
Share press releases with our audience
Extra attention in news coverage
Premium Newsletter (substack)
5 trial subscriptions
All our podcasts

Payments are made via iDeal, Paypal, Credit Card, Bancontact or Direct Debit. If you prefer to pay manually, based on an invoice in advance, we charge a 10€ administration fee

*Only for annual membership or after 12 monthly payments

en_GBEnglish (UK)