Skip to content

6 Redenen waarom Holland Festival 2014 het beste ooit wordt. En War Horse.

 “De enige die nog durft te gaan voor de elite”. Op weg naar de parkeergarage onder de Passengers Terminal Amsterdam verzuchtte de pensioengerechtigde recensent van de krant die ooit een pagina had over muziek, het gevoel van zijn deel van de samenleving. Het was na afloop van de persconferentie waar het programnma van Holland Festival 2014 werd gepresenteerd. Hij had het, terwijl we steeds dieper zakten, over Pierre Audi, de artistiek directeur van dat Holland Festival, die dit jaar zijn laatste – en meest glorieuze – programma ooit bekend heeft gemaakt. Of Pierre Audi werkelijk dat was wat deze grijze eminentie van het recensentendom vond dat hij is geweest, laat ik in het midden. Feit blijft dat Audi na zijn tienjarig leiderschap, een van de langste aanstellingen ooit, niet van plan is om met stille trom te vertrekken. En dat hij vooral herinnerd zal worden als een Holland Festival–directeur die als geen ander grenzen wist te overbruggen. Ook nu weer. Daarom is hij zelf dus een van de redenen waarom de editie 2014 weleens de beste editie ooit zou kunnen worden. Van de 156 andere redenen noemen we er voorlopig zes.

1: Pierre Audi

Aan Mieke van de Weij, gastvrouw bij zijn laatste persconferentie op 4 maart, liet Audi weten dat hij na twee moeizame edities, dioe van 2012 en 2013, het wel welletjes vond. Geldgebrek, internationale samenwerkingen die moeilijk verliepen, economische malaise: tijd om na tien jaar de fakkel over te dragen. Maar deze beeldspraak koos hij niet. Waarschijnlijk voor het eerst in zijn lange carrière liet hij zich verleiden tot een grapje met zijn achternaam: hij liet de wagen achter bij de verhuurder, klaar voor de volgende berijder. Met een volle tank. Hierna kon het alleen maar vol gas verder gaan. Vragen wij ons af of die autofabriek in Duitsland al het model A10 heeft bedacht. En jawel. Speciaal voor Pierre’s 10e editie. En wij vinden hem er goed uitzien.

https://www.youtube.com/watch?v=c7_0axajfk8

2: Calliope Tsoupaki

We hadden haar al een tijdje in de smiezen: een Griekse componiste die wel eens het beste zou kunnen zijn dat Griekenland overkomen is sinds Zorba en Theodorakis: Calliope Tsoupaki. Waarom Pierre Audi zoveel van haar houdt dat hij zijn afscheid viert met haar Oidipous wordt duidelijk in een video die Ellen Segeren over haar maakte, voor een vorige festivaleditie, toen wij nog genoemd waren naar een dode mus.

3: Nono

Luigi Nono is een componist die bekender is bij het grote publiek dan het grote publiek denkt. Vrijwel elk modern muziekstuk, in films, in opera, tot in games, is schatplichtig aan deze muziekmaker. Om het stuk Prometeo te kunnen horen, dat op dit Holland Festival wordt opgevoerd als deel van een heel programma in het teken van deze grootmeester, reizen mensen de hele wereld over. Luister en huiver.

https://www.youtube.com/watch?v=kq2FeEeNZgs

4:  Shara Worden

Ze doet nu iets klassieks. Met pruiken. Wij werden al verliefd op haar toen ze iets zelfgemaakts deed met een ukelele op een Amsterdamse gracht.

 5: Alain Platel

Behoeft geen introductie. Of toch wel. Deze Vlaamse dansmaker weet al sinds diep in de jaren tachtig volk, dansers, gekken en kunstenaars samen te smelten tot fantastische voorstellingen, die geen mens onberoerd laten. Dat hij iets met Celine Dion heeft, nemen daarbij op de koop toe. Dit keer doet hij iets met Congolese ‘Sapeurs’. Ongezien kopen.

6:  Isabella Rosselini

De Dochter Van. In dit geval Ingrid Bergman. Ze geeft een college over het dierenrijk en vooral over de rol de liefde daarin speelt. Het moet hilarisch worden. En live.

7: War Horse

Er is een trailer van de theaterproductie War Horse, die je binnen drie seconden in een huilende kleuter laat veranderen. Technisch perfect, in alle vezels gemaakt om jou als toeschouwer totaal te overrompelen. Al zullen er altijd mensen zijn die het niks vinden. Ik was na drie seconden al gevloerd. Dus daarom nu alleen wat technische uitleg. En dan te bedenken dat de Britten dit een ‘experiment’ noemen dat ze eigenlijk niet voor publiek bedoeld hadden.

Wie nu al een reden kan bedenken waarom je niet zou gaan, mag zich melden in de comments. En wie het woord ‘elitair’ gebruikt, krijgt de buzzer.

Good to know
Het Holland Festival duurt van 1 juni tot 29 juni 2014. Inlichtingen www.hollandfestival.nl

8 thoughts on “6 Redenen waarom Holland Festival 2014 het beste ooit wordt. En War Horse."

Comments are closed.

Wijbrand Schaap

Cultural journalist since 1996. Worked as theatre critic, columnist and reporter for Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool and regional newspapers through Associated Press Services. Interviews for TheaterMaker, Theatererkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcast maker, likes to experiment with new media. Culture Press is called the brainchild I gave birth to in 2009. Life partner of Suzanne Brink roommate of Edje, Fonzie and Rufus. Search and find me on Mastodon.View Author posts

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)