Ga naar de inhoud

6 Redenen waarom Holland Festival 2014 het beste ooit wordt. En War Horse.

 “De enige die nog durft te gaan voor de elite”. Op weg naar de parkeergarage onder de Passengers Terminal Amsterdam verzuchtte de pensioengerechtigde recensent van de krant die ooit een pagina had over muziek, het gevoel van zijn deel van de samenleving. Het was na afloop van de persconferentie waar het programnma van Holland Festival 2014 werd gepresenteerd. Hij had het, terwijl we steeds dieper zakten, over Pierre Audi, de artistiek directeur van dat Holland Festival, die dit jaar zijn laatste – en meest glorieuze – programma ooit bekend heeft gemaakt. Of Pierre Audi werkelijk dat was wat deze grijze eminentie van het recensentendom vond dat hij is geweest, laat ik in het midden. Feit blijft dat Audi na zijn tienjarig leiderschap, een van de langste aanstellingen ooit, niet van plan is om met stille trom te vertrekken. En dat hij vooral herinnerd zal worden als een Holland Festival–directeur die als geen ander grenzen wist te overbruggen. Ook nu weer. Daarom is hij zelf dus een van de redenen waarom de editie 2014 weleens de beste editie ooit zou kunnen worden. Van de 156 andere redenen noemen we er voorlopig zes.

1: Pierre Audi

Aan Mieke van de Weij, gastvrouw bij zijn laatste persconferentie op 4 maart, liet Audi weten dat hij na twee moeizame edities, dioe van 2012 en 2013, het wel welletjes vond. Geldgebrek, internationale samenwerkingen die moeilijk verliepen, economische malaise: tijd om na tien jaar de fakkel over te dragen. Maar deze beeldspraak koos hij niet. Waarschijnlijk voor het eerst in zijn lange carrière liet hij zich verleiden tot een grapje met zijn achternaam: hij liet de wagen achter bij de verhuurder, klaar voor de volgende berijder. Met een volle tank. Hierna kon het alleen maar vol gas verder gaan. Vragen wij ons af of die autofabriek in Duitsland al het model A10 heeft bedacht. En jawel. Speciaal voor Pierre’s 10e editie. En wij vinden hem er goed uitzien.

https://www.youtube.com/watch?v=c7_0axajfk8

2: Calliope Tsoupaki

We hadden haar al een tijdje in de smiezen: een Griekse componiste die wel eens het beste zou kunnen zijn dat Griekenland overkomen is sinds Zorba en Theodorakis: Calliope Tsoupaki. Waarom Pierre Audi zoveel van haar houdt dat hij zijn afscheid viert met haar Oidipous wordt duidelijk in een video die Ellen Segeren over haar maakte, voor een vorige festivaleditie, toen wij nog genoemd waren naar een dode mus.

3: Nono

Luigi Nono is een componist die bekender is bij het grote publiek dan het grote publiek denkt. Vrijwel elk modern muziekstuk, in films, in opera, tot in games, is schatplichtig aan deze muziekmaker. Om het stuk Prometeo te kunnen horen, dat op dit Holland Festival wordt opgevoerd als deel van een heel programma in het teken van deze grootmeester, reizen mensen de hele wereld over. Luister en huiver.

https://www.youtube.com/watch?v=kq2FeEeNZgs

4:  Shara Worden

Ze doet nu iets klassieks. Met pruiken. Wij werden al verliefd op haar toen ze iets zelfgemaakts deed met een ukelele op een Amsterdamse gracht.

 5: Alain Platel

Behoeft geen introductie. Of toch wel. Deze Vlaamse dansmaker weet al sinds diep in de jaren tachtig volk, dansers, gekken en kunstenaars samen te smelten tot fantastische voorstellingen, die geen mens onberoerd laten. Dat hij iets met Celine Dion heeft, nemen daarbij op de koop toe. Dit keer doet hij iets met Congolese ‘Sapeurs’. Ongezien kopen.

6:  Isabella Rosselini

De Dochter Van. In dit geval Ingrid Bergman. Ze geeft een college over het dierenrijk en vooral over de rol de liefde daarin speelt. Het moet hilarisch worden. En live.

7: War Horse

Er is een trailer van de theaterproductie War Horse, die je binnen drie seconden in een huilende kleuter laat veranderen. Technisch perfect, in alle vezels gemaakt om jou als toeschouwer totaal te overrompelen. Al zullen er altijd mensen zijn die het niks vinden. Ik was na drie seconden al gevloerd. Dus daarom nu alleen wat technische uitleg. En dan te bedenken dat de Britten dit een ‘experiment’ noemen dat ze eigenlijk niet voor publiek bedoeld hadden.

Wie nu al een reden kan bedenken waarom je niet zou gaan, mag zich melden in de comments. En wie het woord ‘elitair’ gebruikt, krijgt de buzzer.

Goed om te weten
Het Holland Festival duurt van 1 juni tot 29 juni 2014. Inlichtingen www.hollandfestival.nl

8 reacties op “6 Redenen waarom Holland Festival 2014 het beste ooit wordt. En War Horse.”

Reacties zijn gesloten.

Wijbrand Schaap

Cultuurjournalist sinds 1996. Werkte als toneelrecensent, columnist en verslaggever voor Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool en regionale kranten via de Geassocieerde Pers Diensten. Interviews voor TheaterMaker, Theaterkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcastmaker, experimenteert graag met nieuwe media. Cultuurpers heet het geesteskind dat ik in 2009 op de wereld zette. Levenspartner van Suzanne Brink huisgenoot van Edje, Fonzie en Rufus. Zoek en vind mij op Mastodon.View Author posts

Klein Lidmaatschap
175€ / 12 Maanden
Speciaal voor organisaties met een omzet  of subsidie van minder dan 250.000 per jaar.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
5 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon account op onze instance
Cultureel Lidmaatschap
360€ / Jaar
Voor culturele organisaties
Geen storende banners
Een premium Nieuwsbrief
10 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten
Inzage in financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon-account op onze instance
Samenwerking
Privé Lidmaatschap
50€ / Jaar
Voor natuurlijke personen en zzp’ers.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Eigen mastodon account op onze instance
nl_NLNederlands