Skip to content

Bittere tranen, schreeuwende eenzaamheid. Kušej doet Fassbinder @HollandFestival 2014

Lekker ‘ouderwets’ Holland Festival: een bijzondere opstelling die het publiek confronteert met de implicaties van heur eigen positie en kijkgedrag. En dat mag ook wel bij Fassbinder’s ‘Die bitteren Tränen der Petra von Kant’. Melodrama was de Duitse theater- en filmgeweldenaar niet vreemd. De bittere tranen zijn van een modekoningin en haar entourage, klinisch is de setting, flinterdun het verhaal, en toch ongemeen spannend hoe dit damestoneel zich ontwikkelt.

Clean zoals alleen Duitsers het chique vinden, bovendien op te hoge hakken en te strak gekapt – kitsch is het woord voor de toneelsetting, of über-esthetisch. Maar de witte bak met vensterwand rondom, waardoor het publiek niet alleen een blik op de vloer heeft, maar ook bij elke donkerslag uitgebreid zichzelf en elkaar kan bekijken, doet meer. Regisseur Martin Kušej en scenograaf Annette Murschetz lijken een combinatie van “De Anatomische Les” van Rembrandt en Ridley Scott’s “Gladiator” voor ogen gehad te hebben, toen ze deze theater-arena-anatomicum ontwierpen. De acteurs waren er rond als beesten in een ring, maar ook de toeschouwers zitten opgesloten, in hun loges.

Alsof de beslotenheid van de regie-kabine is opengesteld voor het publiek dat een dagje ‘TV achter de schermen’ wil meemaken. Een kijk- en luisterspel is het. De kunstoffen beglazing beweegt vervaarlijk mee wanneer de actrices de alomtegenwoordige vierde wand opzoeken, maar houdt het publiek keurig op afstand. Ook de tekst wordt bemiddeld, versterkt via de installatie en in vertaling via headsets, aan het publiek kenbaar gemaakt. Veilige afstand, aapjes kijken, alles is ‘live’ aan deze gebeurtenis, maar het blijft second-life.

Het publiek tijdens "Die bitteren Tränen der Petra von Kant"Tegen dit alles in, spelen de actrices in “Die bitteren Tränen …” alsof hun leven er vanaf hangt. Stevige vrouwen, jong en stralend meestens, vaak hurkend op de met bijna lege Sekt-flessen gevulde vloer. De kracht vanuit de dijen, of het nu om het leven op hoge hakken gaat, over sexuele veroveringen of over hangen in je eigen lijf als harnas, is indrukwekkend. Het hadden wellicht ook vijf mannen kunnen zijn, die dit leed van bezitten en bezeten worden uitspelen, maar dat hurken op hakken zie ik hen toch niet gauw doen.

Iets al te menselijks kleeft het verhaal van blinde liefde en manipulatie aan. Het stuk van Fassbinder, uit 1971 maar nog steeds zeer populair, doet ook niets anders dan de bitterheid tonen. Geen enkele poging wordt er gedaan om het van moeder op dochter overgedragen emotionele misbruik en verraad te verklaren. Iets stoms heeft het daarom, met elkaar opgesloten mensen die elkaar slechts kapot kunnen vechten en dan tussendoor hardgrondig sorry roepen.

Bibiana Beglau en Andrea Wenzel in Die bitteren Tränen der Petra von Kant ©  Hans Jörg Michel
Bibiana Beglau en Andrea Wenzel in Die bitteren Tränen der Petra von Kant © Hans Jörg Michel

 

Het laboratorium is hun habitat, vertel dat een goed stel acteurs en een regisseur. Zij kunnen de onderbuik ongemeen laten regeren en op geloofwaardige wijze lallende wanhoop, vileine excuses en zwijgende gelatenheid combineren tot dagelijkse kost. Intens en fysiek is het spel, al blijft het haast klein of in ieder geval zeer dicht op de huid van de actrices. Het ego schopt om zich heen, de macht van de verbeelding regeert en Petra von Kant gaat een gewisse ondergang tegemoet. Haar verbeelding regeert en niets of niemand weet daar doorheen te breken. De voorstelling heeft daarom ook iets onwezenlijks: de tekst is uit een tijd waarin yoga en mindfulness nog niet aan hun opmars waren begonnen en zelfmedicatie door drank en drugs nog bon ton was. De schreeuwende eenzaamheid was nog lekker onherroepelijk.

Want to know more?

U kunt nog op de wachtlijst. De laatste voorstelling, vanavond te zien in het Muziekgebouw aan het IJ, is uitverkocht.

Anders biedt de website van het Residentztheater misschien uitkomst.

Fassbinder’s Die bitteren Tränen der Petra von Kant

Fransien van der Putt

Fransien van der Putt is dramaturg en criticus. Zij werkt o.a. met Lana Coporda, Vera Sofia Mota, Roberto de Jonge, João Dinis Pinho & Julia Barrios de la Mora en Branka Zgonjanin. Zij schrijft over dans en theater voor Cultureel Persbureau, Theaterkrant en Dansmagazine. Tussen 1989 en 2001 mixte zij tekst als geluid bij Radio 100. Tussen 2011 en 2015 ontwikkelde zij een minor voor de BA Dance, Artez, Arnhem – over artistieke processen en eigen onderzoek in dans. Binnen haar werk heeft zij speciale aandacht voor de betekenis van archieven, notatie, discours en theatergeschiedenis in relatie tot dans in Nederland. Samen met Vera Sofia Mota onderzoekt zij in opdracht van www.li-ma.nl het werk van video-, installatie- en peformance- kunstenaar Nan Hoover.View Author posts

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)