Skip to content

Eindelijk: Nationaal Toneel onderzoekt ‘Duits Model’

Goed bezig, daar in Den Haag. Nadat het gezelschap eerder deze week al aankondigde een jonge maker nog vóór zijn dood in de artistieke leiding op te nemen, volgt vandaag de mededeling dat Het Nationale Toneel wil fuseren met de Koninklijke Schouwburg. Dat zou betekenen dat voor het eerst in lange tijd in Nederland de bespeler van een stadstheater weer iets te zeggen krijgt over de plek waar het speelt en het publiek dat daar binnenkomt.

Volgens het persbericht gaat het om een onderzoek dat al in februari klaar moet zijn. Dat is astronomisch kort, en dat betekent dat ze er eigenlijk al uit zijn, daar in het Haagse. Als dat zo zou zijn, betekent dat dus een revolutie in theaterland, waar we al heel lang op zitten te wachten.

Want hoe is het op dit moment? Nu hebben we een scheiding tussen makers, in een gezelschap, die dingen maken. Daar willen ze publiek voor hebben, maar niet per se, want publiek, dat is iets voor theaters. Daarnaast hebben we dus schouwburgen, die dingen presenteren. Soms hebben ze een vaste deal met een gezelschap, zoals bijvoorbeeld Het Nationale Toneel en De Koninklijke Schouwburg, of Toneelgroep Amsterdam en de Stadsschouwburg Amsterdam.

Die vaste samenwerkingen gaan goed zolang ze goed gaan, maar het gaat net iets te vaak fout om het lekker te laten zijn. Dan heeft de directeur van de schouwburg een plan waardoor een plan van het gezelschap in duigen valt. De directeur van de schouwburg vindt het namelijk zijn taak in het leven om de zaal vol te hebben. En dat is weer iets waar de maker van kunst zich niet om hoort te bekommeren. Vroeger. Mocht niet van de subsidieverlener.

Dat is echter veranderd. De maker van kunst heeft er tegenwoordig een geweldig belang bij om de zalen vol te hebben, en dus zijn theater en gezelschap veel meer met hetzelfde bezig dan vroeger. Waarom dan nog scheiden? Veel beter is het wanneer het hele gebouw en het hele gezelschap één gezamenlijk doel hebben: een huis te zijn met echte gastheren, die precies weten wat er in hun huis gebeurt, wie daar welkom is, en wat daar te zien is. Het huis kan nu echt een band opbouwen met het publiek.

In andere landen gebeurt dat al eeuwen. Met goed resultaat. Nederlandse kunstliefhebbers kijken altijd vol jaloezie naar onze oosterburen, waar de stadstheaters niet alleen bakken met geld hebben, maar ook eigen huizen, vaste publieken en flexibele programmering.

Leuk detail: in de mannetjesstrijd tussen de oude grootheden Theu Boermans en Johan Simons is Theu Johan zo opnieuw te snel af. Simons gaat immers in Rotterdam, Gent, Hamburg en het Ruhrgebied en De Betuwe werken aan een enorm megagroot paneuropees theatergezelschap, maar zonder eigen huis. Terwijl hij dat ook heel graag zou hebben. Een eigen huis, zoals hij nu in München heeft.

Theu is nu sneller. Opnieuw. Dat moet pijn doen.

Wijbrand Schaap

Cultural journalist since 1996. Worked as theatre critic, columnist and reporter for Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool and regional newspapers through Associated Press Services. Interviews for TheaterMaker, Theatererkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcast maker, likes to experiment with new media. Culture Press is called the brainchild I gave birth to in 2009. Life partner of Suzanne Brink roommate of Edje, Fonzie and Rufus. Search and find me on Mastodon.View Author posts

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)