Contemporary choreographer Sibi Larbi becomes the new director of Ballet Flanders in Antwerp. A striking and unorthodox choice. Anne Teresa de Keersmaeker, meanwhile, may stay away from De Munt in Brussels. What's up Belgium?
Geld is wat op is in België. De laatste ontwikkelingen, mede vanwege bezuinigingen ingezet, doen stof opwaaien in de Belgische danssector. Protest bij de Keersmaeker enerzijds en vrees bij pure balletliefhebbers anderzijds. De wijziging zou vertaald voor Nederland zoiets betekenen als de Stadsschouwburg Amsterdam schrapt alle dans en Jan Fabre wordt de nieuwe directeur van Het Nationale Ballet. Toch roept de benoeming bij Ballet Vlaanderen in de danswereld ook bewondering en nieuwsgierigheid op.
Royal Ballet Flanders finally makes an inspired choice. Congrats Sidi Larbi Cherkaoui @CherkaouiLarbi @EastmanDanceCo http://t.co/9WpxLT0Sl2
— Lisa Bradshaw (@lmbsie) February 5, 2015
In 1969 richtte Jeanne Brabants het Ballet van Vlaanderen op dat zich later Koninklijk mocht noemen. Gaandeweg begon het gezelschap moderne werken uit te voeren. Nu is het gezelschap onderdeel van Kunsthuis Opera Vlaanderen Ballet Vlaanderen maar geldt het nog als ‘het grootste zorgenkind van de grote cultuurinstellingen in Vlaanderen. Het artistieke parcours is wisselvallig, het bereik ontstijgt met gemiddeld vijftig voorstellingen per jaar amper het eigen nichepubliek en de internationale uitstraling is beperkt’.
Thuiskomen waar je niet welkom bent, meet #sidilarbicherkaoui #Antwerpen #balletvanvlaanderen #NVA http://t.co/OrwNbyTSYE
— Niki Moons (@NikiMoons) February 5, 2015
Een eerdere wisseling in de wacht van artistiek leiders hielp het balletgezelschap er niet bovenop. De aanstelling van de Antwerpse succeschoreograaf moet daarin de nodige verandering brengen. Balletdansers maken zich zorgen over de aanstaande koers, maar also de Nieuw Vlaamse Alliantie. Assistent van Cherkaoui Tamas Moricz is er echter van overtuigd dat ‘klassiek ballet en hedendaagse dans naast elkaar kunnen bestaan’. Dat vonden eerdere directeuren ook, dus het kan zomaar say bye-bye zijn tegen klassiek ballet in België. En vlieg je Russisch ballet in. Wie volgt?
Distinctions between ballet and contemporary are becoming “ever more elusive, and in some ways ever more irrelevant.” http://t.co/1Jb8qbEaJG
— Hubbard Street Dance (@HubbardStreet) February 5, 2015
Ballet in België
De Munt heeft van huis uit een interessante balletgeschiedenis. Een jonge Marius Petipa woonde in de 19e eeuw in Brussel waar zijn vader danste bij De Munt en het conservatorium oprichtte. Marius zou in Rusland uitgroeien tot een grote naam en grondlegger van balletklassiekers die choreografen Balanchine, Forsythe en Van Manen inspireerde. Later zette choreograaf Maurice Béjart met het Ballet van de XXste Eeuw en de Mudra-school dans stevig op de kaart in Brussel. De Keersmaeker richtte haar gezelschap Rosas in 1983 in Brussel op en begon in 1992 een residentie bij De Munt.
De Munt schrapt echter na 2015 bij voorkeur alle dans van het programma. Ergens moet 1.4 miljoen bespaard worden. Choreografe Anne Teresa De Keersmaeker ziet daarmee een 23-jarige samenwerking met De Munt in rook opgaan en vindt het een schande dat Brussel haar status van internationale danshoofdstad verliest. Haar vraag ‘moet ik nu een andere stad zoeken’ kan verwijzen naar het vertrek destijds van Béjart met zijn gezelschap naar Lausanne.
What does the future look like?
De Keersmaeker blijft een veelgevraagd choreografe. Onlangs nog te zien met de premiere van Golden Hours in New York, en komend seizoen bij de Parijse Opera. Verder zijn volgens haar woordvoerder haar dansersensemble Rosas en de Munt in gesprek over een oplossing voor de toekomst. De Munt ondersteunde in het verleden ook de oprichting van dansopleiding P.A.R.T.S. van Rosas waar de Keersmaeker directeur is. En waar Cherkaoui weer aan studeerde.
Cherkaoui zelf blijft verder gewoon in Antwerpen doorgaan met zijn hedendaags dansgezelschap Eastman en stippelt de koers bij Ballet Vlaanderen uit, al of niet praktisch uitgevoerd door rechterhand Moricz.
Zo dobbert dans ook in België voort, met af en toe een flinke duw van links en rechts. En naar voren.