Hedendaags choreograaf Sibi Larbi wordt de nieuwe directeur van Ballet in Antwerpen. Een opvallende en onorthodoxe keuze. mag ondertussen wegblijven uit De Munt in . What’s up België?

is wat op is in België. De laatste ontwikkelingen, mede vanwege ingezet, doen stof opwaaien in de Belgische sector. Protest bij de Keersmaeker enerzijds en vrees bij pure balletliefhebbers anderzijds. De wijziging zou vertaald voor Nederland zoiets betekenen als de Stadsschouwburg  schrapt alle en Jan Fabre wordt de nieuwe directeur van Het Nationale Ballet. Toch roept de benoeming bij Ballet in de wereld ook bewondering en nieuwsgierigheid op.

In 1969 richtte Jeanne Brabants het Ballet van op dat zich later Koninklijk mocht noemen. Gaandeweg begon het gezelschap moderne werken uit te voeren. Nu is het gezelschap onderdeel van Kunsthuis Opera Ballet maar t het nog als ‘het grootste zorgenkind van de grote cultuurinstellingen in . Het artistieke parcours is wisselvallig, het bereik ontstijgt met gemiddeld vijftig voorstellingen per jaar amper het eigen nichepubliek en de internationale uitstraling is beperkt’.

Een eerdere wisseling in de wacht van artistiek leiders hielp het balletgezelschap er niet bovenop. De aanstelling van de Antwerpse succeschoreograaf moet daarin de nodige verandering brengen. Balleters maken zich zorgen over de aanstaande koers, maar ook de Nieuw Vlaamse Alliantie. Assistent van Cherkaoui Tamas Moricz is er echter van overtuigd dat ‘klassiek ballet en hedendaagse naast elkaar kunnen bestaan’. Dat vonden eerdere directeuren ook, dus het kan zomaar say bye-bye zijn tegen klassiek ballet in België. En vlieg je Russisch ballet in. Wie volgt?

Ballet in België

Voor je verder leest...

We hebben inmiddels al bijna 300 leden. Mensen zoals jij, met een hart voor kunst.
Word ook lid, kijk hier:

De Munt heeft van huis uit een interessante balletgeschiedenis. Een jonge Marius Petipa woonde in de 19e eeuw in waar zijn vader te bij De Munt en het conservatorium oprichtte. Marius zou in uitgroeien tot een grote naam en grondlegger van balletklassiekers die choreografen , Forsythe en Van Manen inspireerde. Later zette choreograaf Maurice Béjart met het Ballet van de XXste Eeuw en de Mudra-school stevig op de kaart in . De Keersmaeker richtte haar gezelschap Rosas in 1983 in op en begon in 1992 een residentie bij De Munt.

De Munt schrapt echter na 2015 bij voorkeur alle van het programma. Ergens moet 1.4 miljoen bespaard worden. Choreografe ziet daarmee een 23-jarige samenwerking met De Munt in rook opgaan en vindt het een schande dat haar status van internationale hoofdstad verliest. Haar vraag ‘moet ik nu een andere stad zoeken’ kan verwijzen naar het vertrek destijds van Béjart met zijn gezelschap naar Lausanne.

Hoe ziet de toekomst eruit?

De Keersmaeker blijft een veelgevraagd choreografe. Onlangs nog te zien met de premiere van Golden Hours in New York, en komend seizoen bij de Parijse Opera. Verder zijn volgens haar woordvoerder haar ersensemble Rosas en de Munt in gesprek over een oplossing voor de toekomst. De Munt ondersteunde in het verleden ook de oprichting van opleiding P.A.R.T.S. van Rosas waar de Keersmaeker directeur is. En waar Cherkaoui weer aan studeerde.

Cherkaoui zelf blijft verder gewoon in Antwerpen doorgaan met zijn hedendaags gezelschap Eastman en stippelt de koers bij Ballet uit, al of niet praktisch uitgevoerd door rechterhand Moricz.

O, ja: Je hoeft geen lid te zijn om dit te kunnen lezen. We hebben wel leden nodig om dit te kunnen schrijven. Word daarom nu lid.

Zo dobbert ook in België voort, met af en toe een flinke duw van links en rechts. En naar voren.

(foto: foto Filip Van Roe)

Foto bovenaan:
foto Filip Van Roe
Scroll naar top