Meteen naar de inhoud

anne teresa de keersmaeker

Dansen in tijden van Corona: het enige dat je nodig hebt ben je zelf en een stoel en een kast.

We zijn nu een ruime maand na het begin van de intelligente lockdown. Langzaam begint er een nieuw normaal te komen, waarbij we niet meer uitsluitend fanatiek alle twitterberichten over corona volgen. De zorgen zijn er nog steeds en zeker ook waar het de cultuursector betreft. De hele sector, nationaal en internationaal, is met de titanenklus bezig om het publiek… 

Introdans programma Moderne Meisjes

Geen vrouwendiscussie bij Introdans, want die hebben Moderne Meisjes.

Danspionier Lucinda Childs is eigenlijk de reden dat ik naar Moderne Meisjes ging. Daar ben ik liefhebber van. Van haar werk. Maar als bonus kreeg ik Regina van Berkel. Met Frozen Echo. Waarom is het belangrijk dat Introdans een programma met werk van alleen vrouwelijke choreografen brengt? Huh? Dat gevoel kreeg ik. Bij Frozen Echo van Van Berkel. Meteen al bij… 

foto Filip Van Roe

Benoeming Sidi Larbi Cherkaoui zet balletwereld op zijn kop  

Hedendaags choreograaf Sibi Larbi wordt de nieuwe directeur van Ballet Vlaanderen in Antwerpen. Een opvallende en onorthodoxe keuze. Anne Teresa de Keersmaeker mag ondertussen wegblijven uit De Munt in Brussel. What’s up België?

Geld is wat op is in België. De laatste ontwikkelingen, mede vanwege bezuinigingen ingezet, doen stof opwaaien in de Belgische danssector. Protest bij de Keersmaeker enerzijds en vrees bij pure balletliefhebbers anderzijds. De wijziging zou vertaald voor Nederland z...

Je kunt nu inloggen om verder te lezen!

Welkom in het archief van Cultuurpers! Als lid heb je toegang tot alle, meer dan 4000 berichten die we sinds onze oprichting in 2009 hebben geplaatst!

(Recente berichten (jonger dan drie maanden) zijn voor iedereen te lezen, dankzij onze leden!)

Word lid, of log hieronder in:

Anne Teresa De Keersmaeker en Brian Eno tijdens de repetities voor Golden Hours, 12 december 2014, foto © Anne Van Aerschot

Rosas weg uit Brussel? Het politieke spel is begonnen.

Choreografe Anne Teresa De Keersmaeker stuurt een alarmerend persbericht de wereld in. Naar aanleiding van de beslissing van het Brusselse theater De Munt/La Monnaie om geen dans meer te programmeren, vraagt zij zich af of Rosas nog wel welkom is in Brussel. “Het bericht dat de directie van De Munt alle dans schrapt, vervult mij met ongeloof. Historisch gezien maakt… 

Laatste Holland Festival van Pierre Audi opent met subliem ensemble-spel van Rosas en Ictus: Vortex Temporum

Het lijkt een statement, dat het laatste Holland Festival onder leiding van Pierre Audi opent met ‘Vortex Temporum’. De samenwerking tussen de twee Belgische top-ensembles Rosas en Ictus doet alles wat in de huidige tijd schaars is.

De Fransen komen, maar zijn die choreografen wel zo goed?

Frankrijk, de bakermat van ballet, levert aan de lopende band topchoreografen af. Minstens zes ervan komen binnenkort naar Nederland: Angelin Preljocaj, Benjamin Millepied, Abou Lagraa, Boris Charmatz, Laurent Chétouane en Olivier Dubois. De balletwereld, Nederland incluis, slokt gulzig elke choreograaf op die de indruk wekt een meesterlijk dansvernieuwer te worden of te zijn.

Vraag en aanbod
Consistent kwaliteit moeten leveren als choreograaf is een 'crime' . Het ...

Je kunt nu inloggen om verder te lezen!

Welkom in het archief van Cultuurpers! Als lid heb je toegang tot alle, meer dan 4000 berichten die we sinds onze oprichting in 2009 hebben geplaatst!

(Recente berichten (jonger dan drie maanden) zijn voor iedereen te lezen, dankzij onze leden!)

Word lid, of log hieronder in:

Fictie in dansfilms, (hoe) werkt dat? Goeie vraag op festival Cinedans

Fransien van der Putt zag samen met choreograaf en dansfilm-maker Angelika Oei vijf nieuwe Nederlandse dansfilms tijdens Cinedans. Het resultaat is soms veelbelovend. De films ontstegen alle het niveau van de visuele gimmick. Daarvoor in de plaats komt een worsteling met fictie en fysieke geloofwaardigheid.

De Keersemaeker zakt in ’3Abschied’ door de bodem van wat nog dans is

 Tekst Maarten Baanders (foto Herman Sorgeloos) Nadat de zintuiglijke arbeid in Keeping Still – Part I en The Song al tot een minimum was gereduceerd gaat dansfilosofe Anne Teresa de Keersmaeker in het slotdeel van de trilogie, 3Abschied, de confrontatie aan met de meest extreme reductie die in het leven mogelijk is: de dood. Haar muziekkeuze valt weer op Der… 

De Keersemaekers ‘Song’ is filosofie voor de zintuigen, recht uit het hart #hf10

 Door Maarten Baanders (foto Herman Sorgeloos) Waar waren we gebleven? In de vorige voorstelling, Keeping Still, gaf Anne Teresa de Keersmaeker ons een lege ruimte als slotbeeld mee. Nu lopen we de zaal van het Muziektheater binnen voor deel 2 van het drieluik, The Song en opnieuw strekt zich een uitdrukkelijk kaal toneel voor ons uit. Het zaallicht brandt nog… 

Veel lof voor Curlew River; minder voor De Keersemaeker en Mendes #hf10

 Curlew River Foto: Bertrand Stofleth Tegenover elke onafhankelijke journalist staan in Nederland ongeveer 15 voorlichters. Dat die voorlichters dus voor een groot deel het beeld in de media bepalen, ligt voor de hand. Zou het daarom zijn dat in de kranten en televisieprogramma’s rond het Holland Festival de aankondigingen veel talrijker zijn dan de kritische nabesprekingen? Een blik op de… 

De Keersemaeker zuivert de oren met haar dans, maar hoe houd je zo’n pure ervaring vast? #hf10

 Door Maarten Baanders (foto Herman Sorgeloos) Kalm staan we voor de deur van de zaal. Een beetje alsof het Holland Festival een sleur is. Niemand vermoedt dat over een paar minuten het bestaan tot bijna niets gereduceerd wordt. Het begint met duisternis. Stilte. Minutenlang. Zacht klinken voetstappen. De oren zijn er tot in detail op gespitst. Er klinkt gezang. Mahlers… 

Privé Lidmaatschap (maand)
5 / Maand
Voor natuurlijke personen en ZZP’ers.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen mastodon-account
Toegang tot onze archieven
Klein Lidmaatschap (maand)
18 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van minder dan 250.000 euro per jaar
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Extra aandacht in berichtgeving
Groot Lidmaatschap (maand)
36 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van meer dan 250.000 euro per jaar.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Deel persberichten met ons publiek
Extra aandacht in berichtgeving
Premium Nieuwsbrief (substack)
5 proefabonnementen
Al onze podcasts

Betalingen geschieden via iDeal, Paypal, Creditcard, Bancontact of Automatische Incasso. Wilt u liever handmatig betalen, op basis van een factuur vooraf, rekenen we 10€ administratiekosten

*Alleen bij een jaarlidmaatschap of na 12 maandelijkse betalingen

nl_NLNederlands