Skip to content

Strike Root: do choreographers need editors?

Recently, a choreographer in England lay under fire. As artistic director, he would not be able to judge his own work objectively. Promptly afterwards, a debate ensued under the title Do choreographers need editors? On seeing Strike Root of NDT, that question lingered: do choreographers need a dramaturge?

At Strike Root gaan de drie balletten over de Sacre, de I Tjing en songs van Patti Smith. Het programma is onderdeel van CaDance 2015. Dit tweejaarlijks festival brengt deze editie vooral werken van kunstenaars die grote verhalen opnieuw vormgeven.

Thin Skin

Choreograaf Marco Goecke weet dat hij een dramaturg nodig heeft, want dat is Nadja Kadel. Ze zetten samen een eerbetoon neer aan punkicoon Patti Smith. De solo’s op gezongen tekst spreken aan en zijn razend knap. Dans in catharsis. Hoogtepunt is de solo van Jorge Nozal. (Wanneer krijgt die man eens een prijs?) Toch blijft de dans beperkt tot beweging. Met name het afsteken van lucifers en een enkele wurggreep hebben een dramatisch effect.

Chamber

Medhi Walerski danste ooit de revolutionaire Sacre du Printemps van Béjart, dus hij weet hoe hoog de lat ligt. Zijn grondige benadering doet eraan denken: plastische lichamen met leotards, hoekige en/of dierlijke bewegingen. Een prachtig contrast tussen groep en individu valt messcherp in het begin. Alles blijft echter op een niveau: er gaat weinig de hoogte in of op de grond neer. Het debat over de choreograaf en dramaturg erkende dat een goed artistiek directeur adviezen geeft aan opkomende, talentvolle choreografen.

Safe as Houses

Paul Lightfoot en Sol Léon zijn een choreografenduo en kunnen dus met elkaar overleggen. Ze maakten indruk met dit werk uit 2001. Wat opvalt is de taal waarin ze spreken. Er is een prachtig toneelbeeld, een roterend paneel, bijzondere muziek en fabelachtige dansers. Maar de danstaal is als spreken in tongen: het is indrukwekkend, er wordt veel gezegd, maar je kan het niet duiden. Dat is misschien ook de bedoeling, want wie kan de I Tjing duiden?

Natuurlijk is NDT een balletgezelschap en ballet de taal. Er worden in Strike Root echter grote betekenissen in veel woorden en dus vooral veel bewegingen overgebracht. Daarmee is de communicatieve waarde van de taal beperkt en de boodschap in zichzelf opgesloten. Ballet als kunstvorm evolueert zo niet. Hebben choreografen een dramaturg nodig? Mijn indruk ondanks al het moois, is ja. En een objectieve.

Bekijk het programma van CaDance dat t/m 15 februari te zien is.

View informatie over Strike Root

Foto header: Rahi Rezvani 

Ruben Brugman

writing ex-dancerView Author posts

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)