Skip to content

CinemAsia 2015: een continent aan nieuwe film

De zesde editie van CinemAsia start op 1 april in Amsterdam. Het festival biedt een breed en verrassend overzicht van films uit Azië. Variërend van anime uit Japan tot een documentaire over Indonesische actiefilms of  een eigentijdse Filipijnse relatiekomedie. Cultuurpers dook alvast in het programma.

Op zich is er natuurlijk genoeg te kiezen als je kijkt naar al die productieve studio’s in China, Japan, Zuid-Korea, maar ook Indonesië en de Filippijnen. Vaak zijn die films echter bedoeld voor de eigen markt of belanden ze op een internationaal filmfestival waar ze maar een paar keer te zien zijn. Voor een echte cinefiel is CinemAsia daarom een mooie kans om te ervaren wat er allemaal geproduceerd wordt aan de andere kant van de wereld.

Actie uit het oosten
Neem bijvoorbeeld de documentaire Garuda Power die een beeld geeft van tachtig jaar Indonesische actiefilms. Een genre dat in het westen, maar zelden de aandacht krijgt, maar daar miljoenen mensen naar de bioscoop trekt. In Bastian Meiresonne’s docu toont hij hoe de filmcultuur zich in Indonesië geleidelijk aan ontwikkelde van goedkope namaker van succesvolle trends tot een volwaardige en professionele industrie.

Weifelend en verliefd in de Filipijnen
Shift gaat over de callcentermedewerker Estela die droomt van een succesvolle carrière als singer-songwriter, maar vastzit in een creatieve dip. Als zij de innemende Trevor leert kennen, is zij weer geïnspireerd, maar ook een beetje verliefd. Trevor valt echter op mannen waardoor Estella twijfelt aan haar gevoelens. Shift geeft een eigentijds beeld van de Filipijnen en de lotgevallen van creatieve twintigers. Een kant van de Filipijnen die onderbelicht is, maar ondanks de culturele verschillen herkenbaar zal zijn.

https://youtu.be/NY_KMYQRR9k

Keihard en Koreaans
Zuid-Korea heeft de laatste jaren een solide reputatie opgebouwd als filmcultuur. Naast eigenzinnige regisseurs die hun eigen pad gaan zoals Lee Chang-dong of Hong Sang-soo worden in het land ook goede en verrassende genrefilms gemaakt. Regisseur Kim Jee-Woo Kim is een goed voorbeeld van die trend en op CinemAsia draaien twee van zijn films. De gewelddadige maar originele gangsterfilm A Bittsersweet Life en de bizarre en desoriënterende horrorfilm A Tale of two Sisters.  Producente en speciale gast van het festival Oh Jung-Wan zal de films inleiden en het hebben over de unieke positie van de Zuid-Koreaanse filmindustrie.

Het CinemAsia festival vindt van 1 tot en met 6 april plaats in filmtheater Kriterion. Het festival zal vervolgens in Den Haag, Eindhoven en Rotterdam wat films laten zien. Kijk voor meer informatie op http://cinemasia.nl/

George Vermij

George Vermij is een culturele alleseter met een nieuwsgierige en kritische blik. Hij studeerde kunstgeschiedenis en politicologie in Leiden en heeft een ongeneeselijke filmverslaving. Naast Cultuurpers schrijft hij voor Schokkend Nieuws, Gonzo Circus en In de bioscoop over film. Voor Tubelight, Metropolis M en Jegens & Tevens schrijft hij over beeldende kunst.View Author posts

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)