Skip to content

Ajami - delusional reality and 4 more stances Israeli-Palestinian regime duo

Het lijkt wel of het Oscargenomineerde mozaïekdrama Ajami (2009) speciaal voor What’s Art Got to do With It? is gemaakt. Deze driedaagse culturele conferentie over kunst en politiek was geboetseerd rond Israël-Palestina. Wat is dan mooier dan een zinderende speelfilm die ons met de neus in de gewelddadige werkelijkheid van een multiculturele wijk in Jaffa drukt. Gemaakt door een Israëlisch-Palestijnse regisseursduo. Opgewekt treden Yaron Shani en Scandar Copti na de voorstelling in De Balie aan voor de Q&A.

Jewish or Palestinian is unimportant

Shani wordt door de gespreksleider enigszins schoorvoetend voorgesteld als joodse Israëliër, waar Shani zelf aan toevoegt dat hij van Oost-Europese afkomst is. Joods zegt niets, volgens hem. Copti noemt zich voor deze gelegenheid met een knipoog West-Aziatisch.

Discussies die ze tijdens het filmen hadden gingen over artistieke keuzen, over de manier waarop ze de waanzinnige werkelijkheid overtuigend konden laten zien. Niet over politiek. Het denken in partijen is juist het probleem, volgens Shani. Het denkpatroon waar iedereen slachtoffer van is.

[Tweet “Het denken in partijen is juist het probleem, volgens Shani. Het denkpatroon waar iedereen slachtoffer van is.”]

Another universe

Samen konden Shani en Copti meer voor elkaar krijgen dan ze ieder voor zich hadden gekund. De acteurs zijn geen professionele spelers maar mensen uit de wijk zelf. Copti kent de Arabische wereld en was daar Shani’s gids. Ik voelde me als een toerist in een wonderbaarlijk nieuw universum, aldus de laatste. Shani was weer degene die de scènes met de familie van de joodse politieman draaide, aanvankelijk zonder te vertellen dat er ook een Palestijnse regisseur was.

Everyone wants to see their right

Zoveel mogelijk perspectieven door elkaar weven, dat was het doel volgens Copti. Veel films lijden aan blikvernauwing, aldus Shani. De kijker ziet ook graag zijn eigen opvattingen bevestigd. Zie wat er gebeurde toen Ajami (hit in Israël, ook als illegale download) werd vertoond. Joden vonden dat zij er slecht afkwamen en meenden dat de Arabieren sympathieker werden voorgesteld. Palestijnse kijker vonden precies het omgekeerde.

Cultural terrorist

Hoe explosief het materiaal is bleek toen kort voor de Oscarceremonie een journalist aan Copti vroeg hoe het is om als Palestijn de Israëlische vlag te vertegenwoordigen. Toen Copti antwoordde dat hij zich helemaal niet als vertegenwoordiger van Israël ziet veroorzaakte dat een enorm kabaal. De film werd zelfs antisemitisch genoemd, en Copti een culturele terrorist.

Politics and market

Maar is Ajami nu een politieke film of niet? Ja natuurlijk, antwoordt Shani. Maar niet door een kant te kiezen of iets te propageren. Wij zien geen twee kanten. De film is politiek omdat de realiteit die de film laat zien ook doordrenkt is van politiek.

Dat het soms lijkt dat geen filmmaker om de Palestijns-Israëlische kwestie heen kan heeft nog een andere oorzaak. Dat conflict staat sterk in de belangstelling en heeft dus marktwaarde. Natuurlijk zijn er ook andere verhalen te vertellen die er helemaal los van staan, maar daar is moeilijker financiering voor te vinden, merkt Shani.

Leo Bankersen

Leo Bankersen has been writing about film since Chinatown and Night of the Living Dead. Reviewed as a freelance film journalist for the GPD for a long time. Is now, among other things, one of the regular contributors to De Filmkrant. Likes to break a lance for children's films, documentaries and films from non-Western countries. Other specialities: digital issues and film education.View Author posts

Private Membership (month)
5€ / Maand
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A special newsletter
Own mastodon account
Access to our archives
Small Membership (month)
18€ / Maand
For cultural institutions with a turnover/subsidy of less than €250,000 per year
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Your own Mastodon account
Access to archives
Posting press releases yourself
Extra attention in news coverage
Large Membership (month)
36€ / Maand
For cultural institutions with a turnover/subsidy of more than €250,000 per year.
No annoying banners
A special newsletter
Your own Mastodon account
Access to archives
Share press releases with our audience
Extra attention in news coverage
Premium Newsletter (substack)
5 trial subscriptions
All our podcasts

Payments are made via iDeal, Paypal, Credit Card, Bancontact or Direct Debit. If you prefer to pay manually, based on an invoice in advance, we charge a 10€ administration fee

*Only for annual membership or after 12 monthly payments

en_GBEnglish (UK)