The power of data
De kunstensector is in zijn algemeenheid weinig ‘tech savvy’. Natuurlijk, niemand kan zonder een website en een Twitter-account zal ook nauwelijks meer ontbreken. Maar er zijn weinig voorbeelden van groepen, theaters of kunstenaars die de kracht van digitaal optimaal benutten. Een goed ‘client relations managent-systeem’ (crm) met profielen van alle bezoekers of kopers opzetten, om die vervolgens op maat te kunnen bedienen, is nog altijd zeldzaam. Laat staan dat data analyse een rol speelt bij programmeren. En dat terwijl de techniek er klaar voor is …
De muziekwereld werd van alle kunsten het eerst geconfronteerd met de gevolgen van de digitalisering. Maar lijkt nu ook de eerste die profiteert van de kracht ervan. Een mooi voorbeeld daarvan is Kobalt. Eigenljk is Kobalt simpelweg een uitgever of – met zijn divisie Awal – een distributeur. Maar dan wel één zonder de ballast van vroeger, maar met de kracht van nu.
Insight at last for the artist
In het artikel ‘How Data Saved Music‘ wordt in Wired het verhaal verteld van dit Europese Kobalt dat met Google Ventures een top investeerder in huis heeft. Bij het bedrijf staan de begrippen ‘transparency & accountability’ voorop. Muzikanten kunnen bijvoorbeeld op een dashboard realtime iedere play bij Spotify, Deezer en YouTube zien, maar ook of een nummer op de radio is, in een pub klinkt of in een reclame is verwerkt. Volledig transparant ziet de maker van muziek niet alleen wat er met zijn werk gebeurt, maar ook wat hem dat financieel oplevert.
Kobalt betaalt veel sneller uit dan reguliere muziekuitgevers of distributeurs, waar het vaak twee jaar wachten is op je geld. Het bedrijf neemt daarnaast ook nog eens een aanzienlijk kleiner deel van de taart. Naar eigen zeggen verdienen artiesten bij Kobalt 30% meer dan in een traditioneel model. Kobalt heeft op het eerste gezicht alleen maar voordelen tegenover de klassieke muziekuitgevers en groeit dan ook als kool.Maar het gaat niet alleen om geld.
Streaming has (more) value
Kobalt levert ook informatie die artiesten helpt. De bekende DJ Skrillex: “I can see that in Scandinavia they love a hardcore sound of mine. Or ‘Raise Your Weapon’, a song I wrote five years ago, is suddenly huge in Australia.” En met die informatie kan hij bepalen wat hij uitbrengt of waar hij gaat optreden. Kobalt houdt 700.000 verschillende bronnen in de gaten. Bij elkaar opgeteld vertegenwoordigen die enorm veel geld. “Musicians say there is no money in streaming. That’s wrong. Someone has lied to them.”
Inspiration for all
Het artikel in Wired is een must read voor iedereen die in de kunsten actief is. Omdat het je ook als je niet in de muziek actief bent doet nadenken over de potentiële kracht van data. Hoe kan data helpen bij informeren en programmeren? Hoe weet je waar je de accenten van je activiteiten moet leggen? Hoe helpt data ook kunst en cultuur? Denk aan ebooks, films, beeld, en journalistieke producten. Zelf oordelen? Lees het stuk hier:
http://www.wired.co.uk/magazine/archive/2015/05/features/kobalt-how-data-saved-musicᐧ