Aller au contenu

Comment les données ont sauvé la musique (et peuvent aider d'autres arts) !

Le pouvoir des données

De kunstensector is in zijn algemeenheid weinig ‘tech savvy’. Natuurlijk, niemand kan zonder een website en een Twitter-account zal ook nauwelijks meer ontbreken. Maar er zijn weinig voorbeelden van groepen, theaters of kunstenaars die de kracht van digitaal optimaal benutten. Een goed ‘client relations managent-systeem’ (crm) met profielen van alle bezoekers of kopers opzetten, om die vervolgens op maat te kunnen bedienen, is nog altijd zeldzaam. Laat staan dat data analyse een rol speelt bij programmeren. En dat terwijl de techniek er klaar voor is …

De muziekwereld werd van alle kunsten het eerst geconfronteerd met de gevolgen van de digitalisering. Maar lijkt nu ook de eerste die profiteert van de kracht ervan. Een mooi voorbeeld daarvan is Kobalt. Eigenljk is Kobalt simpelweg een uitgever of – met zijn divisie Awal – een distributeur. Maar dan wel één zonder de ballast van vroeger, maar met de kracht van nu.

Eindelijk inzicht voor de artiest

In het artikel ‘How Data Saved Music‘ wordt in Wired het verhaal verteld van dit Europese Kobalt dat met Google Ventures een top investeerder in huis heeft. Bij het bedrijf staan de begrippen ‘transparency & accountability’ voorop. Muzikanten kunnen bijvoorbeeld op een dashboard realtime iedere play bij Spotify, Deezer en YouTube zien, maar ook of een nummer op de radio is, in een pub klinkt of in een reclame is verwerkt. Volledig transparant ziet de maker van muziek niet alleen wat er met zijn werk gebeurt, maar ook wat hem dat financieel oplevert.

Kobalt betaalt veel sneller uit dan reguliere muziekuitgevers of distributeurs, waar het vaak twee jaar wachten is op je geld. Het bedrijf neemt daarnaast ook nog eens een aanzienlijk kleiner deel van de taart. Naar eigen zeggen verdienen artiesten bij Kobalt 30% meer dan in een traditioneel model. Kobalt heeft op het eerste gezicht alleen maar voordelen tegenover de klassieke muziekuitgevers en groeit dan ook als kool.Maar het gaat niet alleen om geld.

Streaming heeft (meer) waarde

Kobalt levert ook informatie die artiesten helpt. De bekende DJ Skrillex: “I can see that in Scandinavia they love a hardcore sound of mine. Or ‘Raise Your Weapon’, a song I wrote five years ago, is suddenly huge in Australia.” En met die informatie kan hij bepalen wat hij uitbrengt of waar hij gaat optreden. Kobalt houdt 700.000 verschillende bronnen in de gaten. Bij elkaar opgeteld vertegenwoordigen die enorm veel geld. “Musicians say there is no money in streaming. That’s wrong. Someone has lied to them.”

Inspiratie voor iedereen

Het artikel in Wired is een must read voor iedereen die in de kunsten actief is. Omdat het je ook als je niet in de muziek actief bent doet nadenken over de potentiële kracht van data. Hoe kan data helpen bij informeren en programmeren? Hoe weet je waar je de accenten van je activiteiten moet leggen? Hoe helpt data ook kunst en cultuur? Denk aan ebooks, films, beeld, en journalistieke producten. Zelf oordelen? Lees het stuk hier:

http://www.wired.co.uk/magazine/archive/2015/05/features/kobalt-how-data-saved-music

un de nos membres

Les membres de Culture Press sont copropriétaires de notre coopérative moyennant une petite cotisation mensuelle ou annuelle, et peuvent également contribuer au contenu du site le cas échéant. Pour les membres institutionnels, nous offrons la possibilité de publier leurs communiqués de presse en version intégrale. Tu veux aussi devenir membre ? Tu peux le faire. Rends-toi sur le site cette pageVoir les messages de l'auteur

Petites adhésions
175€ / 12 Maanden
Surtout pour les organisations dont le chiffre d'affaires ou la subvention est inférieur à 250 000 par an.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
5 abonnements d'essai à la lettre d'information
Tous nos podcasts
Donne ton avis sur nos politiques
Connaître les finances de l'entreprise
Archives exclusives
Publie toi-même des communiqués de presse
Propre compte mastodonte sur notre instance
Cultureel Lidmaatschap
360€ / Jaar
Voor culturele organisaties
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
10 abonnements d'essai à la lettre d'information
Tous nos podcasts
Participe
Connaître les finances de l'entreprise
Archives exclusives
Publie toi-même des communiqués de presse
Propre compte mastodonte sur notre instance
Collaboration
Adhésion privée
50€ / Jaar
Pour les personnes physiques et les travailleurs indépendants.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
Tous nos podcasts
Donne ton avis sur nos politiques
Connaître les finances de l'entreprise
Archives exclusives
Propre compte mastodonte sur notre instance
fr_FRFrançais