Skip to content

Autumn 2015 consultation on the artistic film congestion - key questions and vicious circles

Is this now what some warned about a few years ago when film screening in the Netherlands was digitised? More titles are being released than ever, but the smaller artistic film is getting squeezed. A luxury problem perhaps, but still thorny enough for the 2015 Autumn Consultation.

Deze jaarlijks door Ketelhuis en Filmkrant georganiseerde discussiebijeenkomst rond brandende kwesties in de filmsector stond gisteravond geheel in het teken van distributie en vertoning van de artistieke film. Uitgenodigde vertegenwoordigers van distributeurs en filmtheaters bekeken de zaak van alle kanten, bleken het over veel eens en vervielen vaak in herhaling. Verrassende nieuwe inzichten, felle discussies of creatieve oplossingen bleven uit.

Hier toch enkele notities.

Hamvragen

Alex de Ronde (directeur/programmeur Ketelhuis) formuleerde enkele hamvragen.

  1. Sommige aantrekkelijke arthouse-titels gaan in Amsterdam met zeven of acht kopieën uit. Komt hierdoor de kleinere film in de knel?
  2. Meer titels, kortere roulementen. Raakt de agenda van de cultuurconsument overbezet?
  3. Er worden steeds meer films uitgebracht. Hoeveel kan een land aan?

Deze vragen zijn terecht. Alle filmtheaters willen wel YouthCarol of soms zelfs Spectre vertonen, maar naar Sworn Virgin or Pasolini moet je met een lantaarntje zoeken.

Vicieuze cirkels

Steeds meer films moeten een plek vinden in de zalen. Vertoners prolongeren daarom minder en vervangen een titel sneller door een volgende. Omdat de looptijd korter wordt en de aankoopprijs op de internationale markt hetzelfde blijft, kiezen distributeurs voor uitbreng met meer kopieën. Sneller uit de kosten zien te komen is de boodschap. Maar door al die kopieën wordt de opstopping alleen maar groter.

Dan is er de wisselwerking tussen programmering en publiek. Als een programmeur de artistieke missie verwaarloost gaat die kennis ook bij het publiek verloren. Maar, zo viel te beluisteren, hij of zij moet het aanbod wèl afstemmen op het publiek. Of kan vraag juist gecreëerd worden, zoals Gerard Huisman (Contact Film) voorstaat. Het lijkt een kip of ei kwestie.

En nog iets: Nederlandse distributeurs beconcurreren elkaar op de internationale markt, wat de prijs opdrijft.

Cijfers

In 2010 werden in Nederland 340 films uitgebracht. In 2015 zullen dat er ruim 390 zijn.

Youth van Paolo Sorrentino draait in Amsterdam in zeven zalen, en is daarnaast nog in 32 andere steden te zien. Pasolini, volgens velen een van Abel Ferrara’s beste films, moet het doen met één plaatsje in Amsterdam, naast drie andere steden.

Terwijl A-Film failliet ging, kwamen er twee nieuwe distributeurs bij (Periscoop en Mooov). In de Benelux zijn in totaal vijfendertig, misschien wel veertig distributeurs actief. Volgens Pim Hermeling (De Kade in Utrecht, September Film) zijn dat er twintig te veel.

Een Amsterdammer gaat vier à vijf maal per jaar naar de bioscoop. Een Utrechtenaar slechts twee keer. Hermeling ziet daar ruimte voor groei.

Volhouden

Veel zal er niet veranderen, al was De Ronde wel bereid tot het maken van goede voornemens. Aan de andere kant merkte Hermeling op dat filminkopers grote ego’s hebben. Ze borrelen graag samen, maar verder iets afspreken is er niet bij.

Babette Wijntjes van Cinemien riep distributeurs en vertoners op om zich vaker gezamenlijk in te zetten voor het succes van kleine, kwetsbare titels. We zullen zien. ‘Hou vol!’, was het advies waarmee De Ronde afsloot.

 

Leo Bankersen

Leo Bankersen has been writing about film since Chinatown and Night of the Living Dead. Reviewed as a freelance film journalist for the GPD for a long time. Is now, among other things, one of the regular contributors to De Filmkrant. Likes to break a lance for children's films, documentaries and films from non-Western countries. Other specialities: digital issues and film education.View Author posts

Private Membership (month)
5€ / Maand
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A special newsletter
Own mastodon account
Access to our archives
Small Membership (month)
18€ / Maand
For cultural institutions with a turnover/subsidy of less than €250,000 per year
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Your own Mastodon account
Access to archives
Posting press releases yourself
Extra attention in news coverage
Large Membership (month)
36€ / Maand
For cultural institutions with a turnover/subsidy of more than €250,000 per year.
No annoying banners
A special newsletter
Your own Mastodon account
Access to archives
Share press releases with our audience
Extra attention in news coverage
Premium Newsletter (substack)
5 trial subscriptions
All our podcasts

Payments are made via iDeal, Paypal, Credit Card, Bancontact or Direct Debit. If you prefer to pay manually, based on an invoice in advance, we charge a 10€ administration fee

*Only for annual membership or after 12 monthly payments

en_GBEnglish (UK)