Skip to content

Dit zijn de winnaars, verliezers en nieuwkomers in de Amsterdamse kunsten

Het wil nog niet vlotten met de diversiteit in de Amsterdamse kunstwereld. Het Amsterdams Fonds voor de kunst, dat vandaag zijn subsidietoekenningen bekend maakte, wordt er een beetje moe van: “In de meeste disciplines merken de commissies op dat de culturele diversiteit van publiek, personeel en bestuur tegenvalt, evenals de inspanningen om daar verandering in te brengen. Buiten de gespecialiseerde organisaties waarvoor culturele diversiteit een core business is, zijn de ambities nog altijd niet groot, twee decennia cultuurbeleid op dit gebied ten spijt. Zijn de ambities er wel, dan lukt het organisaties niet altijd om er handen en voeten aan te geven. Er lijkt vaak sprake van een bepaald ongemak of ‘niet weten hoe’.”

Om dan maar met het goede nieuws te beginnen: Marmoucha groeit 398 procent ten opzichte van de vorige subsidieronde. De hoofdstedelijke producent en promotor van podiumkunsten op het gebied van Noord-Afrikaanse en Midden-Oosterse kunst en cultuur in Nederland werd in 2013 nog fors gekort, maar het Amsterdams Fonds voor de Kunst vond het werk van de afgelopen vier jaar zo goed, dat de subsidie dubbel en dwars is verdiend. In de nieuwe ronde toekenningen die op 1 augustus beken werd stijgen ze van 25.070 euro naar een ton, met de opmerking erbij dat ze wellicht niet zo ambitieus moeten zijn.

Op de tweede plaats van de Amsterdamse winnaars staat het Grachtenfestival. Een instituut inmiddels, maar op dit moment moet het festival het doen met krap 50 mille. Daar maakt het Amsterdams Fonds voor de kunst vandaag 174.000 van.

Gemiddeld 17 procent erbij

Er zijn best veel clubs in Amsterdam die hun subsidie flink zien groeien, en de lof lijkt over de hele breedte van het culturele aanbod verspreid te zijn. En hoewel er gemiddels 17% verhoging inzat voor een groot aantal clubs, zijn er een paar uitschieters naar boven: Ricciotti (255%), NDSM (250%), Stichting Taalvorming (200%). In totaal zijn er 45 instellingen die er meer dan 10% bij hebben gekregen, en dat is een flinke opsteker in deze nog steeds droeve tijden voor de cultuursector: er komt immers nauwelijks geld bij, en ook al doet Amsterdam zijn best het leed van de afgelopen vier jaar te verzachten: de koek kan maar één keer verdeeld worden. Er moesten ook nog flink wat nieuwkomers worden gehuisvest: 45 om precies te zijn, en daar zitten dingen tussen als het Amsterdams Kleinkunstfestival, Framer Framed, Summer Dance Forever en de Roze Filmdagen. In totaal gaat er 4,4 miljoen naar nieuwe binnenkomers.

Grote namen weg

Dus rollen er ook koppen. Zes clubs worden gekort. Het Rembrandthuis krijgt 5 procent minder, en Dansmakers Amsterdam houdt nog krap een derde over van de bijna 4 ton waarmee het gezelschap het de vorige periode kon doen: 155.000 euro. De commissie geeft het gezelschap een flinke tik op de vingers: de plannen zijn niet duidelijk genoeg over de koers, en hoewel men Dansmakers onmisbaar vindt, kan het voorlopig dus wel even met minder toe.

Bij de mensen die helemaal niets meer krijgen zitten een paar grote namen. Pakhuis De Zwijger bijvoorbeeld, en De Nieuwe Kerk en het Bijbels museum, maar ook El Hizjra, de club die zich de afgelopen decennia voor de Arabische cultuur inzette. Volgens het fonds is de zakelijke organisatie zwak en zoekt de organisatie te weinig verbinding met andere, verwante culturele organisaties.

Keihard

In de podiumkunsten slaat het Fonds de grootste gaten: oudgedienden als de Gebroeders Flint, Golden Palace en – vooral – Maatschappij Discordia verleizen al hun subsidie. Over Discordia is de commissie keihard: “De commissie is van mening dat de wijze waarop Maatschappij Discordia de theaterwetten bevraagt niet meer past bij de wijze waarop een huidige generatie theatermakers werkt. Het gezelschap hanteert een onderzoeksmethode die zich naar oordeel van de commissie beperkt verhoudt tot de buitenwereld en het publiek. De activiteiten van Discordia sluiten hierdoor onvoldoende aan op hetgeen bijvoorbeeld momenteel binnen de kunstvakopleidingen gebeurt. Daarmee doet de werkwijze gedateerd aan.”

Theatergroep ‘t Barre Land ziet tegelijk zijn aanvraag niet gehonoreerd, nadat het vier jaar geleden al uit Utrecht moest vertrekken, waar de stad koos voor vernieuwing met onder andere Theatergezelschap De Warme Winkel. Ironisch genoeg is dat gezelschap nu ook naar Amsterdamn verhuisd, waar het Amsterdams Fonds voor de Kunst het gezelschap met 2 ton binnenhaalt.

Waakzaamheid nodig

Eerder dit jaar koos de Amsterdamse Kunstraad al voor een actief spreidingsbeleid in de kunsten, vooral door middel van de zogenaamde Cultuurhuizen in de vier windrichtingen van de stad. Veel instellingen die nu subsidie aangevraagd hebben maken daar dankbaar gebruik van. Zo dankbaar zelfs, dat het Amsterdams Fonds voor de Kunst zich afvraagt of die Cultuurhuizen wel geëquipeerd zijn om al die diversiteitsvragen te honoreren: “Voor het bereiken van cultureel diverse publieksgroepen werken veel organisaties samen met partijen in de stad die dichter bij dat publiek staan of zelf cultureel divers aanbod in huis hebben. Verschillende commissies merken daarbij wel op dat de oplossing zo vaak wordt gezocht in samenwerking met de vier Cultuurhuizen dat dit onrealistisch aandoet. Te meer daar blijkens het recente advies van de Amsterdamse Kunstraad ook bijna alle organisaties in de A-BIS hiertoe met de Cultuurhuizen willen samenwerken…”

Grote kans dus dat over vier jaar het nog steeds naatje is met de Culturele Diversiteit in de hoofdstedelijke cultuur, en daar maakt het fonds zich dan ook zorgen over, net als over de al te vrolijke vooruitzichten van veel aanvragers als het gaat om de hoeveelheid publieksinkomsten en de bijdragen van andere geldschieters.

De komende weken zal er flink worden gesteggeld. Er komen vast acties en het laatste woord is nog niet gezegd.

Alle winnaars en verliezers

Het hele overzicht van de winnaars en verliezers staat hieronder, wil je het lezen, kun je supporter of lid worden.

Instelling

2013-2016

Aangevraagd

Toegekend

verschil

procent

Marmoucha >

25070

115.000

100.000

74930

398,9%

Grachtenfestival >

49950

215.000

174.000

124050

348,3%

Museum Het Schip >

123260

380.000

380.000

256740

308,3%

Tafel van Vijf >

29960

138.803

80.000

50040

267,0%

Ricciotti Ensemble >

17620

45.000

45.000

27380

255,4%

Nowhere >

99890

295.000

250.000

150110

250,3%

NDSM-werf >

119870

300.000

300.000

180130

250,3%

P/////AKT >

34960

75.000

75.000

40040

214,5%

Vondelpark Openluchttheater >

50140

125.000

103.000

52860

205,4%

Stichting Taalvorming >

59940

150.000

120.000

60060

200,2%

Stichting Noorderkerkconcerten >

19980

45.000

40.000

20020

200,2%

Sonic Acts >

49950

99.873

99.873

49923

199,9%

Amsterdam Sinfonietta >

132140

444.500

244.000

111860

184,7%

Poldertheater >

63510

133.917

110.000

46490

173,2%

Cinedans >

35960

125.000

60.000

24040

166,9%

Rialto >

299520

660.000

490.628

191108

163,8%

Urban Myth >

74920

197.492

122.000

47080

162,8%

Oorkaan >

79910

125.000

125.000

45090

156,4%

Nederlands Blazers Ensemble >

132140

200.000

200.000

67860

151,4%

Stichting Het Ketelhuis >

139850

300.000

211.000

71150

150,9%

MaxTak >

29960

72.000

45.000

15040

150,2%

School der Poëzie >

99890

180.000

150.000

50110

150,2%

Perdu >

109880

160.000

160.000

50120

145,6%

SEP >

219760

469.300

300.000

80240

136,5%

Stichting KLIK! >

69930

180.000

95.000

25070

135,9%

Ulrike Quade Company >

59940

80.000

80.000

20060

133,5%

de amsterdamse jeugdteJAterschool >

94890

149.568

120.000

25110

126,5%

Imagine IC >

249730

470.000

315.000

65270

126,1%

Zinaplatform >

249730

450.000

315.000

65270

126,1%

Stichting Dood Paard >

Verder lezen na inlog:

Wijbrand Schaap

Cultural journalist since 1996. Worked as theatre critic, columnist and reporter for Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool and regional newspapers through Associated Press Services. Interviews for TheaterMaker, Theatererkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcast maker, likes to experiment with new media. Culture Press is called the brainchild I gave birth to in 2009. Life partner of Suzanne Brink roommate of Edje, Fonzie and Rufus. Search and find me on Mastodon.View Author posts

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance