Diversity in the Amsterdam art world is not yet flourishing. The Amsterdam Fund for the Arts, which announced its grant awards today, is getting a bit tired of it: "Across most disciplines, committees note that cultural diversity of audiences, staff and governance is disappointing, as are efforts to change this. Outside the specialised organisations for which cultural diversity is a core business, ambitions are still not high, despite two decades of cultural policy in this area. If the ambitions are there, organisations do not always manage to give them hands and feet. There often seems to be a certain discomfort or 'not knowing how'."
So to start with the good news: Marmoucha grows 398 per cent compared to the previous grant round. The capital's producer and promoter of performing arts in the field of North African and Middle Eastern arts and culture in the Netherlands was severely cut back in 2013, but the Amsterdam Fund for the Arts found its work over the past four years to be so good that the grant has been more than deserved. In the new round of awards which became known on 1 August they rise from 25,070 euros to a tonne, adding that perhaps they should not be so ambitious.
Op de tweede plaats van de Amsterdamse winnaars staat het Grachtenfestival. Een instituut inmiddels, maar op dit moment moet het festival het doen met krap 50 mille. Daar maakt het Amsterdams Fonds voor de kunst vandaag 174.000 van.
Gemiddeld 17 procent erbij
Er zijn best veel clubs in Amsterdam die hun subsidie flink zien groeien, en de lof lijkt over de hele breedte van het culturele aanbod verspreid te zijn. En hoewel er gemiddels 17% verhoging inzat voor een groot aantal clubs, zijn er een paar uitschieters naar boven: Ricciotti (255%), NDSM (250%), Stichting Taalvorming (200%). In totaal zijn er 45 instellingen die er meer dan 10% bij hebben gekregen, en dat is een flinke opsteker in deze nog steeds droeve tijden voor de cultuursector: er komt immers nauwelijks geld bij, en ook al doet Amsterdam zijn best het leed van de afgelopen vier jaar te verzachten: de koek kan maar één keer verdeeld worden. Er moesten ook nog flink wat nieuwkomers worden gehuisvest: 45 om precies te zijn, en daar zitten dingen tussen als het Amsterdams Kleinkunstfestival, Framer Framed, Summer Dance Forever en de Roze Filmdagen. In totaal gaat er 4,4 miljoen naar nieuwe binnenkomers.
Grote namen weg
Dus rollen er ook koppen. Zes clubs worden gekort. Het Rembrandthuis krijgt 5 procent minder, en Dansmakers Amsterdam houdt nog krap een derde over van de bijna 4 ton waarmee het gezelschap het de vorige periode kon doen: 155.000 euro. De commissie geeft het gezelschap een flinke tik op de vingers: de plannen zijn niet duidelijk genoeg over de koers, en hoewel men Dansmakers onmisbaar vindt, kan het voorlopig dus wel even met minder toe.
Bij de mensen die helemaal niets meer krijgen zitten een paar grote namen. Pakhuis De Zwijger bijvoorbeeld, en De Nieuwe Kerk en het Bijbels museum, maar ook El Hizjra, de club die zich de afgelopen decennia voor de Arabische cultuur inzette. Volgens het fonds is de zakelijke organisatie zwak en zoekt de organisatie te weinig verbinding met andere, verwante culturele organisaties.
Keihard
In de podiumkunsten slaat het Fonds de grootste gaten: oudgedienden als de Gebroeders Flint, Golden Palace en – vooral – Maatschappij Discordia verleizen al hun subsidie. Over Discordia is de commissie keihard: “De commissie is van mening dat de wijze waarop Maatschappij Discordia de theaterwetten bevraagt niet meer past bij de wijze waarop een huidige generatie theatermakers werkt. Het gezelschap hanteert een onderzoeksmethode die zich naar oordeel van de commissie beperkt verhoudt tot de buitenwereld en het publiek. De activiteiten van Discordia sluiten hierdoor onvoldoende aan op hetgeen bijvoorbeeld momenteel binnen de kunstvakopleidingen gebeurt. Daarmee doet de werkwijze gedateerd aan.”
Theatergroep ‘t Barre Land ziet tegelijk zijn aanvraag niet gehonoreerd, nadat het vier jaar geleden al uit Utrecht moest vertrekken, waar de stad koos voor vernieuwing met onder andere Theatergezelschap De Warme Winkel. Ironisch genoeg is dat gezelschap nu ook naar Amsterdamn verhuisd, waar het Amsterdams Fonds voor de Kunst het gezelschap met 2 ton binnenhaalt.
Waakzaamheid nodig
Eerder dit jaar koos de Amsterdamse Kunstraad al voor een actief spreidingsbeleid in de kunsten, vooral door middel van de zogenaamde Cultuurhuizen in de vier windrichtingen van de stad. Veel instellingen die nu subsidie aangevraagd hebben maken daar dankbaar gebruik van. Zo dankbaar zelfs, dat het Amsterdams Fonds voor de Kunst zich afvraagt of die Cultuurhuizen wel geëquipeerd zijn om al die diversiteitsvragen te honoreren: “Voor het bereiken van cultureel diverse publieksgroepen werken veel organisaties samen met partijen in de stad die dichter bij dat publiek staan of zelf cultureel divers aanbod in huis hebben. Verschillende commissies merken daarbij wel op dat de oplossing zo vaak wordt gezocht in samenwerking met de vier Cultuurhuizen dat dit onrealistisch aandoet. Te meer daar blijkens het recente advies van de Amsterdamse Kunstraad ook bijna alle organisaties in de A-BIS hiertoe met de Cultuurhuizen willen samenwerken…”
Grote kans dus dat over vier jaar het nog steeds naatje is met de Culturele Diversiteit in de hoofdstedelijke cultuur, en daar maakt het fonds zich dan ook zorgen over, net als over de al te vrolijke vooruitzichten van veel aanvragers als het gaat om de hoeveelheid publieksinkomsten en de bijdragen van andere geldschieters.
De komende weken zal er flink worden gesteggeld. Er komen vast acties en het laatste woord is nog niet gezegd.
Alle winnaars en verliezers
Het hele overzicht van de winnaars en verliezers staat hieronder, wil je het lezen, kun je supporter of lid worden.
Instelling |
2013-2016 |
Aangevraagd |
Toegekend |
verschil |
procent |
Marmoucha > |
25070 |
115.000 |
100.000 |
74930 |
398,9% |
Grachtenfestival > |
49950 |
215.000 |
174.000 |
124050 |
348,3% |
Museum Het Schip > |
123260 |
380.000 |
380.000 |
256740 |
308,3% |
Tafel van Vijf > |
29960 |
138.803 |
80.000 |
50040 |
267,0% |
Ricciotti Ensemble > |
17620 |
45.000 |
45.000 |
27380 |
255,4% |
Nowhere > |
99890 |
295.000 |
250.000 |
150110 |
250,3% |
NDSM-werf > |
119870 |
300.000 |
300.000 |
180130 |
250,3% |
P/////AKT > |
34960 |
75.000 |
75.000 |
40040 |
214,5% |
Vondelpark Openluchttheater > |
50140 |
125.000 |
103.000 |
52860 |
205,4% |
Stichting Taalvorming > |
59940 |
150.000 |
120.000 |
60060 |
200,2% |
Stichting Noorderkerkconcerten > |
19980 |
45.000 |
40.000 |
20020 |
200,2% |
Sonic Acts > |
49950 |
99.873 |
99.873 |
49923 |
199,9% |
Amsterdam Sinfonietta > |
132140 |
444.500 |
244.000 |
111860 |
184,7% |
Poldertheater > |
63510 |
133.917 |
110.000 |
46490 |
173,2% |
Cinedans > |
35960 |
125.000 |
60.000 |
24040 |
166,9% |
Rialto > |
299520 |
660.000 |
490.628 |
191108 |
163,8% |
Urban Myth > |
74920 |
197.492 |
122.000 |
47080 |
162,8% |
Oorkaan > |
79910 |
125.000 |
125.000 |
45090 |
156,4% |
Nederlands Blazers Ensemble > |
132140 |
200.000 |
200.000 |
67860 |
151,4% |
Stichting Het Ketelhuis > |
139850 |
300.000 |
211.000 |
71150 |
150,9% |
MaxTak > |
29960 |
72.000 |
45.000 |
15040 |
150,2% |
School der Poëzie > |
99890 |
180.000 |
150.000 |
50110 |
150,2% |
Perdu > |
109880 |
160.000 |
160.000 |
50120 |
145,6% |
SEP > |
219760 |
469.300 |
300.000 |
80240 |
136,5% |
Stichting KLIK! > |
69930 |
180.000 |
95.000 |
25070 |
135,9% |
Ulrike Quade Company > |
59940 |
80.000 |
80.000 |
20060 |
133,5% |
de amsterdamse jeugdteJAterschool > |
94890 |
149.568 |
120.000 |
25110 |
126,5% |
Imagine IC > |
249730 |
470.000 |
315.000 |
65270 |
126,1% |
Zinaplatform > |
249730 |
450.000 |
315.000 |
65270 |
126,1% |
Stichting Dood Paard >
Verder lezen na inlog: |