Skip to content

'At many theatres, you don't have to arrive if you don't bring your own audience.'

Ik sprak Peter Pluymaekers, artistiek leider van Theatergroep Zep, over hoe het is om theater te maken voor vmbo-leerlingen. Aanleiding was de niet zo juichend ontvangen voorstelling van Cleopatra.

Luister de podcast op anchor:

‘Ik ben altijd een beetje huiverig om Shakespeare te doen. Ik vind hem moeilijk, en jongeren vinden hem vaak oubollig. Dat vond ik ook van de Shakespeares die ik zelf zag. Ik ben toen met vertalers gaan werken die ook heel erg in de rapscene zaten. De laatste paar jaar ook met Brainpower. We hebben een stijl ontwikkeld die toegankelijk is, wat Shakespeare eigenlijk ook was. Het was volkstoneel.’

‘Jongeren willen vaak niet investeren in een stuk dat op het eerste gezicht taai en oubollig is. Dus moet je het voor hun makkelijk maken. Dat het bij hun erin glijdt, bij wijze van spreken. Ik werk veel voor vmbo. Dat zijn leerlingen die vaak voor de eerste keer naar theater gaan. Dan moet je het ze niet tegen maken. Dan komen ze nooit meer terug.’

‘Het vervelende van jongerentheater is dat jongeren niet zoveel betalen voor een ticket, dus de uitkoopsom is ook heel laag. Je moet dus vooraf kijken of je de zaal vol krijgt. Als je goed contact hebt met een school is dat de ingang om de zaal te vullen. Vaak is het zo dat je bij een theater niet hoeft aan te komen als je niet je eigen publiek meeneemt.’

Luister het hele gesprek van 40 minuten hier, of op een van de elf andere kanalen.

Appreciate this article!

Happy with this story? Show your appreciation with a small contribution! That's how you help keep independent cultural journalism alive. (If you don't see a button below, use this link: donation!)

Donate smoothly
Donate

Why donate?

We are convinced that good investigative journalism and expert background information are essential for a healthy cultural sector. There is not always space and time for that. Culture Press does want to provide that space and time, and keep it accessible to everyone for FREE! Whether you are rich, or poor. Thanks to donations From readers like you, we can continue to exist. This is how Culture Press has existed since 2009!

You can also become a member, then turn your one-off donation into lasting support!

Wijbrand Schaap

Cultural journalist since 1996. Worked as theatre critic, columnist and reporter for Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool and regional newspapers through Associated Press Services. Interviews for TheaterMaker, Theatererkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcast maker, likes to experiment with new media. Culture Press is called the brainchild I gave birth to in 2009. Life partner of Suzanne Brink roommate of Edje, Fonzie and Rufus. Search and find me on Mastodon.View Author posts

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)