Ik sprak Peter Pluymaekers, artistiek leider van Theatergroep Zep, over hoe het is om theater te maken voor vmbo-leerlingen. Aanleiding was de niet zo juichend ontvangen voorstelling van Cleopatra.

Avatar

Beste lezer!

Dit verhaal lees je gratis. Maar ons journalistiek onderzoek kost ons wel geld. Draag daaraan bij met een donatie. Geef gul, onderaan dit verhaal!
Dank je wel!
Wijbrand Schaap

Luister de podcast op anchor:

‘Ik ben altijd een beetje huiverig om Shakespeare te doen. Ik vind hem moeilijk, en jongeren vinden hem vaak oubollig. Dat vond ik ook van de Shakespeares die ik zelf zag. Ik ben toen met vertalers gaan werken die ook heel erg in de rapscene zaten. De laatste paar jaar ook met Brainpower. We hebben een stijl ontwikkeld die toegankelijk is, wat Shakespeare eigenlijk ook was. Het was volkstoneel.’

‘Jongeren willen vaak niet investeren in een stuk dat op het eerste gezicht taai en oubollig is. Dus moet je het voor hun makkelijk maken. Dat het bij hun erin glijdt, bij wijze van spreken. Ik werk veel voor vmbo. Dat zijn leerlingen die vaak voor de eerste keer naar theater gaan. Dan moet je het ze niet tegen maken. Dan komen ze nooit meer terug.’

‘Het vervelende van jongerentheater is dat jongeren niet zoveel betalen voor een ticket, dus de uitkoopsom is ook heel laag. Je moet dus vooraf kijken of je de zaal vol krijgt. Als je goed contact hebt met een school is dat de ingang om de zaal te vullen. Vaak is het zo dat je bij een theater niet hoeft aan te komen als je niet je eigen publiek meeneemt.’

Luister het hele gesprek van 40 minuten hier, of op een van de elf andere kanalen.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.