Skip to content

Writers writing. That's what Moped at Sea is about, and that's ok. 

Veel fervente lezers zullen ervan dromen dat hun favoriete schrijver op een dag bij hen aan tafel aanschuift, om te vertellen over haar werk. Misschien evenveel fervente lezers zullen hun droomauteur meenemen op een ommetje, lam willen drinken op een caféterras of meenemen naar een darkroom. Of naar een klassiek concert in het Concertgebouw. Kan allemaal. Sommigen zullen zelfs alleen aan het boek genoeg hebben (het moet niet gekker worden).

Toch kom je meestal uit in een zaal van een literatuurfestival waar de schrijver met een of meer gesprekspartners aan een tafel zit. Lui en onderuitgezakt, met restless legs, of op het puntje en hyperalert. Naast een plant. Of een decorstuk van een ontwerper die iets mocht voor 0 budget.

In boekenprogramma’s op tv gaat het meestal ook zo. Al doet Brommer Op Zee, het nieuwe programma waarmee de VPRO de literatuur probeert te laten overleven in de kijkcijferterreur van de NPO een dappere poging tot meer leven.

Niet zitten!

Het presentatieduo, Ruth Joos en Wilfried de Jong, heeft alvast mijn eerste tip van het jaar ter harte genomen: Keep Standing! 5 tips for VPRO's new book programme. Maar daarna gaan ze toch zitten. Dat is kennelijk onvermijdelijk als je het over boeken wilt hebben, of misschien worden de auteurs er zenuwachtig van (niet erg, een beetje zenuwen maakt elk persoon actiever).

Om toch nog een beetje leven in het programma te houden oefent De Jong tijdens de uitzending voor zijn favoriete Marathon, wat een beetje raar is, want zijn collega blijft een beetje karig achter aan haar tafeltje. Dat lijkt op ghosten tijdens een date en dat is geen goed voorbeeld. Beter zou het zijn als zíj nu eens een keer iets beters te doen heeft, en daardoor Wilfried een ommetje moet gaan maken. Creativiteit is gewenst.

Promenade

Met één onderdeel hebben zij van de VPRO mijn hart echter gewonnen, en dat is het deel waarin Wilfried dus een schrijver bezoekt die in een glazen hok opgesloten zit. Kan een leuke verwijzing zijn naar de OSM-hitshow Promenade, waarin moppentrommel Ton Kas zichzelf om veiligheidsredenen ook in een telefooncel opsloot, en het werkt dus. Niet vanwege dat glazen hok, maar vanwege het idee.

Want schrijvers zijn op de wereld om te schrijven. Niet om tv-personality te worden, al schijnen de meeste uitgevers momenteel te denken dat alleen tv-personality’s boeken mogen schrijven, maar dat is een ander verhaal. In Brommer op Zee mag de schrijver in het schrijfhok ter plekke doen waarvoor ze is geboren: schrijven. Een simpele vraag aan het begin, een mooi geschreven – en door de auteur zelf voorgelezen – antwoord aan het eind. Briljant idee.

Alleen daarom mag die brommer nog wel even op zee blijven.

Appreciate this article!

Happy with this story? Show your appreciation with a small contribution! That's how you help keep independent cultural journalism alive. (If you don't see a button below, use this link: donation!)

Donate smoothly
Donate

Why donate?

We are convinced that good investigative journalism and expert background information are essential for a healthy cultural sector. There is not always space and time for that. Culture Press does want to provide that space and time, and keep it accessible to everyone for FREE! Whether you are rich, or poor. Thanks to donations From readers like you, we can continue to exist. This is how Culture Press has existed since 2009!

You can also become a member, then turn your one-off donation into lasting support!

Wijbrand Schaap

Cultural journalist since 1996. Worked as theatre critic, columnist and reporter for Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool and regional newspapers through Associated Press Services. Interviews for TheaterMaker, Theatererkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcast maker, likes to experiment with new media. Culture Press is called the brainchild I gave birth to in 2009. Life partner of Suzanne Brink roommate of Edje, Fonzie and Rufus. Search and find me on Mastodon.View Author posts

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)