Skip to content

The bizarre world of Euripides Laskaridis - Julidans opens with guts

Na een jaar gedwongen stilzitten trapte Julidans gisteren af onder het motto Never Stop Dancing. En dat doen de wonderlijke schepsels die Elenit bevolken, de openingsavond in handen van Euripides Laskaridis. Zijn Elenit is een universum met groteske en soms aandoenlijke personages die gegijzeld zijn door een enorme windmolen op het podium. Tegen wil en dank gaan ze door, of ze nou een been verliezen of belaagd worden door een dinosaurus op naaldhakken. Wat je er allemaal in wil zien, is aan de toeschouwer. Laskaridis houdt er niet van om te dicteren waar het over gaat, zijn gezelschap heet niet voor niets Osmosis: het gaat om de uitwisseling tussen publiek en theater.

Hoewel er genoeg te lachen valt – soms zelfs te veel – begint de voorstelling met een beeld dat zo uit de laatste Twin Peaks kan zijn geplukt: stroboscoop-licht, keihard geluid en een glimmende metalen plaat. Ik verwacht een heftig, geëngageerd vervolg maar blijk heel snel op het verkeerde been. Zeker, het is intens en het refereert ook wel aan de Griekse crisis, maar veel speelser en kluchtiger dan die scene doet vermoeden.

Aphrodite met hangborsten

Het draait allemaal om Aphrodite, in een enorme schelpjurk met hangborsten, een masker en een vervormde stem. Zij leest voor uit een boek, is het een Griekse tragedie? Of denk ik bij de naam Euripides en welke tekst dan ook gelijk aan de klassieken, alsof er niet ook in Griekenland ruim 25 eeuwen zijn verstreken? Zijn Aphrodite doet in ieder geval niet onder voor klassieke heldinnen. Ze raakt verstrikt in een wereld van moord en geweld, voordat ze zelf zal moeten sterven. De hilarische sterfscène is een meesterlijke zet, de andere personages geven aanwijzingen over hoe het hoort en zelf bedelt ze bij het publiek om applaus voor haar kunstzinnige laatste adem.

In een notendop is dat de kracht van Elenit. Niets is wat het lijkt. De titel verwijst naar asbestbetonnen golfplaten die in de jaren ’60 volop werden gebruikt in Griekenland, tot het duidelijk werd hoe dodelijk ze zijn.

De golfplaten, maar dan van licht metaal of doorzichtig plastic, zijn cruciaal in het decor. Het zit in de openingsscène, het komt terug in een soort Akropolis van golfplaat die gebouwd wordt. De plastic variant wordt rondgezeuld. Net als de dodelijke variant: het is overal, maar je ziet het niet gelijk.

Golfplaten

Dat asbestbeton leek, aldus Laskaridis, super Grieks maar was dat niet. De voorstelling speelt hiermee, we zien de sirtaki , Griekse geometrische motieven op de lichtkrant, er komt nog een Nikè voorbij gerold. En dus een dinosaurus op naaldhakken. Een vingerwijzing dat het Griekenland waar wij aan denken ook lang uitgestorven is en het land in dezelfde eeuw is als de rest van de wereld? De DJ-booth op het podium doet vermoeden van wel.

Het aantrekkelijke van Elenit is dat je eindeloos kunt graven naar betekenissen en altijd gelijk hebt. Voor mij ging het over verwachtingen, gender- en nationale identiteiten en wat theater is of kan zijn. Grote thema’s. Het enorme schmieren van alle acteurs zit daar soms in de weg, het is soms net iets te lang of te lollig. De slotscènes kloppen dan weer zo goed, dat dat allemaal vergeven is. Langzaam veranderen alle personages in een knorrig oud mannetje en verliest zelfs Aphrodite haar glans, schelpenjurk en masker.

Uiteindelijk zien we de mensen die onder hun maskers vandaan komen. De echte, sterke, breekbare mensen.

Good to know Good to know

Julidans is nog tot 16 juni op verschillende locaties in Amsterdam. Zie hier voor programma-informatie en kaartjes.

Appreciate this article!

Happy with this story? Show your appreciation with a small contribution! That's how you help keep independent cultural journalism alive. (If you don't see a button below, use this link: donation!)

Donate smoothly
Donate

Why donate?

We are convinced that good investigative journalism and expert background information are essential for a healthy cultural sector. There is not always space and time for that. Culture Press does want to provide that space and time, and keep it accessible to everyone for FREE! Whether you are rich, or poor. Thanks to donations From readers like you, we can continue to exist. This is how Culture Press has existed since 2009!

You can also become a member, then turn your one-off donation into lasting support!

Wijbrand Schaap

Cultural journalist since 1996. Worked as theatre critic, columnist and reporter for Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool and regional newspapers through Associated Press Services. Interviews for TheaterMaker, Theatererkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcast maker, likes to experiment with new media. Culture Press is called the brainchild I gave birth to in 2009. Life partner of Suzanne Brink roommate of Edje, Fonzie and Rufus. Search and find me on Mastodon.View Author posts

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)