Skip to content

Circus vormt perfect decor voor tragikomisch ‘Trapeze’ van Kees Prins

Stoppen of doorgaan tot je er bij doodvalt? En kun je op de ander bouwen? Serieuze levensvragen die gelegenheidsduo Peter Blok en Bas Hoeflaak vanaf een trapeze in de nok van hun circus grappend en grollend tot een antwoord brengen.

De droge humor en smoelwerken van Peter Blok (ervaren toneel-, film- en tv-acteur) en van acteur-cabaretier Bas Hoeflaak (Sluipschutters) zijn ideaal voor tragikomische rollen. Net als Kees Prins daarbij past als tekstschrijver – samen met Roel Bloemen – en regisseur van Trapeze.

Henri (Blok) en Bert (Hoeflaak) wachten samen op een plank in de nok van het circus tot hun trapeze-act kan beginnen. Die wordt steeds uitgesteld, door ‘het meisje van de planning’ dat zich meldt via een mobieltje van Bert. Dat, behalve voor de planning, ook herhaaldelijk luid rinkelt door Els, de nerveuze vriendin van Bert.

Geestig

Twee stoorzenders die de acrobaten afwisselend voor cruciale, hilarische en triviale keuzes plaatsen: donker of licht laminaat? De rest van je leven doof of blind? Je troosteloze bestaan voor lief nemen of verlaten? Wel of geen vangnet?

Het uitweiden over, en twijfelen tussen de opgeworpen en zich aandienende keuzes is geestig. Onder deze komedie voltrekt zich de tragedie: wat doe je in vredesnaam met je leven? Wie kun je vertrouwen? En als je volkomen aan elkaar bent overgeleverd, blijf je dan loyaal tot het bittere einde?

Het circus vormt een perfect tragikomisch decor: Bert en Henri becommentariëren de kunsten van collega’s beneden in de piste. Het toch al povere circusgezelschap is uitgedund bij de entree van een nieuwe sponsor: Lidl. Die krijgt de tent dagelijks vol met kortingen op de tickets bij verkoop van maandverband en bloemkool.

Gulle lach

Mals is hun commentaar dus niet, met als hoogte/dieptepunt de clown die het niet meer kan en niet meer ziet zitten. Bert en Henri krijgen, ook per telefoon, het bericht dat hij er bij het nabijgelegen spoor een einde aan gemaakt heeft. Een gulle lach schalde hier een daar door de Leidsche Schouwburg tijdens de première donderdag. Au…

Dat schetst precies een euvel van deze voorstelling. Er moet wel gelachen blijven worden. De humor domineert de tragiek. Prins en Bloemen hebben het niet aangedurfd om hier en daar stiltes te laten vallen in plaats van de volgende lach op te roepen. Voorbeeld: de mededeling van Els aan Bert, het keerpunt in het verhaal: Bert schreeuwt door de telefoon tien keer dezelfde tekst ‘ Echt niet’ terug.

Dat wordt gecompenseerd door geweldige enscenering van de zieltogende houdingen van de mannen op de plank in de lucht, in pakken die de aftakeling (buiken) accentueren. De meeste grappen vergeet je in de dagen na deze bijzondere voorstelling. Wat eeuwig beklijft is het prachtige beeld van die twee hulpeloze artiesten op leeftijd die op een plankje worstelen met hun keuzes maar uiteindelijk gedoemd zijn om te springen zonder vangnet. Of niet?

Good to know Good to know
Nog steeds regeren de post-corona blijheid en verwondering dat we weer naar het theater mogen waar al die mensen zich inspannen om ons een mooie avond te bezorgen. Trapeze heeft in 2021 een paar dagen in DeLaMar gestaan, waarna werd besloten er een tour van te maken met een  aangepaste versie. Korthals Stuurman brengt de voorstelling naar zo’n 40 theaters in Nederland in oktober 2022 en april, mei en juni 2023.

Appreciate this article!

Happy with this story? Show your appreciation with a small contribution! That's how you help keep independent cultural journalism alive. (If you don't see a button below, use this link: donation!)

Donate smoothly
Donate

Why donate?

We are convinced that good investigative journalism and expert background information are essential for a healthy cultural sector. There is not always space and time for that. Culture Press does want to provide that space and time, and keep it accessible to everyone for FREE! Whether you are rich, or poor. Thanks to donations From readers like you, we can continue to exist. This is how Culture Press has existed since 2009!

You can also become a member, then turn your one-off donation into lasting support!

Wijbrand Schaap

Cultural journalist since 1996. Worked as theatre critic, columnist and reporter for Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool and regional newspapers through Associated Press Services. Interviews for TheaterMaker, Theatererkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcast maker, likes to experiment with new media. Culture Press is called the brainchild I gave birth to in 2009. Life partner of Suzanne Brink roommate of Edje, Fonzie and Rufus. Search and find me on Mastodon.View Author posts

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)