Skip to content

We zijn allemaal vloeibaar. Aluin maakt in Metamorfosen II voelbaar hoe troostrijk dat is

Marietje d’Hane Scheltema, haar naam zij geprezen. Wat vond ik haar vroeger oubollig met haar keurige rijmpjes waarmee ze klassiek Griekse en Romeinse drinkgelagen wist om te zetten naar Kralings-keurige bakvispartijtjes. En wat kon ik het dus mis hebben. Want wat werkt haar vertaalwerk van Ovidius’ Metamorfosen goed in de handen van de mensen van Aluin. Gisteren was de première van een voorstelling die op tour gaat langs scholen waar nog les wordt gegeven in de klassieke talen, en de dames en heren gymnasiasten krijgen iets heerlijks voorgeschoteld.

Wat ik vroeger niet las in d’Hane Scheltema’s vertalingen maakt regisseur Erik Snel hoorbaar. Zijn twee acteurs, Boris van Bommel en Maxime Vandommele, maken het moeiteloos voelbaar. Dat doen ze met geen ander hulpmiddel dan hun stem en hun lijven. Geen gedoe met kostuums en decors, op een enkel geel jasje na. Meer heb je niet nodig om een serie oeroude verhalen tot leven te brengen.

Shapeshifters

Aan Ovidius, een dichter die dik tweeduizend jaar geleden leefde, hebben we veel te danken. Zijn gedicht ‘Metamorfosen’ vlindert door de klassieke mythologie van goddelijke willekeur en menselijke hoogmoed. Het seriële werk leverde ons – onder veel meer –  de verhalen op over de Minotaurus, Narcissus en Pyramus en Thisbe. Uitgangspunt is dat we allemaal ‘shapeshifters’ zijn. Wat sterft, verschijnt weer levend in een andere vorm, op een andere plaats. Daarmee is deze serie met soms gruwelijke en hartbrekende scènes vooral troostrijk.

Eerder dit jaar nam de veelgeplaagde Nijmeegse jeugdtheatergroep Kwatta afscheid van het publiek met een prachtig vormgegeven en zeer muzikale bewerking van de Metamorfosen. Schitterend en ook triest, maar in alles onvergelijkbaar met deze versie van Aluin, die meer nadruk legt op de troost die we kunnen ontlenen aan het feit dat niets vergaat, maar alles verandert.

Speels

Boris van Bommel en Maxime Vandommele nemen je als kijker mee zonder ook maar één moment hun volwassen speelsheid los te laten. Geen centimeter overdrijving en volkomen transparant laten ze je delen in hun eigen fascinatie met de verhalen. Zo veranderen ze van vorm en karakter met niet meer dan een enkel woord, een enkel gebaar. Deze no-nonsense aanpak is een kenmerk van het werk van regisseur Erik Snel die met deze voorstelling echt een voorlopige kroon zet op 30 jaar werken aan de beste toon voor het actueel maken van de klassieken.

En actueel is en blijft Ovidius, want zijn werk ging in de eerste eeuw van onze jaartelling al over gender issues, al waren het toen geen issues, maar was het vloeibare van alles, dus ook van wat man of vrouw was, een gegeven. In de voorstelling van Aluin komt het in een bijzin langs, zonder enige nadruk, alleen maar om aan te geven dat dingen waar wij ons nu druk over maken, al zo oud zijn als, ik zal het maar zeggen: de weg naar Kralingen.

Met dank aan Marietje. Van het Erasmiaans.

Good to know Good to know
Metamorfosen II van Aluin is vooral bedoeld voor scholen. Openbare voorstellingen kun je vinden op de site van Aluin

Appreciate this article!

Happy with this story? Show your appreciation with a small contribution! That's how you help keep independent cultural journalism alive. (If you don't see a button below, use this link: donation!)

Donate smoothly
Donate

Why donate?

We are convinced that good investigative journalism and expert background information are essential for a healthy cultural sector. There is not always space and time for that. Culture Press does want to provide that space and time, and keep it accessible to everyone for FREE! Whether you are rich, or poor. Thanks to donations From readers like you, we can continue to exist. This is how Culture Press has existed since 2009!

You can also become a member, then turn your one-off donation into lasting support!

Wijbrand Schaap

Cultural journalist since 1996. Worked as theatre critic, columnist and reporter for Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool and regional newspapers through Associated Press Services. Interviews for TheaterMaker, Theatererkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcast maker, likes to experiment with new media. Culture Press is called the brainchild I gave birth to in 2009. Life partner of Suzanne Brink roommate of Edje, Fonzie and Rufus. Search and find me on Mastodon.View Author posts

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)