Skip to content

CocoRosie live in het Holland Festival: opvallend toegankelijk en stevig, en dat geldt ook voor het festival zelf

De gezusters Casady hebben, sinds ze samen in 2003 als CocoRosie door het leven gingen, een totaal eigen geluid ontwikkeld. Gisteren waren ze te gast op het Holland Festival, op uitnodiging van hun vriendin ANOHNI. Die heeft als associate artist het festivalpubliek dit jaar  laten kennismaken met de vrouwelijke en queer kant van de New Yorkse kunstscene. CocoRosie zijn met hun Weird Folk daar prachtige exponenten van. De muzikale tegenpolen, de één klassiek geschoold, de ander, met een kenmerkend afgeknepen stemgeluid, meestal nerdy in de weer met speelgoed, gevonden voorwerpen en elektronica, brachten vooral muziek van hun laatste album uit 2020: Put the Shine On.

Dat album werd niet overal met gejuich ontvangen, omdat het te mainstream zou zijn, maar gisteren was daar in een tot de nok uitverkocht Muziekgebouw helemaal niets van te merken. Het duo, aangevuld met toetsen, saxofoon, strijkkwartet en human beatbox, zette de onderlinge verschillen nog wat extra aan en dat gaf dynamiek aan het strakke, anderhalf uur durende concert.

Full Mozart

Sierra Casady ging full mozart met haar operastem, terwijl de altijd wat geslotener Bianca, meestal met zonnebril, de raps en knopjes voor haar rekening nam. De onderlinge dynamiek was hartverwarmend zonder klef te worden, vooral te danken aan het zichtbare plezier dat vanaf het podium de zaal in stroomde.

Het geluid, op de plaat al stevig, kreeg live nog wat extra aarde mee, waardoor de dynamiek van het concert aan intensiteit won. Het ging allemaal wel ten koste van de verstaanbaarheid van de teksten. Best jammer. Immers, CocoRosie is een stuk meer bezig met de wereld dan met zichzelf in hun nieuwste werk, en dat bleef nu een beetje hangen in de wall of sound die ze op hadden gebouwd.

Vergrijzing gestopt?

Hoe dan ook: dit concert toonde overduidelijk aan dat het Holland Festival een zeer welkome verandering heeft ondergaan. Ik volg het nu meer dan twintig jaar intensief en zag jarenlang min of meer dezelfde (seniore) toeschouwers met het programma mee vergrijzen, en hoewel de kwaliteit altijd hoog was, miste ik vaak de aansluiting met de buitenwereld. Die buitenwereld werd ondertussen soms beter aangevoeld en weerspiegeld op andere festivals, zoals het Bossche Boulevard of November Music.

De verandering in de programmering en aanpak is zichtbaar in de zalen: het publiek was dit jaar opvallend diverser en jonger. Het was ook talrijker, heb ik het gevoel, al moeten de cijfers nog binnenkomen.

Het beste bewijs voor het succes van de nieuwe koers is misschien wel de nogal extreme woede die het festival heeft opgeroepen bij een deel van het traditionele volgerspubliek. Vooral doorgaan dus, want reuring is goed voor de kunst. Met dank aan ANOHNI is de lat weer een stukje hoger gelegd. Benieuwd hoe ze daar volgend jaar overheen gaan.

Gezien en gehoord: What’s Your Heaven? door CocoRosie in het Holland Festival. Daar nog: 25 juni. Het concert wordt nog gestreamd.

Appreciate this article!

Happy with this story? Show your appreciation with a small contribution! That's how you help keep independent cultural journalism alive. (If you don't see a button below, use this link: donation!)

Donate smoothly
Donate

Why donate?

We are convinced that good investigative journalism and expert background information are essential for a healthy cultural sector. There is not always space and time for that. Culture Press does want to provide that space and time, and keep it accessible to everyone for FREE! Whether you are rich, or poor. Thanks to donations From readers like you, we can continue to exist. This is how Culture Press has existed since 2009!

You can also become a member, then turn your one-off donation into lasting support!

Wijbrand Schaap

Cultural journalist since 1996. Worked as theatre critic, columnist and reporter for Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool and regional newspapers through Associated Press Services. Interviews for TheaterMaker, Theatererkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcast maker, likes to experiment with new media. Culture Press is called the brainchild I gave birth to in 2009. Life partner of Suzanne Brink roommate of Edje, Fonzie and Rufus. Search and find me on Mastodon.View Author posts

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)