Ook al zijn ze bij ITA nog geen member, toch maar even dit persbericht doorgeplaatst. Vanwege het (inter)nationale belang. Komt-ie:
Ivo van Hove (1958) beëindigt per 1 september 2023 zijn rol als artistiek directeur van ITA. Dat betekent dat hij dan zijn functie als statutair bestuurder en artistiek directeur overdraagt. De Raad van Toezicht (RvT) heeft het voornemen om Eline Arbo (1986) te benoemen als artistiek directeur en statutair bestuurder naast algemeen directeur Clayde Menso, en de zakelijk directeur waarvoor op dit moment een wervingsproces loopt. Eline is sinds 2022 verbonden aan ITA als Associate Artistic Director en momenteel Ibsen Artist in Residence. Ivo van Hove blijft ook in de toekomst aan ITA verbonden als regisseur van het gezelschap en adviseur.
Voorzitter RvT Leontine van der Goes: “Ivo heeft de wens aangegeven om na 22 jaar intensief directeurschap meer ruimte te hebben voor zijn (internationale) regies en afstand te doen van de leiding van ITA. Wij gunnen hem dat van harte. We zijn Ivo zeer dankbaar voor wat hij ITA heeft gebracht; ons internationale succes is in belangrijke mate aan hem te danken. Ivo blijft zijn artistieke bijdrage als regisseur en adviseur leveren aan ITA. Met Eline Arbo hebben we een fantastische opvolger met visie en leiderschap in eigen huis aan wie we de artistieke leiding van ITA zeer toevertrouwen. Zij kent de organisatie van binnenuit en weet wat er in deze rol gevraagd wordt. Haar inclusieve manier van theater maken is geliefd binnen en buiten ITA. We zijn er trots op dat wij met Eline wederom zo’n vernieuwende toonaangevende regisseur als artistiek directeur aan ITA kunnen verbinden en verheugen ons op de samenwerking.”
Ivo van Hove over zijn nieuwe rol: “Na 22 jaar met volle toewijding als directeur gewerkt te hebben is het tijd voor een nieuwe fase in mijn leven en een nieuwe rol bij ITA. Ik heb daarom met de RvT besproken hoe die nieuwe rol eruit zou kunnen zien en ben zeer gelukkig met de afspraak die we hierover hebben gemaakt. Ik kan me vanaf het najaar volledig richten op mijn artistieke (regisseurs)rol voor dit fantastische ensemble. Daarnaast biedt dit mij de ruimte om andere werkzaamheden buiten ITA, zoals internationale regies en de Ruhrtriennale, te blijven vervullen. Natuurlijk blijf ik daarnaast een hartstochtelijk ambassadeur voor ITA. Mijn besluit is mede ingegeven doordat Eline bereid bleek mijn functie over te nemen. Ik ben er trots op de artistieke leiding aan haar over te dragen. Haar passie voor de grote zaal en de wijze waarop ze weet om te gaan met een uitgebreid acteursensemble maakt Eline de ideale opvolger. Ik heb er alle vertrouwen in dat de artistieke toekomst van ITA bij haar in goede handen is. De komende maanden gaan we benutten voor een zorgvuldig overdrachtsproces.”
Eline Arbo over haar nieuwe rol: “Vanaf mijn eerste productie bij ITA voelde het meteen als thuiskomen en het afgelopen anderhalf jaar heb ik met veel plezier en inspiratie het bedrijf beter leren kennen in mijn functie als Associate Artistic Director. Het is een huis waar artistieke innovatie en de liefde voor het vak in elke afdeling voelbaar is en waar een divers aanbod aan theater en dans blijft inspireren en uitdagen. Ivo heeft in de afgelopen 22 jaar een fantastisch gezelschap opgebouwd met een internationaal gerenommeerd acteursensemble en een ontzettend sterk team daaromheen dat het Nederlandse theater op de wereldkaart heeft gezet. Ik ben vereerd dat de Raad van Toezicht het vertrouwen in mij heeft om voort te bouwen op zijn werk. Ik kijk er enorm naar uit om samen met het directieteam de toekomst van ITA verder vorm te geven.”
De RvT zal in de komende weken het proces van de nieuwe benoeming definitief maken.
Over Eline Arbo
Eline Arbo (1986) is sinds 2022 verbonden aan ITA als Associate Artistic Director en momenteel Ibsen Artist in Residence. Eline is afkomstig uit Tromsø in Noorwegen. Na een studie Theaterwetenschappen aan de universiteit van Oslo, verhuisde Arbo naar Amsterdam voor haar studie aan de Regieopleiding van de Theaterschool Amsterdam die zij in 2016 succesvol afrondde.
Haar debuut bij Toneelschuur Producties was met Goethe’s klassieker Het lijden van de jonge Werther. Het leverde haar de BNG Bank Theaterprijs 2018 en de Toneelkijkersprijs 2018 in Den Haag op. Hierna regisseerde ze de veelbesproken De Revolutionairen, over het gedachtegoed van Albert Camus. In 2020 regisseerde ze de succesroman Weg met Eddy Bellegueule van Édouard Louis (winnaar Regieprijs 2020). Een voorstelling die alom werd geprezen als beste voorstelling van seizoen 2019/2020, en waarvoor ze ook de Toneelkijkersprijs 2020 in Den Haag in ontvangst nam. De vier acteurs werden collectief genomineerd voor de Louis d’Or. Haar laatste voorstelling bij Toneelschuur Producties was Drie Zusters van Anton Tsjechov. Hiernaast regisseerde zij ook meerdere voorstellingen bij het Noord Nederlands Toneel, onder andere de succesvolle Zwart Water van Roland Schimmelpfennig, die door het land tourde in 2019.
Naast haar werk in Nederland heeft Arbo ook meerdere voorstellingen in Noorwegen geregisseerd, waaronder Hærmennene på Helgeland van Henrik Ibsen, die tijdens het Ibsen Festival in 2018 in première ging bij het Nationaltheatret in Oslo. Ook regisseerde zij in 2019 de grote zaal productie Peer Gynt van Henrik Ibsen, die bejubeld werd door pers en publiek. Jane Eyre van Charlotte Brontë in eigen bewerking, ging in september 2021 in première bij het Nationaltheatret. In januari 2021 won Arbo de prestigieuze Mary Dresselhuys Prijs voor haar werk van de afgelopen jaren. In het voorjaar van 2021 ging haar regie De uren van Michael Cunningham bij ITA in première. Haar voorstelling De jaren werd door het Nederlands Theater Festival genomineerd als een van de meest spraakmakende voorstellingen van theaterseizoen 2022/2023. In juni 2023 gaat bij ITA Arbo’s regie van Penthesilea met het ITA-ensemble in première, gevolgd in seizoen 2023/2024 door haar regies van Prima Facie (Suzie Miller) en De wetten (Connie Palmen).
Eline Arbo maakt vaak eigen bewerkingen van bestaand repertoire en zoekt daarin altijd een maatschappelijk en politiek perspectief. Haar werk is kenmerkend door een muzikale en theatrale ingang, waar ze het persoonlijke met het politieke weet te combineren.