Skip to content

Poëtisch kleinood van Ed Atkins weet precies een snaar te raken

Dat hij liever geen nieuws hoort over het weer, maar dat er ooit mensen in leven waren die hij kende, en wat voor weer het toen was, daarover kan Ed Atkins het niet vaak genoeg hebben. Dus herhaalt hij die zin eindeloos. Een ‘loop’, dus, zoals we die kennen uit de muziek en de videokunst. Maar dan live uitgevoerd.

Is dat mogelijk?Ja. Is dat mooi? Ook. Hartverscheurend, zelfs. Het gedicht dat hij voorleest is The Morning Roundup van Gilbert Sorrentino uit 1971. Of het naar concrete personen verwijst? Het doet er niet toe: het is genoeg te weten dat 1971 een extreem bewogen jaar was in de VS.

Ed Atkins is vooral bekend als videokunstenaar, en ik was nog niet in de gelegenheid met zijn werk kennis te maken. Dus was Eptitaph, het drie kwartier durende gedicht dat hij in Frascati voordroeg, mijn primeur.

En wat voor primeur. Atkins blijkt prachtig bij stem De voortdurende herhaling van het tekstje maakt er meer dan een gedicht van, maar omdat hij ook steeds kiest voor een andere intonatie evolueert het van een tekst-oefening voor een toneelspeler tot een dramatische poging van een mens om een herinnering, en het gevoel dat daarbij hoort, levend te houden. Een gedoemde poging natuurlijk, en dan is muziek het enige wat nog troost kan bieden.

Die muziek komt dan ook, eerst als een liedje dat hij met een prachtige stem laat klinken, waarna de pogingen met nieuw elan worden herhaald. Totdat plotseling de hele zaal in zingen lijkt uit te barsten. Er blijkt een heel koor tussen het publiek verborgen te zitten, en dat maakt het allemaal best ontroerend, en troostend. Hoe machteloos ook.

I don’t want to hear any news on the radio
about the weather on the weekend. Talk about
that.

Once upon a time
a couple of people were alive
who were friends of mine.

The weathers, the weathers they lived in!
Christ, the sun on those Saturdays.

Atkins is weer in Amsterdam te ervaren dankzij de Hartwig Art Foundation, een nieuw particulier museum dat als directeur Beatrix Ruf heeft benoemd. Ruf was eerder directeur van het Stedelijk Museum Amsterdam, maar werd daar kort na haar benoeming ontslagen omdat ze verstrengelde belangen zou hebben. Het besluit daartoe was omstreden. Gisteravond, na afloop van Epitaph, was ze stralend aanwezig bij de afterparty op het terras van Frascati.

Appreciate this article!

Happy with this story? Show your appreciation with a small contribution! That's how you help keep independent cultural journalism alive. (If you don't see a button below, use this link: donation!)

Donate smoothly
Donate

Why donate?

We are convinced that good investigative journalism and expert background information are essential for a healthy cultural sector. There is not always space and time for that. Culture Press does want to provide that space and time, and keep it accessible to everyone for FREE! Whether you are rich, or poor. Thanks to donations From readers like you, we can continue to exist. This is how Culture Press has existed since 2009!

You can also become a member, then turn your one-off donation into lasting support!

Wijbrand Schaap

Cultural journalist since 1996. Worked as theatre critic, columnist and reporter for Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool and regional newspapers through Associated Press Services. Interviews for TheaterMaker, Theatererkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcast maker, likes to experiment with new media. Culture Press is called the brainchild I gave birth to in 2009. Life partner of Suzanne Brink roommate of Edje, Fonzie and Rufus. Search and find me on Mastodon.View Author posts

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)