Skip to content

Eric De Vroedt in Staat van het Theater: ‘We moeten het systeem bevragen waar we zelf deel van uitmaken.’

Het lastigste van weer aan het werk gaan na de zomervakantie zijn de vakantieverhalen van collega’s. Of van jezelf. Dat fantastische uitzicht, die unieke camping, dat prachtige strandje, dat restaurant waar je voor geen geld het beste eten ter wereld kreeg, dat inheemse volk dat jij als eerste met je touringcar bezocht. Dat momentje van klimaatschaamte dat je nog even wist uit te stellen tot volgend jaar, want de kinderen.

Even was ik bang dat Eric de Vroedt, artistiek directeur van Het Nationale Theater, ons op zo’n manier zou vergasten op zijn verslag van een reis naar Indonesië, maar zijn Staat van het Theater bij de opening van het jaarlijkse Theaterfestival pakte anders uit. Al begon het wel als een vakantieverhaal.

Likeminds en de codes

Sommigen, waaronder ikzelf, hadden nog verwacht dat die feestelijke toespraak waarin een Belangrijk Figuur Uit De Sector de balans opmaakt, op het laatste moment zou zijn geactualiseerd. Immers, die donderdagochtend was een explosief stuk verschenen in NRC over wanpraktijken bij Likeminds.

Die ontwikkelinstelling blijkt al jaren geleid te zijn door een oprichter die het niet zo nauw neemt met fair practice en , terwijl de Raad van Toezicht, al jaren bestaande uit dezelfde man, de code cultural governance aan de laars blijkt te hebben gelapt.  Omdat zulks in de kunstsector inmiddels zo vaak blijkt voor te komen dat niet meer van ‘incidenten’ gesproken kan worden, zou een vlammende speech van Eric de Vroedt welkom zijn geweest. Hij deed het niet, misschien mede omdat op de specialistische website Theaterkrant de rapen gaar waren toen werd aangekondigd dat hem de eer van De Staat was toegevallen.

Diversiteit niet laten ontaarden

Toch was De Vroedts betoog, zorgvuldig geschreven zoals we van hem gewend zijn, wel zo opgebouwd dat hij de spanning erin wist te houden. De Vroedt had een ander plan, minstens even spannend. Hij trok fel van leer tegen de intense verdeeldheid binnen de gemeenschap van Indische Nederlanders, waar hij zelf deel van uitmaakt. Geheel in lijn met de nieuwste inzichten over diversiteit en inclusie, mondde zijn Staat van het Theater uit in een oproep om het streven naar diversiteit niet te laten ontaarden in een eilandenrijk vol elkaar op leven en dood bestrijdende minderheden.

“Wat mij betreft is dat de uitdaging voor de komende jaren: verdrukte perspectieven ruimte bieden maar óók incorporeren in grotere vertellingen over en voor de hele samenleving. Omdat een gezonde samenleving nou eenmaal niet zonder verbindende verhalen kan. Zonder te vervallen in de louter witte blik of zoetsappig Benneton-theater. Verhalen creëren waarin al die nieuwe sprekers worden gevierd, maar ook intern en met elkaar mogen clashen. Waarin die zienswijzen zich niet veilig terugtrekken in hun eigen biotoop maar continu elkaar opzoeken, aftasten, het contact aangaan.”

“Én: waarin zij niet alleen strijden voor hun gender, geloof of kleur maar vooral ook Het Systeem bevragen waarvan wij, met z’n allen, deel uitmaken. Laten we ‘t op toneel iets vaker hebben over sociale ongelijkheid. Over klasse. Over eroderende instituties en manipulatieve multinationals. Over Big Tech, Big Pharma, Big Agro.”

Aanstekelijke indo-rock

Aan deze behartenswaardige woorden valt weinig toe te voegen. Of het moet zijn dat De Vroedt met zijn Staat van het Theater nog iets deed waar ik graag een stevige versterker bij zou willen zetten: muziek. De Vroedt had een band uitgenodigd die buitengewoon aanstekelijke indo-rock bracht. Hij was onderweg naar een repetitie overvallen door hun muziek, en het moet gezegd, Djanger van Nusantara Beat is een heerlijk nummer. Na de speech van De Vroedt trad de band live op, en het was een feest.

Dat optreden maakte mij er weer extra bewust van hoe stom het eigenlijk is dat we al die schotten tussen genres hebben ingesteld. De Vroedt refereerde eraan. Gelukkig zien steeds meer mensen in dat het idioot is dat we toneel naast dans en muziek hebben en dat die vaak nog aparte zalen hebben, eigen publiek, eigen critici.

Alle genres graag samen

Ik verlang mijn hele leven al naar toneel dat de kracht heeft van popmuziek en de dynamiek van dans. ‘Maar daar hebben de musical toch voor?’, hoor ik je zeggen. Maar nee, want musical is ook een apart genre met eigen regels, stijl en wetmatigheden.

Het zou fijn zijn, als we naast het voorkomen van bubbels waarin iedere minderheid zich veilig waant, maar juist onveilig is, ook de genres en stijlen weer eens overhoop zouden gooien.

Terug naar de roots in Afrika, Griekenland en India. Een keertje Nigeriaans höken bij Shakespeare met Bollywood dans. Geregisseerd door Eric de Vroedt.

Ik kom zeker kijken.

Lees de Staat van het Theater hier:

De-Staat-van-het-Theater-2023-NTF-door-Eric-de-Vroedt-def.-versie-1

Appreciate this article!

Happy with this story? Show your appreciation with a small contribution! That's how you help keep independent cultural journalism alive. (If you don't see a button below, use this link: donation!)

Donate smoothly
Donate

Why donate?

We are convinced that good investigative journalism and expert background information are essential for a healthy cultural sector. There is not always space and time for that. Culture Press does want to provide that space and time, and keep it accessible to everyone for FREE! Whether you are rich, or poor. Thanks to donations From readers like you, we can continue to exist. This is how Culture Press has existed since 2009!

You can also become a member, then turn your one-off donation into lasting support!

Wijbrand Schaap

Cultural journalist since 1996. Worked as theatre critic, columnist and reporter for Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool and regional newspapers through Associated Press Services. Interviews for TheaterMaker, Theatererkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcast maker, likes to experiment with new media. Culture Press is called the brainchild I gave birth to in 2009. Life partner of Suzanne Brink roommate of Edje, Fonzie and Rufus. Search and find me on Mastodon.View Author posts

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)