Skip to content

Circolo 2023: how I fell in love with an ostrich in 1 day.

Struisvogels, even koddig als gracieus, die met valavond verdwijnen in manshoog riet. Ik zag het beeld gisteren in het Tilburgse Spoorpark, waar Circusfestival Circolo dit jaar opnieuw is neergestreken. Zo simpel kan ontroering zijn, zo aangrijpend kun je je eigen verhaal maken van wat goede artiesten je voorschotelen. 

De negen handstandspecialisten van Collectif d’équilibristes lieten me in Le Complexe de l’Autruche voelen wat goed circus tegenwoordig vermag. Geen kunstjes, maar kunst, waarbij de lichaamsbeheersing, ongeëvenaarde soepelheid en kracht ten dienste staan van iets anders: sfeer, meditatie, humor. En iets wat je thuis dit keer wel kunt proberen: lopen als een struisvogel. Blijkt moeilijker dan je denkt, maar je hoofd zit wel gelijk in het zand.

Nu al een hoogtepunt

Dat het circus de kunstjesrevue al jaren voorbij is, is geen nieuws meer. We zijn gewend aan doorlopende verhalen, programma’s vol samenhang en avondvullende voorstellingen door hechte ensembles. Wat ik op de dag na de opening van Circolo meemaakte, beschouw ik nu al als een hoogtepunt, en dat terwijl het festival nog maar net begonnen is. 

Dat hoogtepunt mag je dit keer ook letterlijk nemen, want dit jaar is voor het eerst de Kempertoren in gebruik als locatie. De open stalen uitkijktoren is hét herkenningspunt van het Tilburgse Spoorpark en al eng en spectaculair genoeg om naar te kijken, laat staan te beklimmen. Twee acrobaten hebben nu een katrol in de top op 37 meter hoogte gehangen, en hangen elk aan een ander uiteinde van de kabel. Wij, de toeschouwers die hun hoogtevrees voor even hebben thuisgelaten, staan op de trappen eromheen en zien toe hoe ze vanuit de hoogte neerdalen, op de ijzeren railings balanceren en uiteindelijk elkaar halverwege vinden. Dit alles begeleid door warme gitaarklanken, die in dit plotseling ouderwets koude en natte oktoberweekend zeer welkom waren. 

Kun je nog dansen?

Dat de voorstelling mij mijn hoogtevrees deed vergeten, is misschien wel de grootste prestatie van de makers. En soms is dat vergeten ook even nodig, in een wereld die deze week nog een paar stappen verder afdaalde in de hel van verdeeldheid, paniek en onoplosbare conflicten.

Kun je nog dansen nadat die nieuwe diepte werd bereikt met een moordpartij op een dansfestival? Ik zou nu zeggen: alsjeblieft wel. De warmte van de afgeladen circustent van Cirque Pardi voelde troostrijk, de voorstelling van Le Doux Suppli deed de rest. Het gezelschap brengt met ‘En Attendant Le Grand Soir’ een voorstelling die zo mooi, stijlvol, liefderijk en technisch perfect is, dat ik diep ontroerd raakte. De humor ontwapent, de beheersing is perfect: zo zag ik nog nooit een danseres rechtstandig omhoog vliegen naar de top van een menselijke piramide. 

En het eindigt met een dans waar iedereen voor is uitgenodigd. Na volksdans, derwishen, breaks en jive ontstaat er dan opeens een kolkende moshpit in de piste, waar ik nog lang naar was blijven kijken, als ik geen trein had hoeven halen, terug de kille werkelijkheid in. 

Don’t stop the dance.

Festival Circolo duurt nog tot en met 22 oktober. Kijk op de website voor inlichtingen en reserveringen.

 

Appreciate this article!

Happy with this story? Show your appreciation with a small contribution! That's how you help keep independent cultural journalism alive. (If you don't see a button below, use this link: donation!)

Donate smoothly
Donate

Why donate?

We are convinced that good investigative journalism and expert background information are essential for a healthy cultural sector. There is not always space and time for that. Culture Press does want to provide that space and time, and keep it accessible to everyone for FREE! Whether you are rich, or poor. Thanks to donations From readers like you, we can continue to exist. This is how Culture Press has existed since 2009!

You can also become a member, then turn your one-off donation into lasting support!

Wijbrand Schaap

Cultural journalist since 1996. Worked as theatre critic, columnist and reporter for Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool and regional newspapers through Associated Press Services. Interviews for TheaterMaker, Theatererkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcast maker, likes to experiment with new media. Culture Press is called the brainchild I gave birth to in 2009. Life partner of Suzanne Brink roommate of Edje, Fonzie and Rufus. Search and find me on Mastodon.View Author posts

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)