Skip to content

De beste shitvoorstelling in jaren komt uit Rotterdam

Het schijnt dat er bij de inspeelvoorstellingen van Maas Theater&Dans’ nieuwste, ‘Stuntkont’, al een paar scholen geklaagd hebben. Er liepen zelfs klassen weg. Logisch misschien, tenminste voor volwassen schoolleiders die niet tegen poep-en-piesgrappen kunnen. Kinderen van 6 tot 106 kunnen er alleen maar heel hard om lachen. 

Poep-en-piesgrappen blijken dus leuker dan ik zelf had verwacht. Als ze tenminste gemaakt worden door de vier mannen die deze familievoorstelling spelen. 

Het kwartet ‘155’, dat nu via Maas Theater en Dans vanuit Rotterdam een frisse wind door de theaters laat klinken, bestaat trouwens niet alleen uit goede grappenmakers, ze kunnen ook waanzinnig gitaarspelen, fantastisch drummen en tof keyboards doen. De vierde, die eigenlijk niets kan, zo bekende hij tijdens het nagesprek met de zaal, heeft ontdekt dat hij een duet kan doen met zijn poepgat. Geen van allen kunnen ze overigens  blokfluit spelen, maar dat moet je dan maar op de koop toe nemen. Want het klinkt wel goed.

Beter dan Andrew Tate

Wat de voorstelling zo hartveroverend maakt, is niet alleen de vindingrijkheid van het viertal, aangespoord door regisseur René Geerlings. Het decor is bruin met een gerimpeld gat erin, waar pluizige ballen en gladde worsten uit kunnen komen, plus rookwolken en de vier spelers. De platte humor, waar het idee natuurlijk toe kan leiden, wordt volledig gecompenseerd door de krachtige dans, met een paar waanzinnige breakdance momenten, en de strakke soundtrack die ze deels zelf uitvoeren. 

Volgens de laatste berichten schijnt de man in een identiteitscrisis te leven. Jongens van 11 halen hun inspiratie nu uit verdachte sujetten als Andrew Tate. René Geerlings en de mannen van 155 bieden daar nu een waanzinnig grappig alternatief voor. Alleen daarom al moet iedereen dit uur meemaken. 

En ondertussen zijn we benieuwd naar hun volgende kutstuk. 

Gezien: Stuntkont (6+) door Maas Theater&Dans en 155. premiere op 18 februari. tournee. Information.

Appreciate this article!

Happy with this story? Show your appreciation with a small contribution! That's how you help keep independent cultural journalism alive. (If you don't see a button below, use this link: donation!)

Donate smoothly
Donate

Why donate?

We are convinced that good investigative journalism and expert background information are essential for a healthy cultural sector. There is not always space and time for that. Culture Press does want to provide that space and time, and keep it accessible to everyone for FREE! Whether you are rich, or poor. Thanks to donations From readers like you, we can continue to exist. This is how Culture Press has existed since 2009!

You can also become a member, then turn your one-off donation into lasting support!

Wijbrand Schaap

Cultural journalist since 1996. Worked as theatre critic, columnist and reporter for Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool and regional newspapers through Associated Press Services. Interviews for TheaterMaker, Theatererkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcast maker, likes to experiment with new media. Culture Press is called the brainchild I gave birth to in 2009. Life partner of Suzanne Brink roommate of Edje, Fonzie and Rufus. Search and find me on Mastodon.View Author posts

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)