Skip to content

'The Stone in my Mouth' offers perfect combo of talents in staggering war story

Riet, de moeder van Peer Wittenbols, is al een paar jaar dood. Ze heeft een heleboel verhalen in haar graf meegenomen uit de tijd dat ze nog Marietje heette. Toneelschrijver Peer Wittenbols zocht die verhalen op, actrice Juul Vrijdag vertelt ze. En zo heb ik anderhalf uur lang een klein wonder meegemaakt, want Marietje leefde weer. En Riet ook. Het gebeurde op Bevrijdingsdag in Vught. 

Nationaal Herdenkingsmonument Kamp Vught is een perfecte plek om het beladen verleden en heden van Nederland te voelen. Het herdenkingscentrum op het 19e-eeuwse verdedigingswerk waar tijdens de Tweede Wereldoorlog een concentratiekamp lag, ligt pal naast onze bekendste gevangenis, de EBI waar mensen als Ridouan Taghi en Mohamed B hun straf uitzitten. De prachtige natuur, waar de fusilladeplaats uit de oorlog de idylle nogal wreed verstoort, kun je zien achter prikkeldraad en wachttorens, op weg naar de barak waar Theatergroep Matzer de voorstelling ‘De Steen in mijn Mond’ speelt, geregisseerd door Madeleine Matzer.

Droomteam

Juul Vrijdag samen met Peer Wittenbols: het is een droomteam dat ik al volg sinds midden jaren negentig, toen ze onder namen als Het Kruis van Bourgondië en De Federatie, samen met regisseur Rob Ligthert en al even markante actrices als Monic Hendrickx een nieuwe taal in het theater brachten. Die taal klinkt als een Naïef schilderij, waarin voorwerpen gevoelens krijgen en mensen monumentale emoties tot simpele woorden terugbrengen. Die taal gedijt in handen van Juul Vrijdag: zij heeft een terloopse vrolijkheid in haar spel die haar leeftijdloos maakt. 

Het verhaal over de oorlogsjaren, toen Riet nog Marietje was en tien jaar oud, begint bij de invasie door de Duitsers, die in de woorden van Wittenbols’ moeder ‘Helemaal uit Berlijn naar de Woenselsestraat zijn komen lopen’. In een heerlijk Eindhovens dialect krijgen we de geschiedenis met horten en stoten te horen, hoe broer Jan een held werd en zus An als een levend skelet concentratiekamp Ravensbrück overleefde.  Wittenbols’ opa Simon verdween via Kamp Vught in de nacht en nevel van de Duitse vernietigingsmachinerie.

Terloops

Hoe zwaar het verhaal ook is, de voorstelling heeft een terloopsheid die voorkomt dat het een tranentrekker wordt. Dat zit niet alleen in het perfect op elkaar ingespeelde team Juul&Peer, maar komt ook op het conto van regisseur Madeleine Matzer die de locatie, tussen de driehoge stapelbedden in een gereconstrueerde barak van het concentratiekamp, volledig tot haar recht laat komen. De onnadrukkelijke vormgeving van Sanne Danz draagt daaraan bij en muzikant Charlie Bo Meijering rommelt prettig in zijn hoek op het toneel, met als oude piano vermomd keyboard, waarvan hij zo nu en dan opstaat om een autoharp of synthesizer erbij te pakken.

Het maakt de voorstelling pretentieloos, en dat is de beste manier om je ervan te doordringen dat oorlog nooit ‘die vief jaarkes’ is, maar generaties lang doorettert. Heldendom is altijd relatief en schuldgevoel verstikkend.

De voorstellingen in Kamp Vught zijn allemaal uitverkocht, maar de tournee brengt het gezelschap ook nog naar andere beladen plekken als Kamp Amersfoort. Information.

Appreciate this article!

Happy with this story? Show your appreciation with a small contribution! That's how you help keep independent cultural journalism alive. (If you don't see a button below, use this link: donation!)

Donate smoothly
Donate

Why donate?

We are convinced that good investigative journalism and expert background information are essential for a healthy cultural sector. There is not always space and time for that. Culture Press does want to provide that space and time, and keep it accessible to everyone for FREE! Whether you are rich, or poor. Thanks to donations From readers like you, we can continue to exist. This is how Culture Press has existed since 2009!

You can also become a member, then turn your one-off donation into lasting support!

Wijbrand Schaap

Cultural journalist since 1996. Worked as theatre critic, columnist and reporter for Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool and regional newspapers through Associated Press Services. Interviews for TheaterMaker, Theatererkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcast maker, likes to experiment with new media. Culture Press is called the brainchild I gave birth to in 2009. Life partner of Suzanne Brink roommate of Edje, Fonzie and Rufus. Search and find me on Mastodon.View Author posts

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)