Skip to content

Eleven thousand strings in a round temple: Holland Festival highlight, but also missed opportunity?

You already read here free messages. So join Culture Press now. We have more than 400 loyal members. People involved in the arts, working in it, setting policy. People who value an independent view of arts journalism. Just like you.

Join NOW To keep Culture Press going!

Straaljagers, drones, onweer met bijbehorende wateroverlast en lieflijk kabbelende beekjes met een enkel vogeltje in een dennenboom. Heel Oostenrijk is dit weekend neergedaald in de Gashouder op het Amsterdamse Westergasfabriekterrein en het is wat het beloofde: spektakel zoals alleen Oostenrijkese muziek spektakel kan zijn. Het werk 11000 Saiten van Georg Friedrich Haas is een groot superlatief: surround met emdr en binaural beats gecombineerd, genoeg om trauma’s mee op te wekken en ze weer te genezen.

50 jonge pianisten, studenten van alle conservatoria die we nog hebben, op staande piano’s tegen de ronde muur van deze Amsterdamse steampunktempel, daarvoor pauken, accordeons, bekkens, cello’s, violen en fluiten, bespeeld door topensemble Klangforum Wien. Het is groot, het is veel, het is luid en het overrompelt. 

Stofdoekjes

Toen de studenten naar hun piano’s liepen en stofdoekjes en handschoentjes pakten, dacht ik nog even dat ze een soort zuiverheidsritueel gingen opvoeren, maar het gerei bleek vooral handig voor het over de toetsen razen om de vijftig piano’s, elk een vijftigste van een halve toon ten opzichte van elkaar verstemd, als natuurgeweld of oorlog te laten klinken, al naar gelang de gemoedstoestand van het publiek. 

Technisch perfect, maar toch ontbrak er iets, en dat had met de opstelling van de stoelen voor het publiek te maken. Ze stonden opgesteld in cirkels vanuit het centrum, en zoals het hoort bij onze concertpraktijk, met de kijkrichting naar de dichtstbijzijnde muzikanten. Die met hun rug naar je toe zitten.

 In het midden van de gigantische ronde zaal is dat natuurlijk leuk, maar aan de randen zit je dan dus wel dicht bij die paar muzikanten in je gezichtsveld, maar bevindt het overgrote deel van het geluid en de mensen die het maken, zich achter je. Niet heel erg Feng Shui, maar ook zonde van de geluidservaring. 

Liever een kring

Wat zou het mooi zijn wanneer er echte synergie zou zijn bij het Holland Festival en deze westerse opstelling zou zijn ingewisseld voor iets wat het Braziliaanse deel van de programmering zo goed doet. Ofwel: zou het omdraaien van de stoelen niet veel beter zijn, en we met zijn duizenden in een grote kring, een cypher, zouden kunnen genieten van het geweldige gebouw, de muziek rondom en elkaars gezichten?  

Nu weet ik wel dat liefhebbers van klassieke muziek het liefst met de ogen dicht genieten en het beeld er niet zo toe doet, maar in dit geval was het ook beter geweest voor de geluidservaring. Als negentig procent van het geluid zich achter je bevindt, zoals bij de nu gebruikte opstelling, mis je zeker de helft van het effect. 

Volgende keer dus alles omdraaien. Want bij zo’n concert gaat het om de gedeelde ervaring. 

Meegemaakt: 11.000 Saiten in het Holland Festival op 22 juni.

Wijbrand Schaap

Cultural journalist since 1996. Worked as theatre critic, columnist and reporter for Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool and regional newspapers through Associated Press Services. Interviews for TheaterMaker, Theatererkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcast maker, likes to experiment with new media. Culture Press is called the brainchild I gave birth to in 2009. Life partner of Suzanne Brink roommate of Edje, Fonzie and Rufus. Search and find me on Mastodon.View Author posts

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)