Skip to content

Conductor turns out to be dancer: Miho Hazama leads KC Jazz Big Band

You already read here free messages. So join Culture Press now. We have more than 400 loyal members. People involved in the arts, working in it, setting policy. People who value an independent view of arts journalism. Just like you.

Join NOW To keep Culture Press going!

Op vrijdag 20 september leidde Grammy-genomineerd componist Miho Hazama in de Conservatoriumzaal in Amare de big band van het Koninklijk Conservatorium. En hoe.

Dancer in nowhere

Een sprongetje. Een plié op een been. Een relevé op de tenen. Een plié op twee benen. Het hoofd opzij en als een klok ritmisch naar de andere kant en terug. Een halve arabesque en een soort glissade. Maar vooral veel port de bras: het betere armenwerk.

Miho Hazama kan zo de stervende zwaan dansen, die bekende pas seul van choreograaf Michel Fokine. Soepele, zijdezacht knikkende bewegingen van haar polsen en handen, de armen vragend uitgestrekt naar het collectief van jazz-studenten voor haar.

Ze wil ze doen bewegen en aanmoedigen. Met grote bewegingen van onder naar boven alsof ze een enorm blok of zelfs de hele blazerssectie wil optillen. Ze maakt kleine bewegingen, voordat ze een van haar composities gaat inzetten. Soms trekt ze zich helemaal terug aan de zijkant om de spelers alle ruimte te geven.

Eigen werk

Naast composities van Herbie Hancock en Thelonious Monk staan er vier werken van Miho Hazama op het programma.

De eerste compositie Tokyo Confidential is als modern jazz meteen fascinerend. Drummer Leo Giger begint dapper het muziekstuk dat knap lastig is, tempowisselingen kent en veranderingen in een rijk klankenpalet heeft. Het is niet voor niets dat Hazama genomineerd was voor een Grammy in de categorie Best Large Jazz Ensemble Album.

De titel van het album? Dancer In Nowhere. 

Somnambulant is ook fascinerend. Een wereld van slaapwandelen waarin je meegenomen wordt door verschillende slaapfases. Eerst langzaam en magisch en dan ritmisch versnellend. Opvallend naast het koddige Mini’s March is Miho’s vierde compositie vanavond: Your Scenery Story.

Geïnspireerd door die ellendige periode die we pandemie noemden. De tengere Hazama legt uit dat ze dit werk maakte toen ze eenzaam in haar appartement zat tijdens de lockdown in New York. Ze stelde zich allerlei reizen voor en wilde die reizen delen met haar luisteraars. Het kenmerkt de positiviteit van de nu 37-jarige componist en dirigent.

Contrast

Niet direct wat je zou verwachten van de leider van een big band. Dit muziekgenre staat erom bekend dat het gedomineerd wordt door mannen. Hazama is daarin een heilzame verschijning en ze weet het maximale te halen uit de studenten van de afdeling Jazz van het Koninklijk Conservatorium.

Die studenten zitten vers van de zomer nog maar net in de schoolbanken. Het is immers pas 20 september. In een week zo georganiseerd een evenement op de planken zetten is fenomenaal, en in de danswereld geheel ondenkbaar.

Ook waren er al kansen om uit te blinken. Voor onder anderen Leo Giger (al genoemd) en blazers Antonio Sanchez Torralbo en Khin Zheng.

Miho Hazama KC Jazz Big Band

In november is opnieuw een concert te verwachten van de KC Jazz Big Band. De ambitieuze Miho Hazama, in Nederland ook bekend door haar samenwerking met het Metropole Orkest, gaat ondertussen in de VS op tournee met haar programma Beyond Orbits.

Ze is de komende maanden zo druk met haar hectische reisschema. Ze kan me daarom niet snel uitleggen waarom ze eerder de titel Dancer in Nowhere koos. We kunnen er alleen naar raden. Ik doe maar een gooi: het antwoord ligt dieper, is intrigerend en gelaagd. Net als haar muziek.

Meer informatie over het concert lees je hier.

Ruben Brugman

writing ex-dancerView Author posts

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)