Aller au contenu

"Un viral doit avoir de l'humour"

Ils sont capables de faire pas mal de choses, chez Fitzroy. Il est toujours amusant d'assister à des présentations, comme l'agence de marketing basée à Amsterdam l'a montré au Performing Arts Congress les 29 et 30 mai 2012.

Fitzroy doit faire quelque chose de bien. Sinon, tu ne serais pas dans un tel bureau.

In vol partnerschap met marketing, multimedia-  en webbureau wecross (de makers van deze website) interviewden we 10 mensen die op dat congres de podiumkunstwereld  kwamen vertellen hoe ze het beter konden doen. We plaatsen de video’s hier.

De samenvatting van het gesprek is van de hand van Hilde Smetsers de wecross:

Chris Alders is strategy director bij het activatiebureau Fitzroy. In zijn presentatie stond Adapt or # Failcentraal. Het is zijn stelling dat organisaties die zich kunnen aanpassen aan een veranderende omgeving overleven en organisaties die dat niet doen niet.

In de natuur heb je veranderingen die ervoor zorgen dat dier en plant zich moeten aanpassen om te overleven. Deze veranderingen zijn echter niet zo plotseling als de veranderingen waar marketeers nu mee te maken krijgen, zoals de veranderende consument, veranderende media en veranderende technologie.

Volgens Alders maakt het dus niet uit of je de grootste of de meest intelligente bent, maar of je de evolutietheorie van Darwin: “It’s not the strongest of the species (lees: brands) that survives, nor the most intelligent. It’s the one that is the most adaptable to change.” goed kan toepassen.

Heeft de podiumkunstsector de huidige tegenwind aan zichzelf te danken?
Op de prikkelende startvraag of de podiumkunsten de huidige tegenwind aan zichzelf te danken heeft antwoord Chris dat hij het algemene idee heeft dat marketeers de afgelopen tijd hebben zitten slapen en huidige ontwikkelingen hebben laten liggen. Het luisteren naar de stem van Nederland is altijd goed mogelijk geweest via digitale media, maar veel marketeers zijn te laat gaan luisteren. Vandaar ook de stelling “adapt or die”, de organisaties die het meest adaptief zijn, die zullen overeind blijven.

Specialisme in plaats van crowdsourcing
De veranderende rol van consumenten naar producenten vinden veel organisaties eng. Wijbrand vraagt Chris wat zijn oplossing is. Hij geeft aan dat veel reclame en marketingbureaus inzetten op crowdsourcing, maar hij zelf gelooft in specialisme. “Je moet 10.000 uur maken om ergens gespecialiseerd in te zijn”.

Advies aan organisaties
Op de case van een klein toneelgezelschap die Wijbrand Chris voorlegt, geeft hij aan dat zijn eerste vraag zou zijn: Wie zijn jullie en waarom doen jullie dit? Pas hierna kan tot de essentie gekomen worden. Wat is de boodschap die de organisatie de wereld wil meegeven? Volgens Alders is budget niet van belang, het budget bepaalt enkel de creatieve oplossing. Op het moment dat je minder budget hebt, moet je soms creatiever en innovatiever zijn dan met grote budgetten, waarmee je direct een groot publiek kan bereiken. De eerste opdracht aan henzelf zou dan zijn om de allerslimste en creatiefste oplossing te bedenken die past. “Misschien wel zonder budget, die een organisatie zelf kan uitvoeren.”

Recept voor virals
Het bureau van Chris Alders: Fitzroy heeft enkele successen gehad met virals. Tenslotte vraagt Wijbrand zich af of er een recept is voor een geslaagde viral. Chris geeft aan dat hij altijd probeert te doorgronden wat de succesfactor is, maar dat er geen recept is. Hij heeft wel ontdekt dat er in Nederland een flinke dosis humor in moet zitten en hoe scherper hij is hoe groter de kans dat de viral de rondte in gaat.

Wijbrand Schaap

Journaliste culturel depuis 1996. A travaillé comme critique de théâtre, chroniqueur et reporter pour Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool et des journaux régionaux par l'intermédiaire d'Associated Press Services. Interviews pour TheaterMaker, Theatererkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Auteur de podcasts, il aime expérimenter les nouveaux médias. Culture Press est l'enfant que j'ai mis au monde en 2009. Partenaire de vie de Suzanne Brink Colocataire d'Edje, Fonzie et Rufus. Cherche et trouve-moi sur Mastodon.Voir les messages de l'auteur

Adhésion privée (mois)
5€ / Maand
Pour les personnes physiques et les travailleurs indépendants.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Propre compte mastodonte
Accès à nos archives
Petite adhésion (mois)
18€ / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est inférieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
Tous nos podcasts
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Publie toi-même des communiqués de presse
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Adhésion importante (mois)
36€ / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est supérieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Partager les communiqués de presse avec notre public
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Bulletin d'information Premium (substack)
5 abonnements d'essai
Tous nos podcasts

Les paiements sont effectués via iDeal, Paypal, carte de crédit, Bancontact ou prélèvement automatique. Si tu préfères payer manuellement, sur la base d'une facture établie à l'avance, nous facturons des frais administratifs de 10€

*Uniquement pour l'adhésion annuelle ou après 12 paiements mensuels

fr_FRFrançais