Aller au contenu

La fraternité en période de turbulences

En 2001, lorsque Rotterdam a été capitale européenne de la culture, un certain nombre d'institutions ont uni leurs forces. Journées de l'opéra de Rotterdam né. L'objectif est de programmer du théâtre musical innovant dans la Maasstad dépourvue d'opéra après tout, souvent dans des lieux insolites. Cette année, la neuvième édition aura lieu, du 17 au 25 mai, sur le thème de la "fraternité".

Artistiek directeur Guy Coolen zette vorig jaar in op het thema (r)evolutie, met de aan de Franse revolutie ontleende strijdkreet ‘vrijheid, gelijkheid, broederschap’. Het thema broederschap is bijzonder actueel gezien de recente ontwikkelingen in Oekraïne. De strijd tussen de broedervolken van Rusland en Oekraïne heeft weliswaar nog geen nieuw muziektheater opgeleverd, maar Soselo in Siberia van het Rosa Ensemble en 33 ⅓ Collective is wel geïnspireerd op Stalin, die tegenwoordig door veel Russen wordt vereerd als een held des vaderlands.

Le livret de Soselo in Siberië is gebaseerd op teksten van Mandelstam, Von Einzig en Stalin zelf, die als jongeling poëzie schreef onder het pseudoniem ‘Soselo’. De vrouw van Soselo heeft zelfmoord gepleegd en wordt voor straf verbannen naar Siberië, waar ze moet werken aan de bouw van een nieuwe stad. De visionair achter dit project is Soselo zelf. Het stuk gaat over het vervagen van grenzen tussen heden & verleden, realiteit & utopie, haat & liefde en goed & kwaad. Tijdens het benefietconcert voor de Concertzender op 6 mei gaf het Rosa Ensemble een voorproefje. Subtiele elektronisch/akoestische klankweefsels en breekbare zang van Eefje de Visser creëren een ijle droomwereld die smaakt naar meer. [Tweet “Subtiele klankweefsels en breekbare zang van Eefje de Visser creëren een ijle droomwereld, die smaakt naar meer”].

Soselo in Siberia is op de openingsavond te zien in de Onderzeebootloods en wordt daarna herhaald in de Rotterdamse Schouwburg. Op 8 mei is er overigens een try-out in TivoliVredenburg. Ook Être Arthur van de componist Lucas Wiegerink en tekstschrijver Anna Maria Versloot wordt uitgevoerd in de Onderzeebootloods, waar het publiek per boot wordt aangevoerd. De legendarische Britse Koning Arthur en zijn ridders van de ronde tafel gelden als dé verpersoonlijking van het thema broederschap en Versloot vertaalde dit naar de 21e eeuw. De regie ligt in handen van Karin Netten.

Au Être Arthur trekken de ridders van de ronde tafel en de beminde Guinevere door het land in een tourbus, waarbij de idealen van broederschap en gelijkheid danig op de proef worden gesteld. Lucas Wiegerink schreef negen liederen over leiderschap door de eeuwen heen. Hij liet zich tijdens het componeren beïnvloeden door muziek uit verschillende periodes en stijlen, van Henry Purcell tot de Romantiek en popmuziek. Être Arthur is een productie van het Kameroperahuis Zwolle, in samenwerking met de Rotterdamse Operadagen en de Nationale Reisopera en is later ook te zien op Oeral en tijdens het Stadsfestival in Zwolle.

De Onderzeebootloods vormt ook het decor van Arthur van regisseur Paul Koek en auteur Peter Verhelst. Liederen van Henry Purcell, uitgevoerd door B’rock en Cappella Amsterdam, vormen het uitgangspunt voor een blik op het slagveld van de Eerste Wereldoorlog, waar het jongetje Arthur droomt van heldendaden. En dan is er ook nog Parsifal van Arlon Luijten en Ben Lammerts van Bueren, die de stad Rotterdams als decor gebruiken voor een nieuwe visie op het gelijknamige stuk van Richard Wagner. De held Parsifal wordt tegen een fel, hedendaags licht gehouden, met als centrale vraag: moeten we elke verlosser niet wantrouwen?

Onwillekeurig denk je hierbij toch aan held/dictator Poetin. – En duurt broederschap ooit langer dan het wederzijds belang?

13 commentaires sur “Broederschap in woelige tijden”

Les commentaires sont fermés.

Thea Derks

Thea Derks a étudié l'anglais et la musicologie. En 1996, elle a terminé ses études de musicologie cum laude à l'université d'Amsterdam. Elle s'est spécialisée dans la musique contemporaine et a publié en 2014 la biographie 'Reinbert de Leeuw : man or melody', saluée par la critique. Quatre ans plus tard, elle a terminé 'Un bœuf sur le toit : la musique moderne dans le vogevlucht', qui s'adresse surtout aux profanes intéressés. Tu peux l'acheter ici : https://www.boekenbestellen.nl/boek/een-os-op-het-dak/9789012345675 En 2020, la 3e édition du Reinbertbio est parue,avec 2 chapitres supplémentaires décrivant la période 2014-2020. Ceux-ci sont également parus séparément sous le titre Final Chord.Voir les messages de l'auteur

Adhésion privée (mois)
5€ / Maand
Pour les personnes physiques et les travailleurs indépendants.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Propre compte mastodonte
Accès à nos archives
Petite adhésion (mois)
18€ / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est inférieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
Tous nos podcasts
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Publie toi-même des communiqués de presse
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Adhésion importante (mois)
36€ / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est supérieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Partager les communiqués de presse avec notre public
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Bulletin d'information Premium (substack)
5 abonnements d'essai
Tous nos podcasts

Les paiements sont effectués via iDeal, Paypal, carte de crédit, Bancontact ou prélèvement automatique. Si tu préfères payer manuellement, sur la base d'une facture établie à l'avance, nous facturons des frais administratifs de 10€

*Uniquement pour l'adhésion annuelle ou après 12 paiements mensuels

fr_FRFrançais