Aller au contenu

Warhorse est presque parfait : 6 raisons d'y aller. Ou rester à l'écart.

Le samedi 14 juin s'est déroulé dans un flot de robes de soirée, de vestes de dîner, de célébrités néerlandaises et de chars Gooische. Cheval de guerre a été présentée pour la première fois. Une pièce sur une guerre dans laquelle les Pays-Bas étaient neutres et pour laquelle il y a des pierres commémoratives dans chaque village du reste du monde. Tu peux aller la voir. Ou pas. Nous avons énuméré six arguments.

1: Het paard heet Joey

Ik heb zelf een klein hondje dat Rufus heet. Rufus voelt mij aan, pest me, troost me. Als Rufus ooit iets zou overkomen, of Rufus en ik ooit gedwongen uit elkaar zouden moeten, zou ik mijn hele leven besteden aan het terugvinden van mijn hondje. Zet mij dus in een vol Theater Carré bij de première van War Horse en je hebt me binnen 5 minuten aan het brullen. Want Joey, het bruine paard dat de hoofdrol speelt, lijkt verdacht veel op Rufus. Paar maatjes groter, maar soit. Om mij heen zaten een heleboel mensen met eenzelfde hondje thuis. Of goudvis. Of wandelende tak.

2: Het script is perfect

Een perfect script vertelt je aan het begin al zo’n beetje hoe het gaat aflopen. Je ziet een boerenjongen (onschuld), een veulen (jeugd), je ziet een jaartal (1912). Met de kennis van nu weet je dat dat over twee jaar heel vervelend gaat worden. Maar je weet ook dat je bij een familievoorstelling zit, dus dat ze elkaar aan het eind natuurlijk terug zullen vinden, ook al wordt het daarvoor nog even heel erg spannend. Alles in je emotionele huishouding staat dus klaar om je veilig te laten raken. Dit is geen Game of Thrones. Je wordt niet halverwege uit je comfortzone geschopt.

3: Het is allemaal echt

Een mens heeft maar heel weinig informatie nodig om een plaatje te maken. Geef ons een paardenhoofd, en we denken er een paard bij. Dat is het mooie van poppentheater. Dat was ook het mooie van Rieks Swarte’s Ja Zuster, Nee Zuster. Theedoeken werden duiven. Het paard Joey is dan nog net een stukje verder doorontwikkeld. Dat moet de suggestie van echt zo goed mogelijk overbrengen, maar ondertussen wel blijven vertellen dat het een pop is. De bespelers zijn zichtbaar, maar moeten onzichtbaar worden, terwijl ze ondertussen ook hun aanwezigheid voelbaar moeten maken. Dit is het materiaal waar grote wetenschappers dikke boeken over schrijven: hoe dat werkt. Probleem is wel dat het perfect gespeeld moet worden. Gebeurt dat niet, krijg je iets met Zeeuwse Knollen in een draaimolen. De Nederlandse paardenspelers moeten dus nog even oefenen.

4: Het is allemaal serieus

Brits theater is onnavolgbaar. Britse acteurs kunnen de grootste onzin verkopen met het meest serieuze smoelwerk. Ze kunnen ernstig zijn met een knipoog die niet ten koste gaat van de tragiek. Ze kunnen geintjes maken die teruggrijpen op een rijke traditie die begon bij Shakespeare, en die ze delen met hun publiek. Nederlandse acteurs hebben ook kwaliteiten. Die gaan vaak beter samen met Duits of Frans repertoire.

5: Het is allemaal verstaanbaar.

Wij houden niet van dialect op het toneel. Wij houden van verstaanbaarheid. Devon zegt ons niks, dus een acteur die aan een personage uit Devon een Zeeuws Vlaams dialect meegeeft, vinden wij stom. Daar zijn we heel Amerikaans in. Iedereen in de Nederlandse versie van War Horse spreekt dus hoogbeschaafd MusicalNederlands, dat ontleend is aan het TelevisieNederlands uit de jaren zeventig, dat weer gebaseerd was op het ToneelNederlands uit de jaren vijftig. Uitermate verstaanbaar.

6: Geen kwaad woord over War Horse.

Iets slechts zeggen over War Horse is not done. Daarvoor is de originele Britse versie te goed. Daarvoor was het allemaal te duur om te maken, daarvoor zijn er teveel BN’ers ingevlogen om de première in te zegenen, en daarvoor zingt de Song Man ook te kwezelig. De avond begon als Black Beauty, ontwikkelde zich tot Het Kleine Huis op de Prairie, deed even een uitstapje naar een Disney Oorlogsfilm en eindigde als Novecento, the Musical. Volgend jaar presenteert Joop van den Ende waarschijnlijk in samenwerking met Oerol een remake van de eerste EO Jongerendag uit 1975.

War Horse is nog te zien. Meer info via het Festival de Hollande

 

 

Les commentaires sont fermés.

Wijbrand Schaap

Journaliste culturel depuis 1996. A travaillé comme critique de théâtre, chroniqueur et reporter pour Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool et des journaux régionaux par l'intermédiaire d'Associated Press Services. Interviews pour TheaterMaker, Theatererkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Auteur de podcasts, il aime expérimenter les nouveaux médias. Culture Press est l'enfant que j'ai mis au monde en 2009. Partenaire de vie de Suzanne Brink Colocataire d'Edje, Fonzie et Rufus. Cherche et trouve-moi sur Mastodon.Voir les messages de l'auteur

Adhésion privée (mois)
5€ / Maand
Pour les personnes physiques et les travailleurs indépendants.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Propre compte mastodonte
Accès à nos archives
Petite adhésion (mois)
18€ / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est inférieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
Tous nos podcasts
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Publie toi-même des communiqués de presse
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Adhésion importante (mois)
36€ / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est supérieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Partager les communiqués de presse avec notre public
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Bulletin d'information Premium (substack)
5 abonnements d'essai
Tous nos podcasts

Les paiements sont effectués via iDeal, Paypal, carte de crédit, Bancontact ou prélèvement automatique. Si tu préfères payer manuellement, sur la base d'une facture établie à l'avance, nous facturons des frais administratifs de 10€

*Uniquement pour l'adhésion annuelle ou après 12 paiements mensuels

fr_FRFrançais