Aller au contenu

Tous les longs métrages de Theo van Gogh (1957 - 2004) à EYE, hommage à un esprit libre au grand cœur.

“Theo van Gogh deed zo zijn best een enfant terrible te zijn dat we bijna vergaten dat hij een van Nederlands meest creatieve en productieve cineasten was.”

J'ai écrit cela pour les journaux du GPD le 2 novembre 2004, après qu'un rédacteur m'ait appelé pour m'annoncer la terrible nouvelle de la mort violente du cinéaste.

Binnenkort is die moord precies tien jaar geleden. Voorafgaand valt overal weer veel over Van Gogh te lezen, maar het belangrijkste is natuurlijk het retrospectief in EYE, met onder meer al zijn dertien speelfilms. Zodat iedereen zelf weer eens kan zien hoe uniek Theo in de Nederlandse filmvijver was. Een van onze weinige echte filmauteurs, al zou hij dat zelf waarschijnlijk te deftig hebben gevonden.

In mijn necro van toen schreef ik dat hoe zwartgallig hij soms ook was, hij ook veel mededogen met zijn ongelukkige personages bleek te koesteren. Dit naar aanleiding van zijn schrijnend mooie Een dagje naar het strand en zijn hoekige en vrijpostige Terug naar Oegstgeest. Destijds door menigeen de beste Wolkers-verfilming genoemd.

“Het is liefde voor de mens die me drijft”, zei hij ooit in een interview. Afgaande op zijn beste films moeten we aannemen dat hij het meende.

http://www.npo.nl/theo-van-gogh/25-10-2009/KRO_1348461

En liefde voor acteurs, had hij er aan toe kunnen voegen. In Interview zette hij Katja Schuurman tegenover Pierre Bokma, en wat was ze goed.

Datzelfde zagen we in Cool!, een van zijn laatste films. Daarin ging hij enthousiast aan de slag met jonge criminele Marokkanen uit de heropvoedingsinrichting Glen Mills. Wat doen ze voor die film hun best om authentieke Nederlandse hiphop te maken.

Voor een grote publieksfilm was Van Gogh waarschijnlijk de stekelig en te dwars. Daar lag ook niet zijn kracht. De vrijbuiter-cineast was op zijn best als hij onbesuisd, vol ongeduld en zonder op subsidie te wachten aan de slag ging. Aan één locatie, een paar acteurs en vijf draaidagen had hij in 1994 genoeg om Johan Doesburgs theaterstuk 06 te verfilmen. Raak!

Leo Bankersen

Leo Bankersen écrit sur le cinéma depuis Chinatown et La nuit des morts-vivants. A longtemps travaillé en tant que journaliste cinématographique indépendant pour le GPD. Il est aujourd'hui, entre autres, l'un des collaborateurs réguliers de De Filmkrant. Aime rompre une lance pour les films pour enfants, les documentaires et les films de pays non occidentaux. Autres spécialités : les questions numériques et l'éducation cinématographique.Voir les messages de l'auteur

Petites adhésions
175 / 12 Mois
Surtout pour les organisations dont le chiffre d'affaires ou la subvention est inférieur à 250 000 par an.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
5 abonnements d'essai à la lettre d'information
Tous nos podcasts
Donne ton avis sur nos politiques
Connaître les finances de l'entreprise
Archives exclusives
Publie toi-même des communiqués de presse
Propre compte mastodonte sur notre instance
Adhésion culturelle
360 / Année
Pour les organisations culturelles
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
10 abonnements d'essai à la lettre d'information
Tous nos podcasts
Participe
Connaître les finances de l'entreprise
Archives exclusives
Publie toi-même des communiqués de presse
Propre compte mastodonte sur notre instance
Collaboration
Adhésion privée
50 / Année
Pour les personnes physiques et les travailleurs indépendants.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
Tous nos podcasts
Donne ton avis sur nos politiques
Connaître les finances de l'entreprise
Archives exclusives
Propre compte mastodonte sur notre instance
fr_FRFrançais