Aller au contenu

Le Fonds pour les arts du spectacle a un énorme problème

Ik schreef er een tijdje geleden al over. Over al die mensen die zich nu ternauwernood in stand houden op een minimaal subsidiebedrag van het Fonds Podiumkunsten, en dat ze het allemaal fan-tas-tisch hebben gedaan. Dat zei directeur Henriëtte Post mij in een gesprek ergens in deze winter. ‘Op grond van hun prestaties kan geen van de huidige instellingen uit het systeem worden gehaald: ze hebben perfect aan de eisen voldaan.’

Instellingen die dus nu, bij de nieuwe ronde voor 2017 en verder, als nieuwkomer willen binnenkomen moeten dus een beter dan perfect programma presenteren willen ze in aanmerking komen. En dan hebben we het nog niet eens over al die makers die de vorige keer ook al perfect waren, maar waarvoor toen net – helaas – geen geld meer was. Kies daar maar eens uit. Dat is een luxeprobleem waarmee geen beoordelingscommissie opgezadeld wil worden.

Het Fonds probeert nu, in de traditie van enthousiasme waarmee het de afgelopen periode ook heeft geprobeerd te overleven, de harde feiten vrolijk te presenteren: ‘54 van de 217 aanvragen betreffen een aanvraag voor een meerjarige festivalsubsidie. Voor de meerjarige productiesubsidie hebben we 68 aanvragen ontvangen binnen de discipline theater, 45 aanvragen betreffen muziek, 28 aanvragen komen van dansgezelschappen en 22 voor muziektheater. Alle deelbudgetten worden overvraagd, het deelbudget voor festivals zelfs ruim 4 keer.’

Dat is een tombola voor de nieuwkomers, en een helse wachttijd voor de oudgedienden. Post: ‘Het is opvallend dat zich onder de ‘nieuwe aanvragers’ veel ensembles, gezelschappen en festivals bevinden die vier jaar geleden wel een positief advies kregen, maar waarvoor toen onvoldoende geld beschikbaar was om hun aanvraag te honoreren. 35 van deze instellingen dienen opnieuw een aanvraag in. Het aantal organisaties dat echt voor het eerst een meerjarige subsidie aanvraagt is gelukkig ook substantieel, want zonder nieuw bloed verschraalt op den duur het culturele leven. Maar garanties over de uitkomsten kunnen we niet geven, de kwaliteit van de plannen geeft altijd de doorslag.’

Er moet dus ook nog eens nieuw bloed bij. Dat geleverd kan worden door de slachting onder de bestaande ‘gelukkigen’.  Game of Thrones is er niks bij.

Zie het hele bericht.

Wijbrand Schaap

Journaliste culturel depuis 1996. A travaillé comme critique de théâtre, chroniqueur et reporter pour Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool et des journaux régionaux par l'intermédiaire d'Associated Press Services. Interviews pour TheaterMaker, Theatererkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Auteur de podcasts, il aime expérimenter les nouveaux médias. Culture Press est l'enfant que j'ai mis au monde en 2009. Partenaire de vie de Suzanne Brink Colocataire d'Edje, Fonzie et Rufus. Cherche et trouve-moi sur Mastodon.Voir les messages de l'auteur

Petites adhésions
175€ / 12 Maanden
Surtout pour les organisations dont le chiffre d'affaires ou la subvention est inférieur à 250 000 par an.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
5 abonnements d'essai à la lettre d'information
Tous nos podcasts
Donne ton avis sur nos politiques
Connaître les finances de l'entreprise
Archives exclusives
Publie toi-même des communiqués de presse
Propre compte mastodonte sur notre instance
Cultureel Lidmaatschap
360€ / Jaar
Voor culturele organisaties
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
10 abonnements d'essai à la lettre d'information
Tous nos podcasts
Participe
Connaître les finances de l'entreprise
Archives exclusives
Publie toi-même des communiqués de presse
Propre compte mastodonte sur notre instance
Collaboration
Adhésion privée
50€ / Jaar
Pour les personnes physiques et les travailleurs indépendants.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
Tous nos podcasts
Donne ton avis sur nos politiques
Connaître les finances de l'entreprise
Archives exclusives
Propre compte mastodonte sur notre instance
fr_FRFrançais