Aller au contenu

Le jardin des cerises de Nottrot : soirée passionnante de philosophie sur la chaumière grecque.

Wat is een herinnering waard? Een eerste kus, bijvoorbeeld: hoeveel armer ben je als die vergeten bent? In harde euro’s. Zulke vragen stelt Greg Nottrot zijn publiek graag, en wij, zijn dankbare toehoorders, doen graag mee met zijn geldachtenexperimenten. De man die samen met Oscar Kocken het revolutionaire concept van de live talkshow Orde van de Dag bedacht, maakt nu, onder regie van zijn levenspartner Floor Leene een solovoorstelling die precies gaat over de prijs van een herinnering. Hij doet dat op basis van Tsjechovs klassieker Le jardin des cerises, maar geeft daar een Griekse draai aan die verder gaat dan een avondje nostalgisch locatietheater.

Tromperie

Nottrot’s versie van Le jardin des cerises speelt in een nieuw complex atelierwoningen in Utrecht Leidsche Rijn, waarbij de grootste attractie de eeuwenoude ‘hoogstam’ kersenboomgaard is, die als gemeenschappelijke tuin dient voor het wijkje. De meeting die Nottrot organiseert onder de vleugels van zijn Nieuw Utrechts Toneel zou eigenlijk plaatsgevonden hebben onder die bomen, maar wegens dreigend noodweer werd de zaak naar binnen verplaatst. De blinkend witte centrale gang van de atelierwoningen was een bijna net zo goede setting voor deze discussie-avond, annex theatervoorstelling, annex vrolijke belazerij met bijna-gratis drank voor iedereen. Waarbij hij gelijk de vraag beantwoordt: hoe belangrijk is iets tastbaars als een boom, een decor of een plaats voor de beleving en de herinnering? Niet dus, onze verhalen zitten in ons, en niet in stenen.

Monuments

Al het werk van het NUT heeft hetzelfde kenmerk: theater is geen plek voor monumenten en illusies, maar moet gaan over het persoonlijke leven van acteur en publiek, en liefst ook nog iets over de wereld vertellen.

Nottrot heeft een Griekse moeder en een Nederlandse vader. Vlakbij Athene, op het eiland Salamina, staat een klein huisje, dat dient als vakantiehuis voor de hele familie. Dan is de vergelijking met Tsjechovs Kersentuin natuurlijk snel gemaakt: ook in Tsjechovs honderd jaar oude stuk staat een zomerverblijf centraal. Bij Tsjechov gaat het om de dreigende verkoop van het landgoed, en dus over afscheid, over de nieuwe tijd, over verval en melancholie. Dit alles in een komedie waarin de oude garde, de vasthouders van traditie, steeds tragischer en belachelijker wordt in haar streven om het verleden te behouden. Nottrot vertaalt dat verhaal losjes naar eenzelfde probleem dat met het Griekse huisje van de familie speelt, en dat doet hij zo goed, dat iedereen, zelfs zijn eigen familie, erin trapt.

Nouveau genre

Want dat is dus wel wat de eeuwig innemende theatermaker voor elkaar krijgt: hij kan je laten denken dat een oude schuur eigenlijk een villa is, of een afgetrapt Trabantje slechts een Ferrari met een imagoprobleem. Maar Greg Nottrot is dus geen louche makelaar of typische tweedehands-autoverkoper. Zijn talent geldt het theater, en zijn wetenschap dat het publiek zijn verhaal het beste zelf af kan maken.

Zo schep je vanzelf een nieuw genre, en daarvoor is deze Utrechtse maker terecht beloond met financiële steun voor de komende vier jaar. Opdat nog veel meer mensen met hem op en over de grens tussen fictie, werkelijkheid kunnen wandelen. En zodat hij de huur van die prachtige atelierwoning, met die schitterende, oude kersentuin, nog even kan blijven betalen.

Bon à savoir

De voorstelling speelt nog: ga kijken. Inlichtingen: www.nutinleidscherijn.nl/voorstellingen/Kersentuin 

Wijbrand Schaap

Journaliste culturel depuis 1996. A travaillé comme critique de théâtre, chroniqueur et reporter pour Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool et des journaux régionaux par l'intermédiaire d'Associated Press Services. Interviews pour TheaterMaker, Theatererkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Auteur de podcasts, il aime expérimenter les nouveaux médias. Culture Press est l'enfant que j'ai mis au monde en 2009. Partenaire de vie de Suzanne Brink Colocataire d'Edje, Fonzie et Rufus. Cherche et trouve-moi sur Mastodon.Voir les messages de l'auteur

Adhésion privée (mois)
5€ / Maand
Pour les personnes physiques et les travailleurs indépendants.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Propre compte mastodonte
Accès à nos archives
Petite adhésion (mois)
18€ / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est inférieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
Tous nos podcasts
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Publie toi-même des communiqués de presse
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Adhésion importante (mois)
36€ / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est supérieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Partager les communiqués de presse avec notre public
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Bulletin d'information Premium (substack)
5 abonnements d'essai
Tous nos podcasts

Les paiements sont effectués via iDeal, Paypal, carte de crédit, Bancontact ou prélèvement automatique. Si tu préfères payer manuellement, sur la base d'une facture établie à l'avance, nous facturons des frais administratifs de 10€

*Uniquement pour l'adhésion annuelle ou après 12 paiements mensuels

fr_FRFrançais