Aller au contenu

Heike Matthiesen opte pour une musique lyrique sur son CD "Guitar Ladies".

De Duitse gitarist Heike Matthiesen (1969) kreeg muziek met de paplepel ingegeven. Ze werd van jongs af meegenomen naar de opera en kreeg vanaf haar vierde pianoles van haar moeder, een concertpianist. Pas op haar achttiende besloot ze gitaar te gaan studeren. Ze bleek een natuurtalent en werd een van de meesterleerlingen van de vermaarde Spaanse gitarist Pepe Romero. Al tijdens haar studie speelde ze tokkelinstrumenten bij de Opera van Frankfurt en onlangs presenteerde ze haar vierde solo-cd: Guitar Ladies.

Sensuele sonoriteit

In haar voorwoord schrijft ze: ‘Ik heb muziek gekozen die mij bevalt, die ik graag speel.’ Ze selecteerde werk van negen – vrouwelijke – componisten, onder wie zes gitaristen. Guitar Ladies is daarmee een even voor de hand liggende als raak gekozen titel. Matthiesen schrijft verder dat ze ‘demonstratieve virtuositeit’ vermeden heeft en ‘pure muziek’ heeft uitgezocht. Die puurheid schuilt volgens haar in de ‘extreme sensuele sonoriteit, die ook de stilte tussen de tonen koestert’.

Bekoorlijke sfeer

En dat is geen woord te veel gezegd. De cd opent met zeven Liederen zonder woorden van de mijn onbekende Duits-Britse gitarist en componist Madame Sidney-Pratten (1821-1895). Zij begon haar carrière als Catharina Josepha Pelzer in een bekende gitaristenfamilie.

Zij gaf als wonderkind gitaarconcerten en trouwde op haar 33e met een Britse fluitist. In Engeland groeide zij uit tot een gevierde gitaarsolist, componist en docent. Zij gaf zelfs muziekles aan de dochters van Koningin Victoria. Sidney-Pratten heeft een flair voor aansprekende melodieën en haar Liederen hebben een bekoorlijke, meditatieve sfeer.

‘Flamenco’

Van hieruit voert Matthiesen ons langs nog eens vijftien al even aansprekende composities. Zoals bijvoorbeeld Segovia van de jong gestorven Franse gitarist Ida Presti (1924-1967), die de Spaanse gitaarkoning Andrés Segovia Segovia eert met donkere harmonieën en watervlug getokkel.

Referentie aan flamenco horen we in de bespiegelende Sérénade de Sofia Gubaidoelina (1931) en de melancholieke Pocta Kolumbovi - Elegie van de Tsjechische Sylvie Bodorová (1954). Ook de Argentijnse Carmen Guzman (1925-2012) grijpt terug op volksmuziek, in haar even pittige als weemoedige Tango’s en Walsen.

Rolbevestigend

De cd besluit met vier stukken van de Brits-Duitse Maria Linnemann (1947), waarvan Two Elegiac Pieces zijn opgedragen aan Matthiesen. Linnemann componeerde deze uiterst lyrische stukken voor het project ‘Orpheus und die Macht der Musik’

Met haar beheerste spel en warme toon is Matthiesen de gedroomde pleitbezorger van deze deels onbekende componisten. Het is lovenswaardig dat zij een lans breekt voor hun muziek. Maar haar keuze voor sensuele, lyrische klanken heeft ook een nadeel: er is weinig contrast tussen de verschillende composities. Ik ging op een gegeven moment snakken naar een schrille dissonant of een stampende ritmiek.

Bovendien is het – ongetwijfeld onbedoeld – een tikkeltje rolbevestigend: muziek van vrouwen is lieflijk, ongevaarlijk en behaagziek. Dat doet niks af aan het uitmuntende spel van Matthiesen. Wie graag wegdroomt op romantische gitaarklanken vindt in Guitar Ladies de ideale cd.

Website Heike Matthiesen
Cd kopen

Thea Derks

Thea Derks a étudié l'anglais et la musicologie. En 1996, elle a terminé ses études de musicologie cum laude à l'université d'Amsterdam. Elle s'est spécialisée dans la musique contemporaine et a publié en 2014 la biographie 'Reinbert de Leeuw : man or melody', saluée par la critique. Quatre ans plus tard, elle a terminé 'Un bœuf sur le toit : la musique moderne dans le vogevlucht', qui s'adresse surtout aux profanes intéressés. Tu peux l'acheter ici : https://www.boekenbestellen.nl/boek/een-os-op-het-dak/9789012345675 En 2020, la 3e édition du Reinbertbio est parue,avec 2 chapitres supplémentaires décrivant la période 2014-2020. Ceux-ci sont également parus séparément sous le titre Final Chord.Voir les messages de l'auteur

Adhésion privée (mois)
5€ / Maand
Pour les personnes physiques et les travailleurs indépendants.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Propre compte mastodonte
Accès à nos archives
Petite adhésion (mois)
18€ / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est inférieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
Tous nos podcasts
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Publie toi-même des communiqués de presse
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Adhésion importante (mois)
36€ / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est supérieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Partager les communiqués de presse avec notre public
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Bulletin d'information Premium (substack)
5 abonnements d'essai
Tous nos podcasts

Les paiements sont effectués via iDeal, Paypal, carte de crédit, Bancontact ou prélèvement automatique. Si tu préfères payer manuellement, sur la base d'une facture établie à l'avance, nous facturons des frais administratifs de 10€

*Uniquement pour l'adhésion annuelle ou après 12 paiements mensuels

fr_FRFrançais