Aller au contenu

Han Bennink (75) sur LBV : "Travailler dur et espérer que le meilleur reste à venir."

De wereldberoemde Nederlandse drummer Han Bennink viert op het Utrechtse Le Guess Who? Festival (LGW) zijn 75e verjaardag en het 50-jarig bestaan van zijn ICP Orkest. Tijd voor een gesprek met een noeste arbeider.

Over de hele wereld is Han Bennink beroemd. En voor hem is die hele wereld zijn speelterrein, letterlijk. Bennink begint al op jonge leeftijd met drummen. Potten en pannen vormen zijn trommels, gordijnroedes doen dienst als stokken. Inmiddels geldt de 75-jarige jubilaris als een van de meest diverse en speelse drummers ter wereld.

Stylo ou élastique

Bennink is allesbehalve eenkennig en onderzoekt al improviserend de mogelijkheden die elk oppervlak biedt. Drummen dus op de vloer, stoelen, zijn eigen lijf. Een pen die je op tafel laat kletteren, kan een begin zijn. Een elastiekje dat wegschiet ook. Noem het wat Bennink betreft Dada of Fluxus, maar het gaat hém om de eenvoud die je invult. Bij het zoeken naar een spaningsboog die daaruit voortkomt, ontstaat een moeilijke ontdekkingstocht die hem mateloos blijft intrigeren.

Fabrication de repas

Ter gelegenheid van Benninks 75e verjaardag stelt hij op uitnodiging van het Utrechtse Le Guess Who? Festival een programma samen vol vrienden en gelijkgestemden; zonder hokjes, met muzikanten die aan elkaar gewaagd zijn. Waar menig curator zelf op de eerste rij gaat zitten, zal Bennink zoveel mogelijk meespelen. Wat had je dan gedacht? Dus: naast concerten met Keiji Haino en Thurston Moore, met Terrie Ex en Peter Brötzmann, viert Bennink ook de 50e verjaardag van zijn ICP Orkest: het grote uitroepteken achter een bomvol festival-in-het-festival.

Aucun jalon

Meningeen zou een dergelijk dubbel-jubileum een monumentaal moment noemen. Zo niet Han Bennink wanneer de drummer antwoordt vanuit Colombia waar hij op tournee is: “Het doet heel veel met mij, maar het voelt helemaal niet als mijlpaal.” Dat zou immers kunnen betekenen dat je ergens bij stilstaat. Bennink gaat door; steeds in beweging, zonder op de lauweren in te rusten.

Persévérer courageusement

Voorwaarts is dan ook het devies voor Bennink. Zelfs na zestig jaar als optredende drummer weet hij niet waar de oorsprong ligt van het heilige vuur dat hem blijft voor: “Als ik dát zou weten, zou ik een boek schrijven zodat je van pagina tot pagina kunt lezen waar het over gaat. Maar omdat ik dat zelf niet weet, blijf ik maar dapper volhouden.”

Travail en cours

Noeste arbeid dus, waarbij Bennink tevredenheid niet lijkt te kennen. Een begrip als ‘af’ komt ook niet binnen handbereik: “Het is nooit goed genoeg.” En dat geldt niet alleen voor zijn concerten: “Ik ben nog steeds een travail en cours.” Doorgaan dus, want aan de horizon gloort misschien toch een punt waarop alles samenvalt? Nou, Bennink doet niet aan zo’n groot vergezicht. Hij houdt het persoonlijk en relatief: “Het hoogtepunt komt hopelijk nog.”

Un résultat retentissant

Bennink legt op zijn typische matter of factly manier uit: “Het sublieme bestaat helemaal niet alleen uit muziek.” Het leven van de veel-spelende drummer bestaat uit veel meer dan de tijd die hij in de muziek doorbrengt. Bennink noemt alleen al het reizen, hangen en wachten op vliegvelden: “Het is gewoon keihard werken.” Die arbeid staat allemaal in één teken: “Het valt of staat bij klinkend resultaat.”

Total amateur

Je hebt alleen al aan Benninks programma op Le Guess Who? een vol en rijk weekend. Als bezoeker wel te verstaan. Laat staan als je in al die concerten meespeelt. Bennink kan echter niet wachten. Noemde hij zich in een eerder interview “een totale amateur”; die opmerking slaat net zozeer op hoe hij zich ziet als werkstuk-in-wording, als op zijn enthousiasmerende liefhebberschap.

Want Bennink “loopt – natuurlijk! – warm” voor zijn programma. Alsof zijn carrière tot nu toe de warming-up is geweest. Grootmeesterlijk mag zijn reputatie zijn, Bennink is dankbaar zonder diva-trekjes: “Mij is de kans geboden een greep uit mijn lievelingsimprovisatoren te laten spelen en daar ben ik erg blij mee. De absolute aanrader is en blijft het ICP Orkest.” En dan toch weer en nog die twijfel, niet wankelmoedig, maar toch: “Ik hoop dat er zoveel mogelijk mensen op af komen.”

Bon à savoir
Le Guess Who ?, 9-12 november, diverse locaties, Utrecht

Sven Schlijper-Karssenberg

Pose son oreille sur des endroits qu'il ne connaît pas encore dans le son d'aujourd'hui. Il rédige le catalogue raisonné de l'œuvre de l'artiste suédois Leif Elggren, est membre du conseil d'administration d'Unsounds et programme la musique au festival GOGBOT. Ses essais sur l'art sonore ont été publiés par Pietro Riparbelli, Michael Esposito, Niels Lyhnne Løkkegaard et John Duncan.Voir les messages de l'auteur

Adhésion privée (mois)
5€ / Maand
Pour les personnes physiques et les travailleurs indépendants.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Propre compte mastodonte
Accès à nos archives
Petite adhésion (mois)
18€ / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est inférieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
Tous nos podcasts
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Publie toi-même des communiqués de presse
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Adhésion importante (mois)
36€ / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est supérieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Partager les communiqués de presse avec notre public
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Bulletin d'information Premium (substack)
5 abonnements d'essai
Tous nos podcasts

Les paiements sont effectués via iDeal, Paypal, carte de crédit, Bancontact ou prélèvement automatique. Si tu préfères payer manuellement, sur la base d'une facture établie à l'avance, nous facturons des frais administratifs de 10€

*Uniquement pour l'adhésion annuelle ou après 12 paiements mensuels

fr_FRFrançais