Aller au contenu

Trois actrices et un hijab. C'est tout ce dont Alum a besoin pour que Bakchanten soit d'une beauté glaçante.

Wat we wel eens vergeten, is dat kunst niet door kunstenaars, maar door óns gemaakt wordt. Kunst is immers wat zich afspeelt in ons hoofd. Een kunstenaar biedt slechts materiaal waarmee wij, de gewone stervelingen, onze eigen beelden, associaties en verhalen maken. Daarom vervelen special effects zo snel en verouderen ingenieuze decors nog voor ze de laatste voorstelling bereikt hebben: ze nemen ons werk uit handen, terwijl het juist dat werk is, dat kunst zo fijn maakt.

Fijn dus, dat Aluin, de Utrechtse theatergroep die in 2021 alweer 30 jaar bestaat, theater maakt dat teruggebracht is tot de ‘bare essentials’: tekst, acteurs en een minimaal decor. Meer heb je ook niet nodig.

Confiance

Ik ging gisteren voor het eerst in tijden weer eens naar een theatervoorstelling en het beviel dus uitstekend. Aluin heeft in het eigen gebouw gezorgd voor een coronaproof setting die vertrouwen biedt, maar ook comfort en gezelligheid. Dingen die elkaar lange tijd uit leken te sluiten.

Waarom het vooral beviel was de voorstelling zelf. Aluin speelt eens in de zoveel tijd klassiekers ‘unplugged’. Dat betekent dat er geen gedoe is, alleen het verhaal en de spelers. Met Bakchanten, 2500 jaar oud, maar sindsdien nog nooit overtroffen in zeggingskracht, hebben ze goud in handen.

Bolder&Plante

Victorine Plante, die zich in de afgelopen dertig jaar ontwikkelde van woest cabaretmeisje tot bevlogen regisseur, haalde drie actrices bij elkaar die niet alleen fantastische présence hebben, maar ook nog eens uitstekend kunnen zingen. En, leuk voor de ingewijden, met de terugkeer van Audrey Bolder op het toneel van Aluin is het ook een soort reünie van het ooit roemruchte, maar te snel opgebrande cabaretduo Bolder&Plante.

De drie actrices vertellen het verhaal van Dionysus, de Griekse god van de extase, die de vrouwen van de stad Thebe wegvoert voor een wilde orgie in de bergen buiten de stad. De vorst van Thebe is boos, wil de vrouwen straffen en komt daardoor niet fijn aan zijn einde. Het stuk heet een tragedie, maar schrijver Euripides wist er 400 jaar voor onze jaartelling ook nog een paar klucht-elementen in te schrijven. Lastig voor mensen die vermenging van genres verafschuwen, maar heel fijn voor iedereen die van spektakel houdt.

Game of Thrones

En spektakel biedt het stuk, in de vorm van verhalen. Audrey Bolder neemt de twee grote spektakelscènes voor haar rekening: twee zogenaamde ‘bodeverhalen’ die gruwelen beschrijven waar Game of Thrones bij in het niet valt. Zelden ervaar je kracht van verhalen beter dan in Euripides’ Bakchanten. Zelden kreeg dat meer ruimte dan in het spel van Audrey Bolder, die zo sterk vertrouwt op de tekst dat ze er ook nog eens een typetje tegenaan durft te gooien. Zij kan dat; Euripides wordt er beter van.

Een stuk dat tweeënhalf millennium oud is kan dus nog steeds iets nieuws bieden. Zeker voor wie, al dan niet door corona, het contact met het theater even kwijt was.

Deze voorstelling  gaat op reis langs scholen. Vijfenzeventig eindexamenklassen gaan meemaken waarom de Grieken ons allerdiepste respect verdienen. En dat allemaal omdat Aluin er voor deze keer de stekker uit heeft getrokken. Laten ze daar vooral nog heel lang mee doorgaan.

Bon à savoir Bon à savoir
Bakchanten is eindexamenmateriaal Grieks 2021 en gaat op tournee langs gymnasia in heel Nederland vanaf oktober 2020. In de Maand van de Geschiedenis, van 9 t/m 11 oktober en van 23 t/m 25 oktober is de voorstelling ook voor publiek te zien in het eigen huis (Villa Concordia, Utrecht). Ook speelt Aluin de voorstelling in het Rijksmuseum van Oudheden, Leiden, van 25 t/m 27 november 2020. Inlichtingen en speellijst: www.aluin.nl

J'apprécie cet article !

Tu es satisfait de cette histoire ? Montrez votre appréciation en faisant une petite contribution ! C'est ainsi que tu aideras à maintenir en vie le journalisme culturel indépendant. (Si tu ne vois pas de bouton ci-dessous, utilise ce lien : don!)

Faire un don en douceur
Faire un don

Pourquoi faire un don ?

Nous sommes convaincus qu'un bon journalisme d'investigation et des informations de fond expertes sont essentiels pour un secteur culturel sain. Il n'y a pas toujours l'espace et le temps pour cela. Culture Press veut fournir cet espace et ce temps, et les rendre accessibles à tous GRATUITEMENT ! Que tu sois riche ou pauvre. Merci à dons Grâce à des lecteurs comme toi, nous pouvons continuer à exister. C'est ainsi que Culture Press existe depuis 2009 !

Tu peux aussi Devenir membreEt transforme ton don unique en un soutien durable !

Wijbrand Schaap

Journaliste culturel depuis 1996. A travaillé comme critique de théâtre, chroniqueur et reporter pour Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool et des journaux régionaux par l'intermédiaire d'Associated Press Services. Interviews pour TheaterMaker, Theatererkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Auteur de podcasts, il aime expérimenter les nouveaux médias. Culture Press est l'enfant que j'ai mis au monde en 2009. Partenaire de vie de Suzanne Brink Colocataire d'Edje, Fonzie et Rufus. Cherche et trouve-moi sur Mastodon.Voir les messages de l'auteur

Petites adhésions
175 / 12 Mois
Surtout pour les organisations dont le chiffre d'affaires ou la subvention est inférieur à 250 000 par an.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
5 abonnements d'essai à la lettre d'information
Tous nos podcasts
Donne ton avis sur nos politiques
Connaître les finances de l'entreprise
Archives exclusives
Publie toi-même des communiqués de presse
Propre compte mastodonte sur notre instance
Adhésion culturelle
360 / Année
Pour les organisations culturelles
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
10 abonnements d'essai à la lettre d'information
Tous nos podcasts
Participe
Connaître les finances de l'entreprise
Archives exclusives
Publie toi-même des communiqués de presse
Propre compte mastodonte sur notre instance
Collaboration
Adhésion privée
50 / Année
Pour les personnes physiques et les travailleurs indépendants.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
Tous nos podcasts
Donne ton avis sur nos politiques
Connaître les finances de l'entreprise
Archives exclusives
Propre compte mastodonte sur notre instance
fr_FRFrançais