Aller au contenu

Installation théâtrale abordant l'actualité du point de vue des Marrons, cet été au théâtre Plein.

CECI EST UN COMMUNIQUÉ DE PRESSE

Les organisations culturelles ayant un petit ou un grand nombre de membres peuvent placer leurs communiqués de presse sur notre site sans restriction. Participer aussi ? Deviens membre, en tant qu'institution.

Swart Gat/ Gouden Eeuw (Dunguu olo – katibo-ten) is een theatrale installatie over het Amsterdams slavernijverleden en de Marroncultuur uit Suriname. Het concept is van Tolin Erwin Alexander, Berith Danse en vormgever Bartel Meyburg. De theatrale installatie, die nog niets aan urgentie heeft verloren, is verder afgemaakt en start weer in de zomer van 2021!

Van 17 juni (19 juni première) t/m 1 juli, Keti Koti maand, is de theatrale installatie te bezoeken in het Plein Theater en van 7 juli t/m 18 juli in het Bijlmer Parktheater. Daarna is de installatie te zien in Theater Zuidplein in Rotterdam van 30 juli t/m 3 augustus.

Avec Swart Gat/ Gouden Eeuw willen Tolin Erwin Alexander en Berith Danse de aandacht vestigen op een onderbelicht onderdeel van de Nederlandse cultuur en geschiedenis, die van de Marrons.

De marrons stammen af van West-Afrikanen die zich in Suriname wisten te bevrijden van slavenhandelaren. Ze vluchtten naar de Amazone en vestigden zich in harmonie met de omgeving. De theatrale installatie toont wijsheden vanuit Marrons perspectief comme hun visie op vrijheid, geneeskrachtige planten en omgaan met de dood, in relatie tot de actualiteit van vandaag.

Voor Berith Danse is Swart Gat/ Gouden Eeuw het zevende project in de afgelopen 18 jaar over het Nederlands Slavernijverleden: “Nu het Rijksmuseum – eindelijk – een grote overzicht tentoonstelling over het Nederlands Slavernijverleden opent, willen wij met Swart Gat/ Gouden Eeuw het licht schijnen op een meer specifiek onderdeel van de geschiedenis in Suriname, namelijk die van de vrijheidsstrijders Marrons. Via de kunst van performance, theater en verbeelding openen we inzichten in de subtiele werking van uitsluiting door het mainstream denken en de diepgewortelde apartheid die hieruit voorkomt.”

In de installatie ben je alleen en loop je je eigen pad. In het labyrint neemt theater- en filmmaker Tolin Erwin Alexander je mee naar zijn geboortegrond in de Amazone van Suriname.

De installatie werd in de zomer van 2020 opgezet en geopend in het Plein Theater te midden van de wereldwijde corona restricties en de Black Lives Matter demonstraties. In juni 2020 zou Tolin Erwin Alexander (Stones Have Laws – IDFA 2018) als Artist In Resident te gast zijn in Plein Theater. Door de lockdown kon de Artist In Resident niet reizen, maar dat weerhield Berith Danse en Tolin Erwin Alexander er niet van om de installatie via e-mail, zoom en whatsapp te maken. In 2021 is de installatie onder dezelfde omstandigheden verder afgemaakt en wordt geopend in juni. Kijk voor tickets à www.plein-theater.nl en de websites van de presenterende theaters.

À propos des créateurs :

Tolin Erwin Alexander, van origine Marron uit Suriname, is theater en filmmaker (IDFA Documentaire Stones Have Laws 2018 en Lofzang op de Vrijheid – Suriname 2018). Zijn werk wordt getypeerd door het zichtbaar maken van de cultuur van de Marrons in Suriname en daarbuiten via theater en documentaires. Ook is hij als artistiek director betrokken bij diverse kunst- en cultuurfestivals en events op nationaal en internationaal niveau, zoals Literaire Festivals, Carifesta, Moengo Festival en Fiesta del Fuego.

Berith Danse is naast directeur van Théâtre carré ook theatermaker en natuurgeneeskundige. De 2001 deed Berith Danse al een diepgaand onderzoek naar het Nederlands Slavernij verleden in Suriname, Ghana, Senegal, Amsterdam en Zeeland en de culturele bronnen die verwijzen naar het waargebeurde verhaal. Eerdere theatertentoonstellingen over dit onderwerp van Berith Danse zijn onder andere Slavernij Moment Nu in Amsterdam (2003), Zeeuws Slavernij Moment in Zeeland (2005), Slavernij Labyrint op het Keti Koti (2008), Amsterdam; De Swarte Bocht in Amsterdam (2013) et De Voyage of the Hasten Slowly in Amsterdam (2016).

Concept en makers: Tolin Erwin Alexander en Berith Danse
Vormgeving en concept: Bartel Meyburg
Video- design: Ramon Coelho
Spelers op video: Ruth Alexander Sotong, Giovanni Smit
Voice over: Tolin Erwin Alexander
Talking Trees installatie: Bert Barten
Rekwisieten: Monique Koster en Richard Neef
Filmfragmenten: Lonnie van Brummelen, Siebren de Haan en Dwight Sergio Samson
Showcontrol: Jeffrey Steenbergen
Advies Botanie: Tinde van Andel
Production : Stefan Sokop
Campagnebeeld en ontwerp: Studio Matusiak
Photos : Eddy Wenting
Production : PLEIN THEATER

Met dank aan: Fonds voor Oost, Mondriaan Fonds, Dutch Culture, de Nederlandse Ambassade in Suriname, VSB-fonds, Fonds Cultuurparticipatie, Amsterdams Fonds voor de Kunst, BNG Cultuurfonds en Gemeente Amsterdam Stadsdeel Oost

Recensies:

"Swart Gat is verplichte kost voor iedereen die bezig is met het nieuwe slavernijmuseum. Deze interdisciplinaire mix van theater en expositie is een indringende en poëtische manier om aspecten van het verhaal over het (Amsterdamse) slavernijverleden te vertellen."
– Annemarie de Wildt voor
Landelijk Netwerk Slavernijverleden:

Juin au Théâtre Carré

De maand juni staat het Plein Théâtre helemaal in het teken van de heropening van de culturele instellingen en de dringende behoefte naar ontmoeting, reflectie en introspectie. Naast Swart Gat/ Gouden Eeuw in het theater zijn er diverse activiteiten op het plein en in de openbare ruimte. Ook het Eetlokaal met terras is geopend! Kijk op www.plein-theater.nl/agenda voor het programma!

Meer informatie & Tickets: https://plein-theater.nl/plein-online/1271

 

un de nos membres

Les membres de Culture Press sont copropriétaires de notre coopérative moyennant une petite cotisation mensuelle ou annuelle, et peuvent également contribuer au contenu du site le cas échéant. Pour les membres institutionnels, nous offrons la possibilité de publier leurs communiqués de presse en version intégrale. Tu veux aussi devenir membre ? Tu peux le faire. Rends-toi sur le site cette pageVoir les messages de l'auteur

Adhésion privée (mois)
5 / Maand
Pour les personnes physiques et les travailleurs indépendants.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Propre compte mastodonte
Accès à nos archives
Petite adhésion (mois)
18 / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est inférieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
Tous nos podcasts
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Publie toi-même des communiqués de presse
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Adhésion importante (mois)
36 / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est supérieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Partager les communiqués de presse avec notre public
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Bulletin d'information Premium (substack)
5 abonnements d'essai
Tous nos podcasts

Les paiements sont effectués via iDeal, Paypal, carte de crédit, Bancontact ou prélèvement automatique. Si tu préfères payer manuellement, sur la base d'une facture établie à l'avance, nous facturons des frais administratifs de 10€

*Uniquement pour l'adhésion annuelle ou après 12 paiements mensuels

fr_FRFrançais