Aller au contenu

Un chemin long et sinueux vers des droits musicaux équitables

Paul McCartney had – zo blijkt uit Philip Normans biografie (2016) – als ondernemende muzikant een mooie extra inkomstenbron ontdekt: de muziekrechten van collega’s. Hij kocht de rechten van anderen op en het geld stroomde binnen. Vriendschappelijk en naïef tipte hij Michael Jackson om hetzelfde te doen en jawel, tot zijn schrik waren enkele jaren later muziekrechten van The Beatles eigendom van Jackson. De sociale en charitatieve verdiensten van McCartney komen in de biografie goed uit de verf. Maar bij biograaf en muzikant lijkt er een blinde vlek voor de bedenkelijke kanten van handel in rechten.

Diezelfde blinde vlek maakt de maar liefst twee artikelen (achter betaalmuur) van Mark Koster over de business in muziekrechten in NRC van 6 augustus 2022 onevenwichtig. Hij beschrijft een geweldige handel: goede perspectieven, miljoenen in het verschiet, een kwestie van opkopen en incasseren. Misschien nog een of meer investeerders erbij halen. En even later je winst uittellen. Alsof de oorspronkelijke creatieve bron van deze handelswaar niet meetelt. Alsof de immateriële waarde van het verhandelde in het niet verdwijnt bij de waarde in euro’s of dollars. Alsof er geen codes in ontwikkeling zijn voor pratique équitable, fair share et salaire équitable. Alsof niet alle werkers in de keten wel wat extra zouden mogen delen in megawinsten. Alsof er niemand in de afgelopen tijd heeft gewezen op de grenzen van het superkapitalisme dat zich ontwikkeld heeft.

De goede uitgevers namen en nemen altijd hun verantwoordelijkheid: zij financieren inhoudelijk sterke, maar commercieel minder succesvolle producties met de winst van successen. Voor deze ondernemers in muziekrechten zou dat zeker ook de leidraad moeten zijn. Financier er muziek mee!

Het verhandelen van auteursrechten hoeft geen taboe te zijn. Maar houdt durfinvesteerders op afstand. Laat in je gedrag zien dat het om cultuurproducten gaat. Houd inkomens- en vermogensverschillen tussen de oorspronkelijke auteurs, de medewerkenden aan de productie, andere – minder succesvolle – auteurs en de eigenaar van de rechten binnen de perken. Betaal vanuit de winsten mee aan een economisch gezonde en inhoudelijk sterke creatieve sector.

De weg hierheen is ongetwijfeld – zoals de Beatles zongen – ‘a long and winding road’. Zo nodig moet wetgeving deze weg maar asfalteren en de artiestenwereld tegen zichzelf beschermen.

Erik Akkermans
kwartiermaker en voorzitter van het arbeidsmarktplatform voor de culturele en creatieve sector, Platform ACCT.

 

Étiquettes:

Erik Akkermans

Réalisateur, consultant et publiciste.Voir les messages de l'auteur

Adhésion privée (mois)
5€ / Maand
Pour les personnes physiques et les travailleurs indépendants.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Propre compte mastodonte
Accès à nos archives
Petite adhésion (mois)
18€ / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est inférieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
Tous nos podcasts
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Publie toi-même des communiqués de presse
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Adhésion importante (mois)
36€ / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est supérieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Partager les communiqués de presse avec notre public
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Bulletin d'information Premium (substack)
5 abonnements d'essai
Tous nos podcasts

Les paiements sont effectués via iDeal, Paypal, carte de crédit, Bancontact ou prélèvement automatique. Si tu préfères payer manuellement, sur la base d'une facture établie à l'avance, nous facturons des frais administratifs de 10€

*Uniquement pour l'adhésion annuelle ou après 12 paiements mensuels

fr_FRFrançais