Aller au contenu

Le cirque est la toile de fond idéale pour le tragique "Trapèze" de Kees Prins.

Stoppen of doorgaan tot je er bij doodvalt? En kun je op de ander bouwen? Serieuze levensvragen die gelegenheidsduo Peter Blok en Bas Hoeflaak vanaf een trapeze in de nok van hun circus grappend en grollend tot een antwoord brengen.

De droge humor en smoelwerken van Peter Blok (ervaren toneel-, film- en tv-acteur) en van acteur-cabaretier Bas Hoeflaak (Sluipschutters) zijn ideaal voor tragikomische rollen. Net als Kees Prins daarbij past als tekstschrijver – samen met Roel Bloemen – en regisseur van Trapeze.

Henri (Blok) en Bert (Hoeflaak) wachten samen op een plank in de nok van het circus tot hun trapeze-act kan beginnen. Die wordt steeds uitgesteld, door ‘het meisje van de planning’ dat zich meldt via een mobieltje van Bert. Dat, behalve voor de planning, ook herhaaldelijk luid rinkelt door Els, de nerveuze vriendin van Bert.

Geestig

Twee stoorzenders die de acrobaten afwisselend voor cruciale, hilarische en triviale keuzes plaatsen: donker of licht laminaat? De rest van je leven doof of blind? Je troosteloze bestaan voor lief nemen of verlaten? Wel of geen vangnet?

Het uitweiden over, en twijfelen tussen de opgeworpen en zich aandienende keuzes is geestig. Onder deze komedie voltrekt zich de tragedie: wat doe je in vredesnaam met je leven? Wie kun je vertrouwen? En als je volkomen aan elkaar bent overgeleverd, blijf je dan loyaal tot het bittere einde?

Het circus vormt een perfect tragikomisch decor: Bert en Henri becommentariëren de kunsten van collega’s beneden in de piste. Het toch al povere circusgezelschap is uitgedund bij de entree van een nieuwe sponsor: Lidl. Die krijgt de tent dagelijks vol met kortingen op de tickets bij verkoop van maandverband en bloemkool.

Gulle lach

Mals is hun commentaar dus niet, met als hoogte/dieptepunt de clown die het niet meer kan en niet meer ziet zitten. Bert en Henri krijgen, ook per telefoon, het bericht dat hij er bij het nabijgelegen spoor een einde aan gemaakt heeft. Een gulle lach schalde hier een daar door de Leidsche Schouwburg tijdens de première donderdag. Au…

Dat schetst precies een euvel van deze voorstelling. Er moet wel gelachen blijven worden. De humor domineert de tragiek. Prins en Bloemen hebben het niet aangedurfd om hier en daar stiltes te laten vallen in plaats van de volgende lach op te roepen. Voorbeeld: de mededeling van Els aan Bert, het keerpunt in het verhaal: Bert schreeuwt door de telefoon tien keer dezelfde tekst ‘ Echt niet’ terug.

Dat wordt gecompenseerd door geweldige enscenering van de zieltogende houdingen van de mannen op de plank in de lucht, in pakken die de aftakeling (buiken) accentueren. De meeste grappen vergeet je in de dagen na deze bijzondere voorstelling. Wat eeuwig beklijft is het prachtige beeld van die twee hulpeloze artiesten op leeftijd die op een plankje worstelen met hun keuzes maar uiteindelijk gedoemd zijn om te springen zonder vangnet. Of niet?

Goed om te weten Bon à savoir
Nog steeds regeren de post-corona blijheid en verwondering dat we weer naar het theater mogen waar al die mensen zich inspannen om ons een mooie avond te bezorgen. Trapeze heeft in 2021 een paar dagen in DeLaMar gestaan, waarna werd besloten er een tour van te maken met een  aangepaste versie. Korthals Stuurman brengt de voorstelling naar zo’n 40 theaters in Nederland in oktober 2022 en april, mei en juni 2023.

J'apprécie cet article !

Tu es satisfait de cette histoire ? Montrez votre appréciation en faisant une petite contribution ! C'est ainsi que tu aideras à maintenir en vie le journalisme culturel indépendant. (Si tu ne vois pas de bouton ci-dessous, utilise ce lien : don!)

Faire un don en douceur
Faire un don

Pourquoi faire un don ?

Nous sommes convaincus qu'un bon journalisme d'investigation et des informations de fond expertes sont essentiels pour un secteur culturel sain. Il n'y a pas toujours l'espace et le temps pour cela. Culture Press veut fournir cet espace et ce temps, et les rendre accessibles à tous GRATUITEMENT ! Que tu sois riche ou pauvre. Merci à dons Grâce à des lecteurs comme toi, nous pouvons continuer à exister. C'est ainsi que Culture Press existe depuis 2009 !

Tu peux aussi Devenir membreEt transforme ton don unique en un soutien durable !

Étiquettes :

Wijbrand Schaap

Journaliste culturel depuis 1996. A travaillé comme critique de théâtre, chroniqueur et reporter pour Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool et des journaux régionaux par l'intermédiaire d'Associated Press Services. Interviews pour TheaterMaker, Theatererkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Auteur de podcasts, il aime expérimenter les nouveaux médias. Culture Press est l'enfant que j'ai mis au monde en 2009. Partenaire de vie de Suzanne Brink Colocataire d'Edje, Fonzie et Rufus. Cherche et trouve-moi sur Mastodon.Voir les messages de l'auteur

Petites adhésions
175 / 12 mois
Surtout pour les organisations dont le chiffre d'affaires ou la subvention est inférieur à 250 000 par an.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
5 abonnements d'essai à la lettre d'information
Tous nos podcasts
Donne ton avis sur nos politiques
Connaître les finances de l'entreprise
Archives exclusives
Publie toi-même des communiqués de presse
Propre compte mastodonte sur notre instance
Adhésion culturelle
360 / Année
Pour les organisations culturelles
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
10 abonnements d'essai à la lettre d'information
Tous nos podcasts
Participe
Connaître les finances de l'entreprise
Archives exclusives
Publie toi-même des communiqués de presse
Propre compte mastodonte sur notre instance
Collaboration
Adhésion privée
50 / Année
Pour les personnes physiques et les travailleurs indépendants.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
Tous nos podcasts
Donne ton avis sur nos politiques
Connaître les finances de l'entreprise
Archives exclusives
Propre compte mastodonte sur notre instance
fr_FRFrançais