Aller au contenu

Le cirque est la toile de fond idéale pour le tragique "Trapèze" de Kees Prins.

Stoppen of doorgaan tot je er bij doodvalt? En kun je op de ander bouwen? Serieuze levensvragen die gelegenheidsduo Peter Blok en Bas Hoeflaak vanaf een trapeze in de nok van hun circus grappend en grollend tot een antwoord brengen.

De droge humor en smoelwerken van Peter Blok (ervaren toneel-, film- en tv-acteur) en van acteur-cabaretier Bas Hoeflaak (Sluipschutters) zijn ideaal voor tragikomische rollen. Net als Kees Prins daarbij past als tekstschrijver – samen met Roel Bloemen – en regisseur van Trapeze.

Henri (Blok) en Bert (Hoeflaak) wachten samen op een plank in de nok van het circus tot hun trapeze-act kan beginnen. Die wordt steeds uitgesteld, door ‘het meisje van de planning’ dat zich meldt via een mobieltje van Bert. Dat, behalve voor de planning, ook herhaaldelijk luid rinkelt door Els, de nerveuze vriendin van Bert.

Geestig

Twee stoorzenders die de acrobaten afwisselend voor cruciale, hilarische en triviale keuzes plaatsen: donker of licht laminaat? De rest van je leven doof of blind? Je troosteloze bestaan voor lief nemen of verlaten? Wel of geen vangnet?

Het uitweiden over, en twijfelen tussen de opgeworpen en zich aandienende keuzes is geestig. Onder deze komedie voltrekt zich de tragedie: wat doe je in vredesnaam met je leven? Wie kun je vertrouwen? En als je volkomen aan elkaar bent overgeleverd, blijf je dan loyaal tot het bittere einde?

Het circus vormt een perfect tragikomisch decor: Bert en Henri becommentariëren de kunsten van collega’s beneden in de piste. Het toch al povere circusgezelschap is uitgedund bij de entree van een nieuwe sponsor: Lidl. Die krijgt de tent dagelijks vol met kortingen op de tickets bij verkoop van maandverband en bloemkool.

Gulle lach

Mals is hun commentaar dus niet, met als hoogte/dieptepunt de clown die het niet meer kan en niet meer ziet zitten. Bert en Henri krijgen, ook per telefoon, het bericht dat hij er bij het nabijgelegen spoor een einde aan gemaakt heeft. Een gulle lach schalde hier een daar door de Leidsche Schouwburg tijdens de première donderdag. Au…

Dat schetst precies een euvel van deze voorstelling. Er moet wel gelachen blijven worden. De humor domineert de tragiek. Prins en Bloemen hebben het niet aangedurfd om hier en daar stiltes te laten vallen in plaats van de volgende lach op te roepen. Voorbeeld: de mededeling van Els aan Bert, het keerpunt in het verhaal: Bert schreeuwt door de telefoon tien keer dezelfde tekst ‘ Echt niet’ terug.

Dat wordt gecompenseerd door geweldige enscenering van de zieltogende houdingen van de mannen op de plank in de lucht, in pakken die de aftakeling (buiken) accentueren. De meeste grappen vergeet je in de dagen na deze bijzondere voorstelling. Wat eeuwig beklijft is het prachtige beeld van die twee hulpeloze artiesten op leeftijd die op een plankje worstelen met hun keuzes maar uiteindelijk gedoemd zijn om te springen zonder vangnet. Of niet?

Bon à savoir Bon à savoir
Nog steeds regeren de post-corona blijheid en verwondering dat we weer naar het theater mogen waar al die mensen zich inspannen om ons een mooie avond te bezorgen. Trapeze heeft in 2021 een paar dagen in DeLaMar gestaan, waarna werd besloten er een tour van te maken met een  aangepaste versie. Korthals Stuurman brengt de voorstelling naar zo’n 40 theaters in Nederland in oktober 2022 en april, mei en juni 2023.

J'apprécie cet article !

Si tu as apprécié cet article et que tu veux montrer ton appréciation par une petite contribution : tu peux ! C'est ainsi que tu aides à maintenir en vie le journalisme indépendant. Montre ton appréciation avec une petite don!

don
Faire un don

Pourquoi faire un don ?

Nous sommes convaincus qu'un bon journalisme d'investigation et des informations de fond expertes sont essentiels pour un secteur culturel sain. Il n'y a pas toujours l'espace et le temps pour cela. Culture Press veut fournir cet espace et ce temps, et les rendre accessibles à tous GRATUITEMENT ! Que tu sois riche ou pauvre. Merci à dons Grâce à des lecteurs comme toi, nous pouvons continuer à exister. C'est ainsi que Culture Press existe depuis 2009 !

Tu peux aussi Devenir membreEt transforme ton don unique en un soutien durable !

Étiquettes:

Wijbrand Schaap

Journaliste culturel depuis 1996. A travaillé comme critique de théâtre, chroniqueur et reporter pour Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool et des journaux régionaux par l'intermédiaire d'Associated Press Services. Interviews pour TheaterMaker, Theatererkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Auteur de podcasts, il aime expérimenter les nouveaux médias. Culture Press est l'enfant que j'ai mis au monde en 2009. Partenaire de vie de Suzanne Brink Colocataire d'Edje, Fonzie et Rufus. Cherche et trouve-moi sur Mastodon.Voir les messages de l'auteur

Adhésion privée (mois)
5 / Maand
Pour les personnes physiques et les travailleurs indépendants.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Propre compte mastodonte
Accès à nos archives
Petite adhésion (mois)
18 / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est inférieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
Tous nos podcasts
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Publie toi-même des communiqués de presse
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Adhésion importante (mois)
36 / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est supérieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Partager les communiqués de presse avec notre public
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Bulletin d'information Premium (substack)
5 abonnements d'essai
Tous nos podcasts

Les paiements sont effectués via iDeal, Paypal, carte de crédit, Bancontact ou prélèvement automatique. Si tu préfères payer manuellement, sur la base d'une facture établie à l'avance, nous facturons des frais administratifs de 10€

*Uniquement pour l'adhésion annuelle ou après 12 paiements mensuels

fr_FRFrançais