Aller au contenu

Monk force la concentration avec Indra's Net au Holland Festival

De koepel van de imposante voormalige Gashouder op het Westergasterrein blijkt een prima akoestiek te bieden voor muziek. Daar had gisteravond de premiere plaats van Indra’s Net, de nieuwste compositie van zanger, regisseur en filmmaker Meredith Monk.

Beroemdheid vooral in de Verenigde Staten, waar zij al meer dan vijftig jaar minimale muziek componeert en uitvoert. Sinds 1978 samen met haar Vocal Ensemble, dat zij ook meenam naar Amsterdam.

L'âme universelle

Monks werk kenmerkt zich door de menselijke stem als belangrijkste muziekinstrument in te zetten. ‘De muzikale stem heeft geen taal nodig en spreekt tot de universele ziel’, aldus Monk in een documentaire enkele jaren geleden. Alle nadruk ligt daarmee ook op het menselijk lichaam, dat zij in choreografieën abstracte patronen door de ruimte laat vormen, als performances.

In deze voorstelling staat de verbinding tussen mensen centraal; Indra’s net is een filosofisch concept uit het boeddhisme en verwijst naar de onderlinge verbondenheid van alle levende organismen op aarde. Monk is al sinds de jaren vijftig een overtuigd boeddist en dat komt duidelijk naar voren in haar werk.

Écran vide

Het was even wennen voor het veelkoppige publiek dat om het ronde podium heen was gegroepeerd. Er boven hing een rond scherm, een echo van de cirkelvormige architectuur van de Gashouder. Voorstellingen van Monk dwingen geduld en concentratie af; er is weinig actie, alle nadruk ligt op de zang die summier werd begeleid door enkele blaas- en strijksinstrumenten en een harp. De minimale muziek was zoals steeds sober geënsceneerd: alle zangers volledig in wit gekleed, terwijl ook het scherm lang leeg bleef.

Zo konden we ons optimaal richten op de vele modulaties van de mannen- en vrouwenstemmen. Monk zelf was een van hen- herkenbaar aan haar kleine gestalte en haar vlechten. De boeddistisch geschoolde, prachtig lage mannenstem die zo nu en dan de mantra OM chantte, had wel wat meer ruimte mogen krijgen in deze contemplatieve compositie.

Se rendre

De performers bewogen al zingend naar elkaar toe en van elkaar af, vormden rijen, kwadraten en cirkels. Zoals dat hoort bij haar conceptuele stijl, werd er veel gevarieerd op thema’s, met soms een grapje tussendoor: klappertanden, tongklakken en andere gekke geluiden. Het verhinderde niet dat diverse bezoekers het concert voortijdig verlieten- de herhalingen kunnen eentoning zijn, Monks oeuvre vereist een meditatieve overgave die niet iedereen is gegeven.

Naar het eind toe won de performance aan kracht doordat een camera boven het ronde podium de bewegingen van de zangers projecteerde op het cirkelvormige scherm. Toen kwamen alle lijnen samen: van bovenaf zagen we ineens het patroon waarin de zangers zich bewogen en waarbij de muzikanten zich aansloten: draaiend rondom een heldere zon, verbonden door Indra’s net.

Gezien op 23 juni 2023

J'apprécie cet article !

Si tu as apprécié cet article et que tu veux montrer ton appréciation par une petite contribution : tu peux ! C'est ainsi que tu aides à maintenir en vie le journalisme indépendant. Montre ton appréciation avec une petite don!

don
Faire un don

Pourquoi faire un don ?

Nous sommes convaincus qu'un bon journalisme d'investigation et des informations de fond expertes sont essentiels pour un secteur culturel sain. Il n'y a pas toujours l'espace et le temps pour cela. Culture Press veut fournir cet espace et ce temps, et les rendre accessibles à tous GRATUITEMENT ! Que tu sois riche ou pauvre. Merci à dons Grâce à des lecteurs comme toi, nous pouvons continuer à exister. C'est ainsi que Culture Press existe depuis 2009 !

Tu peux aussi Devenir membreEt transforme ton don unique en un soutien durable !

Étiquettes:

Wijbrand Schaap

Journaliste culturel depuis 1996. A travaillé comme critique de théâtre, chroniqueur et reporter pour Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool et des journaux régionaux par l'intermédiaire d'Associated Press Services. Interviews pour TheaterMaker, Theatererkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Auteur de podcasts, il aime expérimenter les nouveaux médias. Culture Press est l'enfant que j'ai mis au monde en 2009. Partenaire de vie de Suzanne Brink Colocataire d'Edje, Fonzie et Rufus. Cherche et trouve-moi sur Mastodon.Voir les messages de l'auteur

Adhésion privée (mois)
5 / Maand
Pour les personnes physiques et les travailleurs indépendants.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Propre compte mastodonte
Accès à nos archives
Petite adhésion (mois)
18 / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est inférieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
Tous nos podcasts
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Publie toi-même des communiqués de presse
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Adhésion importante (mois)
36 / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est supérieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Partager les communiqués de presse avec notre public
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Bulletin d'information Premium (substack)
5 abonnements d'essai
Tous nos podcasts

Les paiements sont effectués via iDeal, Paypal, carte de crédit, Bancontact ou prélèvement automatique. Si tu préfères payer manuellement, sur la base d'une facture établie à l'avance, nous facturons des frais administratifs de 10€

*Uniquement pour l'adhésion annuelle ou après 12 paiements mensuels

fr_FRFrançais